چین یک جاسوس انگلیسی را به 5 سال حبس محکوم کرد

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت دادگاه پکن در سال ۲۰۲۲ یک مرد بریتانیایی را به دلیل «کسب و انتقال غیرقانونی اطلاعات» به عواملی که «خارج از مرزهای» سرزمین اصلی چین بودند، محکوم کرد.

به گزارش راشا تودی، وانگ ونبین اعلام کرد این حکم در سپتامبر گذشته در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد. دادگاه این تاجر را «بر اساس قانون» قضاوت کرده و حقوق متهم را «به طور کامل» تضمین کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین توضیح می‌دهد مقامات انگلیسی توانسته‌اند «این استونز» را ملاقات و در دادگاه او شرکت کنند. وانگ ونبین تاکید کرد: «چین کشور قانون است.»

استونز حدود چهار دهه به عنوان تاجر انگلیسی در چین کار کرد و شش سال پیش به طور ناگهانی ناپدید شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «دستگاه‌های قضایی تضمین‌کننده پرونده‌ها مطابق با قانون هستند و از حقوق و منافع مشروع طرف‌های چینی و خارجی محافظت می‌کنند.»

با این حال نشریه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که دختر استونز یا سفارت انگلیس اجازه پیدا نکردند اسناد حقوقی مرتبط با این پرونده را ببینند.

چند ماه است که لندن و پکن یکدیگر را به جاسوسی متهم می‌کنند. دولت بریتانیا هشدار داده که جاسوسان چینی به طور فزاینده‌ای کارمندان دولت را هدف قرار می‌دهند. یک محقق در پارلمان بریتانیا اخیرا جاسوسی برای پکن را رد کرده است.

آژانس اطلاعاتی چین در اوایل ژانویه اعلام کرد مدیر یک شرکت مشاوره خارجی متهم به جاسوسی برای سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا موسوم به ام‌آی‌۶ است. همچنین در ماه مه، چین «جان شینگ وان لیونگ»، شهروند آمریکایی را به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم کرد. در ماه اکتبر، مقامات پرونده یک جاسوس دیگر را به اتهام ارسال چندین سند محرمانه و طبقه‌بندی‌شده به ایالات متحده منتشر کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.