محمدصادق جنان‌صفت

جشن نوروز ایرانیان در میان جشن‌هایی که سایر ملل دارند به دلیل همزمانی آن با نو و تازه شدن زمین، یگانه و باشکوه است. پوست‌ انداختن زمین و دور شدن از سرما و یخبندان و رویش جوانه‌ها و گل کردن شکوفه‌ها در کوه و دشت و شهر و روستا، جان ایرانیان را نیز شاداب و تازه کرده و نیروی تازه‌ای در جسم و جان آنها تزریق می‌کند. شهروندان این سرزمین در روزهایی که همراه دوستان، آشنایان و خانواده خستگی یک سال کار و تلاش را از تن به در می‌کنند، فرصت دارند کارنامه و برنامه خود را نیز ارزیابی و تدارک ببینند. فعالان صنعتی و اقتصادی ایران و همچنین مسوولان اداره جامعه در نهادها و موسسه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز در این روزها، این ارزیابی از کامیابی‌ها و ناکامی‌های خود را در دستور کار قرار خواهند داد. مهم‌ترین پرسشی که فعالان اقتصادی ایران احتمالا در دستور ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند برخی گره‌های ناگشوده در کسب‌و‌کارشان است که به دلیل تصمیمات نادرست پدیدار شده و کار را دشوار می‌کند.

چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمند شدن یارانه‌ها، چگونگی تنظیم بودجه ۱۳۹۱ و راه‌های مقابله با تحریم‌های غرب و ایالات‌متحده آمریکا، سه مساله‌ای هستند که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ حل ناشده باقی مانده‌اند.

سه مساله یادشده هر کدام ابعاد و زوایای ویژه‌ای دارند که اگر در همان روزهای نخست سال آینده شفاف و روشن نشوند، دردسر کار و برنامه‌ریزی را برای فعالان اقتصادی افزایش می‌دهند. آیا نهاد دولت به عنوان قوه اصلی در تهیه برنامه‌ها و نهادی که امکانات مادی و تصمیم‌سازی را در اختیار دارد، در مسیر شفاف کردن نکته‌های یادشده حرکت خواهد کرد؛ این چیزی است که فعالان صنعتی و اقتصادی از دولت انتظار دارند و وظیفه دولت است که به این انتظارات پاسخ دقیق، کارشناسانه و از سر مسوولیت و دلسوزی دهد.

از سوی دیگر اما فعالان صنعتی و اقتصادی ایران زمین توجه داشته باشند که همزمان با زایش و رویش شادابی و طراوت زمین، سازمان ذهنی و مادی خود را تازه کنند.

حرکت در مسیرهای پیشین و چشم دوختن به ذهن و عمل یک گروه کوچک به نام دولت - با همه عظمتی که از نظر امکانات در اختیارش است- چیزی نیست که به رونق و ترقی کار آنها منجر شود. بدترین حالت این است که کسب و کار سال ۱۳۹۱ را در ادامه و در وضع سال‌های خوب و روان سال‌های قبل دیده و همان رفتارهایی انجام شود که در سال‌های آسان سپری شده، انجام می‌شد. از نو و تازه شدن طبیعت و زمین می‌توان درس گرفت و برای ماندن در بازار دنبال راه‌های جدید رفت. نهاد دولت و مسوولان دولت نیز فرصت تازه‌ای دارند که در سال ۱۳۹۱ روش‌های ناکارآمد سال‌های قبل را دور ریخته و در مقابل با فعالان صنعتی و اقتصادی، حرکت‌های جدید را در دستور کار قرار دهند. فرصتی که بهار زیبا و دلنشین در اختیار شهروندان این مرز و بوم کهن قرار داده است را مغتنم بدانیم و جان و ذهن خویش و سرزمین خود را تازه و شاداب سازیم.