فرصتی برای خودباوری زنان ساخته ایم

 در این میان به کارگیری بانوان در سطوح مختلف اداری و تولیدی امری عادی است، اما اینکه تمام خطوط تولید یک کارخانه از ریاست آن گرفته تا امور فنی و تعمیر و راه‌اندازی و رانندگی لیفتراک‌ها به طور کامل به زنان واگذار شود، امر جدیدی است . ماسترفوده یکی از شرکت‌های معتبر صنعت غذا، صد در صد پرسنل خود در کارخانه تولید پاستیل با برند دکتر بُن را از زنان توانمند جامعه انتخاب و آن‌طور که مدیران این مجموعه می‌گویند این تصمیم یکی از بهترین تصمیمات مدیریتی در این شرکت بوده است که به رشد تولید و کیفیت محصولات آن منتج شده است.

صد درصد فعالیت‌های کارخانه توسط خانم‌ها اداره می‌شود

مدیرعامل ماسترفوده در این رابطه بیان کرد: پیش از این مردان و زنان در این کارخانه و در کنار هم مشغول به فعالیت بودند، اما برای اینکه بتوانیم از صد در‌صد توانایی‌های بانوان استفاده کنیم باید شرایط جدیدی را ایجاد می‌کردیم، به همین علت تصمیم گرفته شد آقایان به کارخانه آدامس این شرکت منتقل شوند و تمام فضای کارخانه به بانوان اختصاص داده شود. برای این منظور آموزش‌های لازم به بانوان داده شد و اکنون صددرصد فعالیت‌های کارخانه توسط همکاران خانم در این بخش اداره می‌شود.

photo_2023-09-26_09-36-34

به گفته محمد کریمی در اندازه کارگاهی بنگاه‌های زیادی داریم که زنان در آن مشغول به فعالیت هستند، اما دکتر بن کارخانه صنعتی است که همه فعالیت‌های آن توسط زنان انجام می‌شود. در حال حاضر 87 پرسنل خانم در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند و از آنجایی که برند دکتر بن یکی از معتبرترین برندهای پاستیل کشور با سهم بازار رو به رشد محسوب می‌شود، قطعا اشتغال‌زایی برای بانوان در این مجموعه با سرعت قابل توجهی افزایش خواهد داشت.

تامین مالی چالش بنگاه‌های ایرانی

مدیرعامل ماستر فوده نیز در این نشست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی حتی در اقتصادهای بزرگ نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو است گفت: در یک سال گذشته تامین سرمایه در ایران نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده و این موضوع در برخی فصول مانع تامین مواد اولیه و ملزومات تولیدی و در نتیجه تامین تمامی ‌نیاز بازار به محصولات ما شده است. با این حال بخشی از نیاز به نقدینگی را از طریق سودآوری مجموعه و بخش دیگر را از طریق سیستم بانکی تامین کرده‌ایم. تسهیلات بانک‌ها نیز با فراز و فرودهایی روبه‌رو هستند و با تغییر سیاست‌های دولت و بانک مرکزی و مشکلات کلان اقتصادی و بین‌المللی، تامین مالی بانکی با تغییر و تحول روبه‌رو می‌شود، لذا صنعت در برهه‌های مختلف با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود، اما در تلاشیم تا کشتی صنعت را در امواج و تلاطم‌های اقتصادی به سلامت عبور دهیم.

مدیرعامل ماسترفوده در ادامه گفت: در بخش تامین مواد اولیه خارجی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، به عنوان مثال گاهی در تخصیص ارز با مشکل مواجه می‌شویم و در برخی مواقع نیز تامین‌کنندگان حاضر به همکاری با تولیدکنندگان ایرانی نیستند. به هر حال باید بپذیریم که مشکلات و دغدغه‌ها در ایران در مقایسه با یک فعالیت اقتصادی در اروپا بسیار متفاوت است، اما یاد گرفته‌ایم که بر مشکلات غلبه کنیم.

قوانین ما حامی ‌صادرات نیستند

وی با اشاره به اینکه این مجموعه در حوزه صادرات نیز فعال است، گفت: ما امروز محصولات خود را به کشورهای حوزه سی‌آی‌اس، جی‌سی‌سی (شورای همکاری خلیج‌فارس)، عراق، افغانستان و کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم، اما مشکل همه صنعتگران ایرانی آن است که قوانین ایران از صادرات حمایت نمی‌کنند. وی با انتقاد از اینکه بخش عمده صادرات ایران به نفت برمی‌گردد و صادرات غیرنفتی اغلب با مزیت رقابتی روبه‌رو نیست افزود: متاسفانه حتی در محصولاتی مانند زعفران و پسته که زمانی دارای مزیت مطلق بودیم بازار را از دست داده‌ایم و باید گفت هیچ دولتی در سال‌های اخیر از صادرات حمایت نکرده است. از نقل و انتقال پول گرفته تا ارتباطات با دنیا و معرفی کشور به عنوان تولیدکننده محصولات فاقد کیفیت همگی باعث شده تا صادرات با مشکلات زیادی روبه‌رو شود، با این حال در مجموعه ماسترفوده در تلاشیم تا صادرات را افزایش دهیم.

