چین این بازار را از دست آمریکا درآورد/ واشنگتن از پس پکن برنیامد

به گزارش اقتصادنیوز، پکن همچنین به یک بانکدار مهم در منطقه تبدیل شده است. چین اکنون یکی از تنها منابع مالی خارجی است که در اختیار آرژانتین، اکوادور و ونزوئلا قرار دارد. پکن از سال ۲۰۲۰ وام‌های بین‌المللی خود را کاهش داده اما هنوز در مواقع اضطراری از پس آن بر می‌آید: تنها در سال ۲۰۲۳، چین دو بار وارد عمل شد تا برای کمک به آرژانتین در پرداخت بازپرداخت‌های صندوق بین‌المللی پول در طول فصل انتخابات پرنوسان، سوآپ ارزی را ارائه کند.

از زمان قدرت گرفتن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در اوایل سال ۲۰۲۱، دولت او تلاش کرده تا تهدیدی را که سلطه زنجیره تامین چین برای ایالات متحده ایجاد می کند، کاهش دهد. در ۱۰۰ روز اول، بایدن دستور داد تا تجزیه و تحلیل گسترده ای از زنجیره تامین برای چهار حوزه حیاتی امنیت و ثبات اقتصادی ایالات متحده انجام شود: مواد معدنی حیاتی، باتری های با ظرفیت بالا، نیمه هادی ها و داروها. این بررسی نشان داد که مواد معدنی که تلفن‌های همراه و رایانه آمریکایی‌ها را تامین می‌کنند، بیشتر از چین می‌آیند، و همچنین بخشی از مواد فعال که در ۱۲۰ داروی اساسی وجود دارد. این تجزیه و تحلیل نشان داد که وسایل نقلیه الکتریکی ایالات متحده، پنل های خورشیدی و صنایع توربین بادی چقدر به کارخانه های چینی وابسته هستند.در همین راستا نشریه فارن افرز مقاله منتشر کرده و به فرصت های از دست رفته واشنگتن به واسطه این سیاست پرداخته است. اقتصادنیوز این یادداشت را به سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست تحت عنوان «چین چگونه امریکا را دور زد/ خیز پکن در آمریکای لاتین برای واشنگتن چه معنایی دارد؟» منتشر شد و بخش دوم با عنوان«چرا ایالات متحده منطقه کارائیب را نادیده گرفت؟» انتشار یافت. در ادامه بخش سوم و نهایی آمده است.

چین از طریق طرح «کمربند و جاده» و دیگر اقدامات تجاری خود به سرمایه‌گذار و سازنده بزرگ زیرساخت‌های آمریکای لاتین تبدیل شده است. بانک‌های آن شرکت‌های چینی را تأمین مالی می‌کنند که اکنون در بیش از ۲۰ کشور بزرگراه، بنادر، سدهای برق آبی، نیروگاه‌های خورشیدی و شبکه‌های برق می‌سازند. این کشور پروژه های انرژی و معدنی در سراسر منطقه از جمله یک نیروگاه هسته ای ۸ میلیارد دلاری در آرژانتین و یک معدن مس ۱۰ میلیارد دلاری در پرو را تامین مالی می کند. در طول دو دهه اول قرن بیست و یکم، این روابط رو به رشد تجاری، مالی و زیرساختی خزانه بسیاری از دولت های آمریکای لاتین را پر کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «چین چگونه آمریکای لاتین را گروگان گرفته است؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.