پوریا زیوری ضمن بیان مطلب فوق، به تشریح وضعیت این روزهای بازار سرمایه پرداخت و گفت: شاخص بورس در حالی در ماه‌‌‌های گذشته رشد مناسبی را تجربه کرد، که این روزها شاهد افت شدید بازار هستیم. بازار سرمایه درحال حاضر حال ناخوشی دارد و ریزشی که چند وقتی است شروع شده، به شکل چشمگیری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این تزلزل و ریزش در بورس، با اعمال سیاست‌‌‌های انقباضی دولت و تایید نهایی و شفاف‌سازی‌‌‌های شرکت‌ها درباره گاز ۷ هزارتومانی به اوج خود رسیده است گفت: البته در کنار این موضوعات، رکود و روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای موازی نیز بر این شرایط بی‌‌‌تاثیر نبوده و در نهایت فروش‌های هیجانی دراین بازار را هر روز تشدید کرده است.

زیوری درعین حال، به ادعای برخی کارشناسان مبنی بر اینکه دولت برای کسری بودجه و احتمالا فروش اوراق خود، متوسل به شرکت‌ها شده است اظهار کرد: به هرحال شرایط پیش آمده باعث شد بازار سهام که تلاش بسیار زیادی کرده بود بتواند بی‌‌‌اعتمادی گذشته را از بین ببرد، بار دیگر دچار بی‌‌‌اعتمادی شود و هر روز شاهد قرمز شدن بیشتر بازار و خروج نقدینگی باشیم.

مدیر سرمایه‌گذاری و صندوق‌های کارگزاری بانک آینده وضعیت آتی بازار سرمایه را مبهم دانست و گفت: درحال حاضر ترجیح سرمایه‌گذاران این است که در دارایی‌‌‌های کم‌‌‌ریسک‌‌‌تر همچون طلا سرمایه‌گذاری کنند تا اگر بازدهی زیادی هم نداشت، حداقل سرمایه‌‌‌شان در معرض ریسک بالا قرار نگیرد.

به گفته این کارشناس، البته در همین بازار ناخوش، گروهی از شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که از قیمت‌گذاری دستوری تاثیر نگرفته‌‌‌اند و همچنان نرخ سودآوری‌شان مناسب است که سرمایه‌گذاری دراین گروه از شرکت‌ها می‌تواند جذاب باشد.

وی در شرایط فعلی بازار معتقد است، سرمایه‌گذاران باید به طور ‌‌‌غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند. چون قطعا صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی که می‌‌‌خواهند سرمایه‌گذاری بی‌‌‌دردسری در بازار سهام داشته باشند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. مخصوصا برای کسانی که به دلیل نداشتن دانش کافی بورسی یا نداشتن وقت، نمی‌توانند به صورت مستقیم در بازار سهام معامله کنند.

زیوری وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از جمله صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت، اهرمی و... مناسب ارزیابی کرد و گفت: بازدهی این صندوق‌ها طی این مدت، نسبت به رشد شاخص، بسیار خوب بوده و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، میانگین بازدهی برخی از این نوع صندوق‌ها، به ۵۰‌درصد هم می‌‌‌رسد.

وی در ادامه صحبت‌‌‌هایش، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده نیز اشاره کرد و یادآور شد: صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان، صندوق سرمایه‌گذاری گسترش فردای ایرانیان و صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن از جمله صندوق‌هایی هستند که بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، که بازدهی خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. به عنوان نمونه، صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آینده روشن که با نماد «صایند» در حال معامله است، به طور میانگین طی این مدت بازدهی ۳۴‌درصد را داشته است.

زیوری با تاکید براینکه پیش‌بینی ما این است این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد خاطرنشان کرد: صندوق گنجینه آینده روشن در حال حاضر رتبه نخست را در بین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بازه یکساله داشته است که در تلاش هستیم این جایگاه را حفظ کنیم. وی برنامه‌‌‌ریزی شرکت برای حفظ این جایگاه و افزایش بازدهی صندوق برای سرمایه‌گذاران را کاهش حد نصاب سهام، شرکت در پذیره‌‌‌نویسی، افزایش سهم اوراق سپرده در ترکیب دارایی‌‌‌های صندوق و... عنوان کرد و یادآور شد: قطعا با برنامه‌‌‌ریزی که درحال انجام است، این صندوق تا پایان سال در بین پنج صندوق سرمایه‌گذاری باقی خواهد ماند.

مدیر سرمایه‌گذاری و صندوق‌های کارگزاری بانک آینده، در ادامه با بیان اینکه در راستای دستیابی به سطوح بالاتر تنوع‌بخشی در سرمایه‌گذاری، به دنبال دریافت مجوز صندوق بازارگردانی هستیم و برنامه داریم تا یکی از صندوق‌های کارگزاری را به صندوق سهامی تبدیل کنیم، افزود: قطعا با ایجاد تنوع در صندوق‌ها‌‌‌ می‌توان میزان ریسک را تعدیل کرد و از این جهت، کارگزاری بانک آینده به دنبال متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری و متنوع‌‌‌سازی پرتفوی است تا بتواند از این جهت خدمات بهتری را به مشتریان ارائه دهد و ریسک کمتری را متوجه سرمایه‌گذار کند.

زیوری بر این باور است: در این روزهای بد بازار، سرمایه‌گذاران باید صبورتر باشند و اقدام به حفظ سهم‌‌‌های ارزنده‌‌‌شان کنند، قطعا در بلندمدت بازدهی خوبی نصیب سرمایه‌گذاران خواهد شد.