نیم قرن با اقتصاد ایران؛12 آذر

محسن رضایی: درآمد سرانه ایرانیان به 15 هزار دلار می‌رسد

کدخبر: ۶۱۳۲۲۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
محسن رضایی: درآمد سرانه ایرانیان به 15 هزار دلار می‌رسد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 آذر 1353؛ اراضی اطراف کرج و قم ملی اعلام شد

مقادیر معتنابهی از اراضی اطراف شهرستان کرج و قم ملی اعلام شد.

این اراضی که به موجب ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور ملی اعلام می‌شود، در منطقه کردان واقع در بخش ساوجبلاغ شهرستان کرج و محدودکننده باغ آهو سفلی و قریبه فریدون آباد شهرستان قم قرار گرفته است.

اراضی ملی‌شده قسمتی از برنامه ملی کردن اراضی است که از جانب سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای استان تهران تهیه شده است.

سازمان جنگل‌ها و مراتع با یک برنامه کامل تا پایان سال جاری طی یک آگهی، اراضی را که باید ملی اعلام شود، اعلام خواهد کرد.

با اجرای این برنامه مرحله اول قانون حفظ و حمایت و بهره‌برداری از اراضی جنگل ها و مراتع پایان خواهد یافت و در سال 1354 دیگر زمین ملی اعلام نخواهد شد.

«رنو» در ایران ساخته می شود

اتومبیل «رنو» فرانسوی در نیمه اول سال 1355 در ایران ساخته می‌شود و 25 هزار دستگاه آن در اولین سال ساخت، به بازار عرضه خواهد شد.

برای تولید این اتومبیل، بیش از 100 میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد شد.

60 درصد از سهام شرکت تولید اتومبیل رنو را سهامداران ایران و 40 درصد بقیه را سهامداران فرانسوی در دست خواهند داشت.

اتومبیل رنو چهار سیلندر است و در دو نوع دو در و چهار در تولید خواهد شد. این طرح به وسیله شرکت سهامی سیتروئن  ایران تولیدکننده اتومبیل‌های ژیان اجرا می‌شود.

12 آذر 1373؛ اتوبوس برقی در شهرهای بزرگ کشور راه‌اندازی می‌شود

فاز دوم اتوبوس برقی تهران و نیز ایجاد اتوبوس برقی در چند شهر بزرگ دیگر ازجمله اصفهان و مشهد توسط پیمانکاران کشور چک اجرا خواهد شد.

این مطلب در ملاقات سفیر چک با مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنایع عنوان شد.

در این دیدار مهندس نعمت‌زاده گفت: ایران از همکاری دو کشور در زمینه احداث نیروگاه‌ها، تامین ماشین‌آلات، اجرای طرح‌های تولیدی در صنایع غذایی، چرم، پوست و نساجی استقبال می‌کند.

22 آذر 1383؛ دولت در 4 سال گذشته 19 میلیارد دلار برداشت اضافه داشته است

معاون اقتصادی بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: طی 4 سال منتهی به پایان سال 1382 دولت معادل 63.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور را مصرف کرده است که رقم مصوب اولیه برنامه معادل 44.6 میلیارد دلار بوده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: در سال 1382 عملکرد وضع مالی دولت نشان می‌دهد که درآمدهای عمومی دولت (بدون احتساب رقم شفاف‌سازی قیمت حامل‌های انرژی) با 26.9 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 78836.6 میلیارد ریال بالغ شده است.

وی اضافه کرد: عملکرد اقتصادی ایران طی چهار سال اول دوره برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اهداف عمده موردنظر در این برنامه را تامین کرده است.

به‌رغم وجود مسائل و مشکلات فراروی اقتصاد کشور، سیاست‌های ملهم از برنامه‌های اقتصادی کشور به‌ویژه برنامه سوم توسعه منشا دستاوردهای قابل توجه چند سال اخیر در زمینه رشد تولید، رشد اشتغال (کاهش بیکاری) و کنترل تورم بوده است.

12 آذر 1383؛ محسن رضایی: درآمد سرانه ایرانیان به 15 هزار دلار می‌رسد

محسن رضایی گفت: بدون تلاش در جهت تغییر اهداف و مدیریت‌ها، چشم‌انداز 20 ساله محقق نخواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تغییر و تحول در مدیریت‌ها، اهداف و چالش درونی از عوامل اجرایی شدن چشم‌انداز 20 ساله است.

وی اعلام کرد: در 20 سال آینده مساله در حال توسعه بودن باید به پایان برسد و شاخص‌های زندگی به حدی برسد که درآمد سرانه از 15 هزار دلار بالاتر باشد. علاوه‌بر این ایران باید از نظر علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی جایگاه اول را به دست آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون در حال تدوین الزامات اجرایی شدن چشم‌انداز هستیم که یکی از آنها کوچک شدن دولت است. پس از تدوین این الزامات، به نظارت نیاز است که به دو بخش نظارت مردمی و نظارت رهبری تقسیم می شود.

12 آذر 1393؛ آزادسازی کامل خرید ارز صادراتی

هرچند که چند و چون تجارت ایران و روسیه دستور کار اصلی چهل و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بود، اما این جلسه با دو خبر نیز برای تجار همراه بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این امکان برای تجار ایرانی فراهم می‌شود تا در خارج از کشور و هر جا که بانک ایرانی وجود دارد، ارز صادراتی را تحویل داده و معادل ریالی آن را به نرخ آزاد در داخل کشور دریافت کنند.

روایت رئیس‌جمهور از توطئه نفتی علیه ایران

یک هفته پس از سقوط قیمت سبد نفتی اوپک به زیر 70 دلار، حسن روحانی رئیس‌جمهوری به کشورهایی که در آخرین نشست کشورهای عضو اوپک در وین با کاهش تولید نفت اوپک مخالفت کرده بودند، واکنش نشان داد.

روحانی در نخستین سفر استانی‌اش به گلستان در سخنانی که درواقع پاسخی به عربستان برای عملکردش در نشست اخیر وین به شمار می‌رود، گفت: به‌رغم اینکه دست‌های توطئه‌گر در منطقه و جهان قیمت نفت را کاهش دادند و تصور می‌کنند برای ایران اسلامی و مسیر توسعه کشور مشکلی فراهم کردند، ملت ایران بدانند که دولت در هفته آینده بودجه را بدون کسری تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

رنو برای همیشه به ایران آمده است

در روزهایی که خودروسازان ایرانی پی در پی نسبت به هعملکرد رنو انتقاد کرده و حتی در پی جدایی از این شرکت فرانسوی هستند، گویا رنویی‌ها تمایل به ترک «جاده مخصوص» ندارند و برنامه‌ای طولانی‌مدت را برای مهمانی در ایران در نظر گرفته‌اند.

پیمان کارگر، مدیرعامل رنو پارس (شرکت تامین کننده قطعات تندر90 در ایران) تاکید می‌کند این شرکت فرانسوی حتی با وجود تحریم‌ها نیز از ایران نخواهد رفت. وی از تمایل رنو برای تداوم تولید مگان در پارس خودرو خبر داد و گفت: ایران خودرو سال آینده دو محصول جدید رنو (کپچر و کلیو4) را روانه بازار خواهد کرد. این دو محصول ابتدا به صورت CBU وارد کشور خواهند شد و سپس در ایران خودرو به تولید می‌رسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید