رئیس هیات‌مدیره شرکت ناسیونال ایران در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد شما دولت سیزدهم به چه میزان در کاهش موانع تولید عملکرد موفقی داشته است؟، گفت: در حال حاضر مشکلات متعدد و بسیاری بر سر راه تولید قرار دارد که یکی از آنها بوروکراسی و قوانین دست‌‌‌ و پاگیر و زمان‌بر است که منجر به یک چالش جدی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تبدیل شده است. برخی از این قوانین و مقررات دست‌‌‌وپاگیر مرتبط به گذشته و در شرایط خاص تحریمی بود که امروز نه تنها کارآیی ندارد بلکه خود عاملی برای خودتحریمی داخلی شده است و تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه ساخته است.

شاهین علی‌‌‌محمدی ادامه داد: در بخش صنعت لوازم خانگی نیز تولیدکنندگان به علت هماهنگ نبودن سرعت سازمان‌های اعتباری و رشد صنایع لوازم خانگی جهت تامین سرمایه در گردش و اقدمات تولیدی با توجه به نرخ تورم با مشکلات بسیاری مواجه هستند، از این رو نیاز به چابک‌‌‌سازی واحدهای تولیدی، به‌روزرسانی ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات، ایجاد اعتبار جهت هزینه‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای و تعامل با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌‌‌ها به شدت در بخش صنعت لوازم خانگی احساس می‌شود. همانگونه که پروسه‌‌‌های قانونی و اصلاح این موارد بر کسی پوشیده نیست، طبیعی است که انتظار اینکه این موارد طی یک یا دو سال مرتفع شود امکان‌‌‌پذیر نخواهد بود، به همین جهت نیاز به ارائه راهکــارهای مناسب و خلاقانه جهت حل مسائل و مشکلات وجود دارد.

همواره دولت‌‌‌ها با شعار حمایت همه‌جانبه از تقویت تولید و بهبود فضــای کسب و کار روی کار آمده‌‌‌اند. این فعال صنعت لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما این حمایت‌‌‌ها بیشتر به سمت‌‌‌وسوی دستــوری شـدن تولید و اقتصاد پیش رفته و راهکار آن چیست گفت: بنده به عنوان یک مدیر و سرمایه‌گذار بخش خصوصی اعتقاد راسخ دارم که مکانیزم بازار آزاد و سپردن کار به گروه‌‌‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع بیشترین بازدهی را خواهد داشت؛ از همین رو نمی‌توان از توطئه و صـــدمات تحریم‌‌‌های یکسو به غرب نیز غافل شد، به همین جهت پیشنهاد خاص در این برهه زمانی شناسایی واحدهای تولیدی شناسنامه‌‌‌دار و حمایت منطقی در جهت تنظیم بازار با این استفاده حداکثری از توان این گروه است.

رئیس هیات‌مدیره شرکت ناسیونال ایران در خصوص حمایت‌هایی که دولت باید از تولید داخلی داشته باشد نیز گفت: یکی از مواردی که موضوعاتی به عنوان چالش تولید مطرح می‌شود، کمبود نقدینگی بنگاه‌‌‌های اقتصادی است. در حال حاضر نیز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان و بخش‌‌‌خصوصی سرمایه در گردش به منظور تهیه مواد اولیه، خرید و به‌روزرسانی تجهیزات، کارهای توسعه‌‌‌ای و تحقیقاتی و … است. وی تصریح کرد: در کنار این موضوع بازنگری در قوانین مربوط به سازمان تامین اجتماعی، گمرک، مالیات، سازمان محیط‌زیست، وزارت کار و … در جهت حمایت از تولیدکنندگان دارای اصالت به شدت احساس می‌شود. از همین رو، باید توجه داشت در این مقطع حساس در جهت نیاز به تولید و همچنین کنترل تورم، مواردی که بعضا ممکن است صحیح و روزآمد هم باشند که در برگیرنده هزینه‌‌‌های بسیاری و بدون توجیه جهت تولیدکنندگان است و بیش از چهار دهه به فراموشی سپرده شده بود و فشار بر انجام سریع آن نیازمند تفکر است.

شاهین علی‌‌‌محمدی در پایان مشکلات و موانع موجود در این صنعت و موفقیت‌هایی که به دست آمده در طول سال‌های اخیر گفت: با توجه به مواردی که ذکر شد، امکانات و پتانسیل شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی کفایت مناسب را پیدا کرده‌‌‌اند، اما این مهم شکننده است؛ به منظور رسیدن به نتیجه نهایی که تامین نیاز بازار داخل و صادرات پایدار لوازم خانگی است، همچنان نیاز به حمایت قانون‌گذاران و دولتمردان وجود دارد تا ســـلاحی در بــرابــر فشارهای تحریمی باشد. یقینا با آنچه صنعتگران این حوزه طی چند سال اخیـــر محقق کرده‌‌‌اند، رسیدن به این مهم نزدیک است.