داود محمدی، رئیس انجمن قیر ایران در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قیر، آسفالت، سیمان و بتن، عایق‌‌‌ها و ماشین‌آلات وابسته با اشاره به ابلاغ جدید کارگروه ارزی کشور و اعمال محدودیت در روش‌های رفع تعهد ارزی و نرخ اظهار گمرکی (قبل از تغییر در فرآیند نرخ‌گذاری خوراک تولید قیر) به «دنیای‌اقتصاد» گفت : از تاریخ صدور ابلاغیه اشاره شده، صادرات قیر کشور روند نزولی در ‌‌‌پیش‌‌‌گرفته و تلاش‌‌‌های چند ساله تولید‌‌‌کنندگان این صنعت در کسب سهم بازار جهانی و ارز‌‌‌آوری سالانه یک ونیم میلیارد دلار در حال توقف است.

وی با تاکید برظرفیت این صنعت در تقویت صادرات غیر‌‌‌نفتی و مثبت کردن تراز تجاری کشور گفت: بخشنامه کارگروه ارزی در شرایطی ابلاغ شده است که همواره مسوولان ارشد کشور بر «اقتصاد صادرات‌محور» تاکید کرده و تولید‌‌‌کنندگان کشور را به سرمایه‌گذاری در این خصوص دعوت کردند.

محمدی در بخش دیگر سخنانش گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای طرح‌‌‌های داخلی، ۲۰ همت اختصاص یافته که به همین علت نرخ قیمت انجمن قیر ایران در سه سال گذشته ثابت بوده است.

وی افزود: با توجه به موضوع تحریم‌ها، دستگاه‌‌‌های مورد استفاده در صنعت قیر مقداری فرسوده است و دولت با اندیشیدن راه چاره و حمایت از این صنعت، مشکلات تولیدکنندگان را مرتفع سازد.

محمدی درباره استفاده از فناوری‌‌‌های نوین زیست‌محیطی در جاده‌‌‌های کشور گفت: در حال حاضر ۳۰۰‌هزار کیلومتر جاده در سراسر کشور وجود دارد که برای نگهداری این سرمایه ملی عظیم، حداقل یکصدهزار میلیارد تومان نیاز است و اگر در موعد مقرر، از راه‌‌‌ها نگهداری نشود مشکلات بسیار زیادی در سطح جاده بروز پیدا می‌کند. رئیس انجمن قیر ایران گفت: شرکت‌های داخلی سالانه ۶ میلیون تن وکیوم باتوم (مواد اولیه تولیدقیر) تولید می‌کنند که از این میزان، ۴ میلیون تن صادر می‌شود و ۲ میلیون تن باقیمانده طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تامین طرح‌‌‌های داخلی استفاده می‌شود. وی افزود: صددرصد قیر موردنیازی که در جاده‌‌‌های سراسر کشور استفاده می‌شود، تولید داخل است؛ همچنین قیر تولیدی در ایران به ۱۵ کشور از جمله هندوستان و سنگاپور و کشور‌‌‌های آفریقایی شامل کنیا، تانزانیا و آفریقای جنوبی صادر می‌شود که ارزی‌آوری ناشی از این میزان صادرات، سالانه یک و نیم میلیارد دلار است. محمدی ادامه داد: دغدغه‌‌‌ای که برای این صنعت وجود دارد از لحاظ قیمت‌گذاری است ارزش گمرکی که در حال حاضر تصویب شده است ۴۰ تا ۵۰ دلار بالاتر از نرخ واقعی است و این مهم یکی از دغدغه‌‌‌های مهم تولیدکنندگان در موضوع صادرات است که اگر این مشکل مرتفع شود تا ۲ میلیارد دلار صادرات قیر افزایش می‌‌‌یابد.