تداوم تلاش واشنگتن برای منصرف کردن مسکو

یک مقام ارشد فضایی وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) روز جمعه گفت که دولت آمریکا در حال مذاکره با روسیه و کشورهای متحد آن است تا از استقرار تسلیحات هسته‌ای ضد ماهواره‌ای مسکو در فضا جلوگیری کند. مقامات آمریکایی از سازمان ملل متحد و کشورهایی مانند چین و هند برای متقاعد کردن مسکو برای عقب نشینی از برنامه های خود برای آزمایش پرتاب سلاح فضایی کمک گرفته اند.

خبر مرتبط
روسیه: بحث درباره توافق‌های امنیتی با غرب فایده‌ای ندارد

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: زمانی که اسناد دکترین ناتو روسیه را به عنوان «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید» معرفی می‌کند، صحبت در مورد روش‌های خاص توافقات فرضی با غرب منطقی نیست.

این گزارش افزود: جان پلامب، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست فضایی، روز جمعه به خبرنگاران گفت که واشنگتن در حال مذاکره با روسیه در مورد طرح‌های تسلیحاتی این کشور است. وی تاکید کرد: در حالی که استقرار تسلیحات ضدماهواره اتمی توسط روسیه "هیچ تهدید فوری" برای زمین ایجاد نمی کند، طرف آمریکایی در حال تعامل با روسیه و متحدان و شرکای این کشور است تا مسکو را به حذف این برنامه متقاعد کنند.

پولیتیکو در ادامه نوشت: اظهارات پلامب دو ماه پس از آن مطرح شد که مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌ای نسبت به «تهدید جدی امنیت ملی» آمریکا توسط اقدامات مسکو برای قرار دادن موشک‌های هسته ای ضد ماهواره ای در فضا، هشدار داد. از طرفی انتشار علنی این تهدید مقامات آمریکایی را نگران کرد که مذاکرات با روسیه برای منصرف کردن این کشور از قرار دادن این سلاح ها در فضا به خطر افتاده باشد.

پلامب با اشاره به نقش متحدان و شرکای آمریکا، به تلاش‌های ایالات متحده در سازمان ملل برای تأیید مجدد تعهدات دوستان خود به معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷ که استفاده از موشک‌های هسته‌ای در فضا را ممنوع می‌کند، اشاره کرد.

گفتنی است جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا به تازگی اعلام کرد ایالات متحده از قطعنامه‌ای در سازمان ملل حمایت کرده است که به کشورها در باره قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای در فضا هشدار می‌دهد. وی تاکید کرد که واشنگتن از روسیه می‌خواهد تا آن را امضا کند.

از طرفی ولادیمیر پوتین، ‌رییس جمهوری روسیه در روزهای اخیر گفته است: تا زمانی که روسیه مستقیما تهدید نشود "هیچ قصدی" برای پرتاب سلاح هسته ای به مدار زمین ندارد. مقامات آمریکایی می‌گویند هیچ نشانه‌ای مبنی بر قریب الوقوع بودن پرتاب یا پرتاب آزمایشی روسیه وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.