نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 11 اردیبهشت

پیش‌بینی 5 میلیارد دلار سهام شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی

کدخبر: ۶۴۳۷۴۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
پیش‌بینی 5 میلیارد دلار سهام شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 اردیبهشت 1354؛ 20 مرکز بازرگانی ایران در خارج کشور دائر خواهد شد

ایران 20 مرکز بازرگانی در خارج از کشور دایر می‌کند. اولین مرکز بازرگانی ایران در قطر تاسیس می شود.

دیروز مرکز توسعه صادرات ایران با شیخ جاسم خالد آل ثانی قراردادی برای تاسیس یک مرکز بازرگانی ایران در دوحه پایتخت قطر امضا کرد.

منظور از تشکیل این مرکز بازرگانی، همکاری دوجانبه ایران و قطر برای توسعه فعالیت‌های تجاری و فراهم آوردن تسهیلات لازم در زمینه واردات موردنیاز قطر که شامل کالا و خدمات تخصصی مهندسی مشاوره و فعالیت‌های ساختمانی مقاطعه‌کاری و نظایر آن خواهد بود.

مرکز بازرگانی در قطر به‌صورت شرکت سهامی توسط هیات مدیره‌ای مرکب از 6 نفر که 3 نفر آنها به معرفی مرکز توسعه صادرات ایران و سه نفر دیگر به معرفی شیخ جاسم بن خالد آل ثانی تعیین خواهند شد، اداره شود.

رئیس‌کل مرکز توسعه صادرات ایران در پایان افزود که ظرف 4 سال آینده ایران 20 مرکز بازرگانی در خارج از کشور دایر می‌کند و برای این منظور از هم‌اکنون مرکز توسعه صادرات ایران اقداماتی انجام داده است.

کامیون شورولت در ایران ساخته می شود

وزارت صنایع و معادن اجازه مونتاژ و ساخت کامیون به کارخانه شورولت ایران داد و به این ترتیب یک کامیون دیگر به کامیون‌های ساخت داخلی اضافه خواهد شد.

کامیون ساخت کارخانه شورولت ایران ظرف یک سال آینده تولید می شود و این کامیون که هنوز دقیقا نوع و یا انواع آن اعلام نشده است، مسلما از کامیون‌هایی است که در حال حاضر در آمریکا ساخته می‌شود.

اتاق اصناف جلوی گرانفروشی را نمی‌گیرد

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرد: اتاق اصناف پایتخت در جلوگیری از اجحاف فروشندگان اقدامی نمی‌کند.

در جلسه کمیته فرعی پیشنهادات و شکایات کمیته ملی که به ریاست دکتر جهان تشکیل گردید از دبیرخانه خواسته شد با توجه به اینکه اتاق اصناف در جلوگیری از اجحاف فروشندگان اقدامی به عمل نمی‌آورد، نظر کمیته ملی را به اطلاع مقامات مسوول برساند تا در صدد رفع این مشکل برآیند.

11 اردیبهشت 1374؛ رئیس‌جمهوری: مبارزه با گرانفروشی باید با جدیت بیشتر ادامه یابد

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر بازرگانی با ایشان لزوم توجه جدی‌تر به توسعه صادرات و اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در خارج از کشور مورد تاکید قرار داد.

رئیس‌جمهوری با تایید شیوه عملکرد وزارت بازرگانی در تنظیم بازار، ادامه برخورد جدی با پدیده گرانفروشی را ضروری دانست و تمرکز سیاستگذاری در وزارت بازرگانی و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور با این سیاستگذاری را مورد تاکید قرار داد.

ارز موردنیاز صنایع مشمول طرح تنظیم بازار تامین می شود

ایران با بازپرداخت به موقع اعتبارات اسنادی گشوده شده در سال 73 و اقساط تعهدات استمهال‌شده به دنیا ثابت کرد که در انجام تعهدات خود جدی است.

دکتر محسن نوربخش در پایان سفر چهار روزه خود به واشنگتن، جهت شرکت در اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت: ایران از کشورهای مرتبط با مبادلات بین‌المللی است و باید در درآمدها و هزینه‌های ارزی خود میزان آسیب‌پذیری از نوسان نرخ ارزها را به حداقل برساند.

رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد برنامه‌های سال‌جاری این بانک اظهار کرد: بانک مرکزی، تامین منابع مالی – ارزی نیازهای ضروری جامعه، مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌ها و تسهیلات متناسب با توجه به قانون برنامه دوم برای انجام پروژه‌های زیربنایی را هدف قرار داده است.

11 اردیبهشت 1384؛ پیش‌بینی 5 میلیارد دلار سهام شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاران خارجی

با کاهش کارمزد کارگزاری و بورس از ابتدای سال 84، امیدواریم که حجم معاملات افزایش یابد.

وی به آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی و رویکرد تدریجی آن در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران که با محافظه‌کاری بسیار و محدودیت‌های عمده تهیه و به تصویب شورای بورس رسیده هم‌اکنون در مرحله تنظیم نهایی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است.

وی، واگذاری 10 درصد از بازار سهام به سرمایه‌گذاران خارجی را از جمله پیشنهادهای اولیه آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ذکر کرد و گفت: از آنجا که کل ارزش بازار سهام اکنون نزدیک به 50 میلیارد دلار است، با به تصویب رسیدن آیین‌نامه یادشده از هر شرکت تنها 10 درصد و در مجموع 5 میلیارد دلار در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با اجرای آیین‌نامه یادشده از نظر کنترل سیاست‌های پولی، دشواری چندانی به‌وجود نخواهد آمد.

ریال بی‌ثبات‌ترین پول آسیا

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش اقتصادی خود با عنوان «وضعیت و چشم‌انداز اقتصاد جهانی در سال 2005» اعلام کرد: ریال ایران و روپیه سریلانکا تنها ارزهای بی‌ثابت منطقه آسیا در برابر دلار در سال 2004 بوده‌اند.

گزارش سازمان ملل در ادامه به وضعیت پول‌های ملی کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: غیر از ریال و روپیه سریلانکا، دیگر ارزهای کشورهای منطقه طی سال 2004 میلادی در مقابل دلار تا حد زیادی باثبات بوده‌اند. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید