جلیل سالاری افزود: با توجه به‌خصوصی‌‌‌سازی که در شرکت پالایشگاه نفت اصفهان انجام شد طرح آنها به تعویق افتاد و پالایشگاه شازند در ساخت کاتالیست واحد RCD پیشی گرفت که می‌توان از آن به عنوان یک دستاورد بزرگ در کشور یاد کرد و این موفقیت به واسطه تعامل و هم‌‌‌افزایی شرکت‌‌‌ دانش‌‌‌بنیان و پژوهش کسب شده است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران تصریح کرد: تولید این کاتالیست در کشور یک اقدام اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود که توسط شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان انجام شده است، واحدهای دیگری نیز وجود دارند که در آینده مورد بهره‌‌‌برداری قرار می‌‌‌گیرند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این آیین بیان کرد: تولید کاتالیست واحد RCD با همکاری زنجیره تکمیل فناوری از جمله توسعه‌دهنده دانش و شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته است. قرار‌داد ۱۰‌ساله این کاتالیست سبب می‌شود به صورت بلندمدت این مجموعه‌‌‌ها در کنار هم قرار گیرند‌‌‌ و فعالیت‌‌‌های بیشتری داشته باشند.

کلانتری گفت: گروه‌‌‌ها، مدیران و کارشناسان در تولید کاتالیست واحد RCD نقش داشتند‌‌‌ و حمایت ویژه از سوی شرکت پالایش و پخش سبب شد یک نمونه موفق تولید شود. مدلی که پژوهشگاه صنعت نفت برای تعداد بسیاری از کاتالیست‌‌‌ها در نظر گرفته مدل بسیار موفقی بوده و قرار است این مدل در واحدهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) نیز در این آیین اظهار کرد: برای نخستین بار در ایران واحد تصفیه هیدروژنی باقی‌مانده سنگین با ظرفیت ۶۹‌هزار بشکه در روز به منظور کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برج‌‌‌های تقطیر اتمسفریک و خلأ طراحی و ساخته شد و در واقع با ساخت این واحد، زمینه لازم برای تبدیل نفت کوره سنگین به بنزین و محصولات سبک‌‌‌تر فراهم شد. این واحد دارای دو بخش بوده که هر بخش می‌تواند به صورت مجزا در سرویس قرار گرفته و وظیفه تصفیه را انجام دهد.

مجید رجبی افزود: هر بخش دارای پنج رآکتور است و در مجموع ۱۰ رآکتور دارای حدود یک ‌هزار و ۴۰۰ تن کاتالیست است که در آنها در دمای ۳۷۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۹۰ بار که در واقع بالاترین فشار کارکرد در کل واحدهای پالایشی دنیاست همچنین فرآیندهای تصفیه هیدروژنی از باقی‌مانده سنگین نفت خام انجام می‌شود و محصول اصلی این واحد، باقی‌مانده سنگین تصفیه شده برای تامین خوراک واحد RFCC است و دیزل و نفتا نیز از محصولات جانبی واحد بوده که به واحدهای تصفیه هیدروژنی ارسال می‌‌‌شوند.

رجبی با بیان اینکه نخستین بار در کشور در این واحد سوخت کم گوگرد کشتیرانی تولید شده است، گفت: حداکثر تا ۴۰۰‌هزار تن در سال سوخت کم گوگرد به کشتیرانی تحویل داده می‌شود که نیاز کشور را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) عنوان کرد: پیش از این کاتالیست واحد RCD به عنوان تنها پالایشگاه دارای واحد RCD کشور از طریق کشورهایی مانند چین، روسیه، ژاپن و هلند خریداری و تامین می‌‌‌شد. با وجود تحریم‌‌‌های موجود، عملیات تولید متوقف نمی‌‌‌شد و کاتالیست مذکور با تلاش و پیگیری‌‌‌های مستمر شرکت به موقع تامین می‌‌‌شد و هیچ‌گونه وقفه‌ای برای واحدها پیش نمی‌‌‌آمد. این موضوع علاوه بر خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور بسیار زمان‌بر و طولانی بود‌‌‌‌‌‌ و بر همین اساس پالایشگاه امام خمینی شازند از طریق تعامل و ارتباط مستمر در سطوح کارشناسی و مدیریتی با تولیدکننده‌‌‌های داخلی در راستای بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی آنها و ادامه حمایت و خرید از شرکت‌های تولیدکننده، بومی‌سازی این کاتالیست را در دستور کار خود قرار داد و با همین هدف توانمندی شرکت‌های سازنده کاتالیست ارزیابی شده و در نهایت با توجه به توانمندی‌‌‌های ویژه شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا، برای این منظور انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شهرستان شازند افزود: در صورت عدم‌تولید این کاتالیست و عدم‌تامین آن از منابع خارجی، واحد RCD متوقف می‌‌‌شد که در پی آن واحد RFCC,MEROX، پروپیلن و گوگرد‌‌‌زدایی بنزین برش‌‌‌های سنگین از سرویس خارج و در نتیجه کاهش تولید بنزین به میزان هشت میلیون لیتر در روز، گاز مایع به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ تن در روز و پروپیلن به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ تن در روز و پروپیلن به میزان ۵۰۰ تن در روز رخ می‌‌‌داد که علاوه بر تبعات سنگین سیاسی و اجتماعی روزانه حدود ۲ میلیون یورو از سود‌‌‌آوری پالایشگاه کاسته می‌‌‌شد.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی شهرستان شازند گفت: با توجه به اینکه کاتالیست واحد RCD جزو کالاهای استراتژیک در عرصه صنعت پالایش نفت کشور است از این رو نقش بسزایی در کیفیت و کمیت تولید بنزین دارد و در شرایط اعمال تحریم‌‌‌های ظالمانه علیه کشورمان، فرآیند بومی‌‌‌سازی کاتالیست، علاوه بر در دسترس قرار دادن و کاهش هزینه‌‌‌های جانبی تامین کاتالیست در مقایسه با منابع تامین‌‌‌کننده خارجی، باعث جلوگیری از خروج ارز، ایجاد ارزش افزوده، افزایش بهره‌‌‌وری و کارآفرینی در کشور شده است. تامین کاتالیست واحد RCD از منابع داخلی در مقایسه با منابع خارجی، طبق آخرین قراردادهای جاری و در دست اقدام شرکت متبوع، سالانه موجب جلوگیری از خروج ارز به میزان هشت میلیون و ۵۱۰‌هزار یورو می‌شود.