اردوغان فرمان صادر کرد / ورود اتباع این کشور به ترکیه ممنوع شد

  سند این دستور در روزنامه رسمی دولت ترکیه منتشر شده و از زمان انتشار آن لازم الاجراست.

 

در فرمان رجب طیب اردوغان آمده است: تصمیم گرفته شد که سفر بدون روادید به ترکیه برای شهروندان تاجیکستانی که دارای گذرنامه خارجی عادی هستند، ممنوع شود.

تارنمای آسیاپلاس تاجیکستان نوشت: گفته می شود این اقدام بر اساس قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی صورت گرفته است.

خبر مرتبط
اردوغان پس از ۱۲ سال به این کشور سفر می کند

منابع ترکیه ای از سفر رئیس جمهور این کشور به عراق پس از ۱۲ سال خبر دادند.

پیش از این رسانه‌های ترکیه نوشته بودند که پیش از اقدام تروریستی در «تالار کروکوس» در نزدیکی مسکو، دو مظنون این اقدام - فریدون شمس الدین و سیداکرم رجبعلی زاده بومی تاجیکستان به ترکیه سفر کرده و سپس از آنجا به مسکو رفته بودند.

تا ۵ آوریل (۱۷ فروردین) ۱۱ نفر که بسیاری از آنها شهروندان تاجیکستان هستند، به ظن دست داشتن در حمله به کروکوس دستگیر شده اند.

 

پس از اقدام تروریستی در «کروکوس»، ترکیه چندین بازرسی و یورش را علیه حامیان داعش که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود، ترتیب داد.

روزنامه حریت گزارش داد که فوزیلجان ا.، شهروند ۳۷ ساله تاجیک، در میان دستگیر شدگان است. زلفیه س.، زنی ۴۱ ساله با تابعیت قرقیزستان نیز با اتهام تدارک حمله در ترکیه بازداشت شده است.

این شهروند تاجیکستانی با نام مستعار ابواسماعیل، قرار بود عامل این حمله باشد. وی به همراه زن قرقیز که باید به به او کمک می کرد. هر دو مدت زیادی در صفوف داعش بودند.

فوزیلجان دستگیر شد و قرار است زلفیه را از کشور اخراج کنند.
پیشتر رئیس‌جمهوری تاجیکستان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس در منطقه مسکو را تسلیت گفت و تأکید کرد: تروریست ها نه ملیت دارند، نه وطن و نه دین.

خبرگزاری‌های روس از دفتر ریاست‌جمهوری تاجیکستان آمده است، امامعلی رحمان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، حمله تروریستی وحشیانه و خونین در تالار شهر کروکوس را محکوم کرد و ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان، برای مجروحان نیز بهبودی سریع آرزو کرد.
در این تماس تلفنی که روز یکشنبه پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳ روز عزای ملی در روسیه انجام شد، رئیس‌جمهوری تاجیکستان گفت: در ساعات غم‌انگیز عزای ملی در فدراسیون روسیه، همبستگی همه شهروندان تاجیکستان با برادران خود در روسیه را اعلام می‌کنیم.
بنا بر این گزارش، رؤسای جمهوری روسیه و تاجیکستان در این گفت و گوی تلفنی موافقت کردند که به کار برای مبارزه با مظاهر افراطی‌گری مذهبی که تهدیدی جدی برای امنیت است، ادامه دهند.
تیراندازی و آتش‌سوزی قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در منطقه مسکو شامگاه جمعه سوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به جان باختن ۱۳۳ نفر و مجروح شدن ۱۵۴ نفر منجر شد.

پیشتر رئیس‌جمهوری تاجیکستان ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ از دست داشتن ۲۴ شهروند این کشور در اقدامات تروریستی و انتحاری خبر داده و گفته بود: این اقدام غیرانسانی آنها به اعتبار دولت و ملت تاجیک در جهان لطمه می‌زند.

به نوشته آسیاپلاس، امامعلی رحمان در دیدار با فعالان و مراجع دینی تاجیکستان به کشور یا حادثه خاصی اشاره نکرد و گفت: ۲۴ شهروند تاجیکستان در ۱۰ کشور دست به اقدامات تروریستی زدند و هم اکنون نیز بیش از چهار هزار نفر از شهروندان این کشور به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
آسیا پلاس نوشت: امامعلی رحمان از این مساله که طی چند سال اخیر اخبار متعددی مبنی بر مشارکت شهروندان تاجیکستان در حملات تروریستی در ایران، ترکیه، آلمان و سایر کشورها منتشر شده، نگران است. به ویژه آنکه به گفته مقامات ایرانی، دو شهروند تاجیک نیز در اقدام تروریستی ۳ ژانویه (۱۳ دی) در استان کرمان ایران که ۸۹ شهید و صدها زخمی برجای گذاشت، دست داشتند.
سال گذشته نیز یک شهروند تاجیکستانی در پی اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شهر شیراز دستگیر و بعداً به حبس ابد محکوم شد.
همچنین در پی حمله تروریستی اخیر به یک کلیسای کاتولیک در ترکیه، گفته شد یکی از مظنونان شهروند تاجیکستان است.
به گفته رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در حال حاضر چهار هزار و ۷۵ شهروند تاجیکستان به دلیل ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی تحت تعقیب هستند.
امامعلی رحمان به دادستانی کل تاجیکستان دستور داد تا ستادی را در ارتباط با رسیدگی به موضوع افراد تحت تعقیب برای ارتکاب اقدامات افراطی و تروریستی ایجاد کند.
بر اساس اطلاعات وی، بیش از یکهزار شهروند تاجیکستان که در درگیری های مسلحانه در کشورهای خارجی شرکت داشتند، کشته شدند و هزاران نفر دیگر هم شناسایی نشده اند.
رئیس‌جمهوری تاجیکستان افزود که در ۱۰ سال گذشته یکهزار و ۶۴۰ نفر که در گروه های افراطی و تروریستی عضویت داشتند به کشور خود بازگشتند و پرونده های جنایی علیه آنها خاتمه یافت.

 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.