ادعای گاردین درباره تقاضای اوکراین از شرکای غربی علیه ایران، روسیه و سوریه!

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی مدعی شده که کی‌یف برای حمله به سایت‌های تولید پهپاد در روسیه، ایران و سوریه از متحدان غربی خود درخواست موشک‌های دوربرد کرده است.

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی مدعی شده که به اسناد محرمانه‌ای دست یافته است که در آن کی‌یف برای حمله به سایت‌های تولید پهپاد در روسیه، ایران و سوریه از متحدان غربی خود درخواست موشک‌های دوربرد کرده است.

فوری/ پیشنهاد مهم قالیباف به بریکس

بر اساس این گزارش، در سند 47 صفحه‌ای که دولت اوکراین در ماه آگوست به دولت‌های عضو گروه هفت ارسال کرد، ادعا شده که در سه ماه گذشته بیش از 600 حمله به شهرهای این کشور با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) حاوی فناوری غربی صورت گرفته است.

این سند که توسط گاردین مشاهده شده، ادعا می‌کند 52 قطعه الکتریکی تولید شده توسط شرکت‌های غربی در پهپاد شاهد-131 و 57 قطعه در مدل شاهد-136 با برد پروازی 2000 کیلومتر (1240 مایل) و سرعت کروز کشف شده است. پنج شرکت اروپایی از جمله یک شرکت لهستانی و یک شرکت چندملیتی-بریتانیایی به عنوان تولیدکنندگان اصلی قطعات شناسایی شده نام برده می شوند.

در این گزارش آمده است: «در میان تولیدکنندگان شرکت‌هایی هستند که مقر آنها در کشورهای ائتلاف تحریم‌ها قرار دارند: ایالات متحده، سوئیس، هلند، آلمان، کانادا، ژاپن و لهستان».

بر اساس این سند، ایران قبلاً تولید خود را از طریق استفاده از یک کارخانه سوریه متنوع کرده، اما تولید این پهپادها به روسیه و به منطقه تارتار مرکزی آلابوگا هم گسترش یافته، اگرچه تهران به تامین قطعات ادامه می‌دهد.

بر اساس این سند، از جمله پیشنهادات اوکراین به متحدان غربی -که انتظار حمایت از آن می‌رود- «حمله موشکی به کارخانه‌های تولید این پهپادها در ایران، سوریه و هم‌چنین به یک سایت بالقوه تولید در فدراسیون روسیه» است. در ادامه این سند آمده است: «اگر شرکا ابزار لازم برای تخریب را فراهم کنند، ممکن است توسط نیروهای دفاعی اوکراین انجام شود.»

این اتهامات در شرایطی وارد شده که تهران و مسکو بارها ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه به قصد استفاده از آن‌ها در جنگ اوکراین را بارها رد کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.