مشکلات فراتولیدی هستند

کریمی ‌در پاسخ به این سوال که در حوزه تولید چه مشکلاتی دارید گفت: برای تولید مساله خاصی وجود ندارد، اما برای تامین مواد اولیه، تخصیص ارز، ارتباط با کشورهای دیگر مشکلات زیادی وجود دارد و اگر یک سیاست جدید در ارتباطات جهانی ایجاد شود و به سمت ارتباط سازنده و تعامل برد -برد و توأم با احترام متقابل با دنیا پیش رویم و انحصارها و زمینه‌های رانت برداشته و ارز تک نرخی شود، بخش زیادی از مشکلات صنعت حل می‌شوند که همه این موضوعات، در زیر پوست اقتصاد ایران باعث شده تا تولید دیگر اولویت سرمایه‌گذاران نباشد و تنها عاملی که باعث شده تا تولید در این کشور تداوم یابد عشق به تولید و توسعه اشتغال توسط بخش خصوصی است.

افزایش تولید داریم

مدیرعامل ماسترفوده در ارتباط با برنامه‌های توسعه این شرکت به موضوع افزایش ظرفیت با توجه به رشد فروش اشاره کرد و افزود: در آینده نزدیک با توجه به استقبال بسیار خوبی که از محصولات این مجموعه شده و اتفاقات خوبی که در حوزه صادرات رخ داده، در تلاشیم تا ظرفیت تولید را با جهش روبه‌رو کنیم. بر این اساس توسعه ادوات تولیدی و ایجاد محصولات جدید در سبد کالایی از برنامه‌های مهم این شرکت است؛ یکی از این محصولات بسیار ویژه پاستیل صد در صد بدون شکر است که برای بیماران دیابتی یا افراد مستعد به دیابت مناسب است.

کریمی ‌در ارتباط با ماشین‌آلات این مجموعه نیز گفت: ماشین‌آلات کارخانه از خارج و داخل کشور تامین شده است. در برخی موارد ماشین‌آلات را وارد کرده‌ایم و در برخی دیگر با بومی‌سازی دستگاه‌ها نیاز خود را برطرف می‌کنیم، اما هر قطعه‌ای که در داخل قادر به تامین آن باشیم و نمونه ایرانی و با کیفیت آن وجود داشته باشد، از خرید نمونه خارجی پرهیز می‌کنیم. خوشبختانه اکثر قطعات جانبی داخلی هستند و ما توانستیم از توان تولیدکننده‌های ایرانی استفاده کنیم و تاکنون کارخانه با وجود کمبود قطعه و تحریم‌ها، با مشکلی در تامین قطعات و ماشین‌آلات روبه‌رو نشده است.

فرصتی برای خود‌باوری زنان

مدیر کارخانه پاستیل دکتر بن نیز در این گفت‌وگو بیان کرد: این مجموعه با هدف واگذاری تمام امور کارخانه به بانوان، استعدادیابی و آموزش نیروهای انسانی را در دستور کار قرار داد به گونه‌ای که از میان همکاران موجود نیروهای با استعداد و تحصیل‌کرده را انتخاب و برای آنها دوره‌های آموزشی برگزار کرد، طی این آموزش‌ها بسیاری از افرادی که تا پیش از این، حتی نام ابزارهای فنی را نمی‌دانستند، توانستند صد در‌صد مسائل فنی را فرا بگیرند و اکنون پس از گذشت 4 ماه می‌توانیم بگوییم تمامی ‌امور فنی تولید به خوبی توسط بانوان مرتفع می‌شود و جزئی‌نگری و دقت بانوان نتایج بسیار خوبی را در محصول نهایی دکتربن به همراه داشته است.

photo_2023-09-26_09-36-56

به گفته  اکرم اسماعیلی، این تصمیم در مجموعه دکتربن می‌تواند مقدماتی را فراهم سازد تا زنان کشور به خودباوری برسند و امیدواریم موضوعاتی مانند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این سطح در دستور کار مسوولان دولتی و بخش خصوصی قرار بگیرد تا بتوانیم امیدوار باشیم در آینده زنان در جامعه و در مشاغل کلیدی نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند. به گفته مدیر کارخانه پاستیل دکتر بن، یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت این پروژه، پذیرش مسوولیت اشتباهات احتمالی بانوان در امور جدید، ازسوی مدیران ارشد سازمان بوده است که باعث ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در بانوان شد، البته خوشبختانه با آموزش‌های مفید و انگیزه‌ قوی که در همکاران ایجاد شد، شاهد کمترین میزان اشتباهات بودیم. لذا انتظار داریم این مسوولیت‌پذیری در بزرگان صنعت و مسوولان کشوری نیز به وجود آید تا نیمی ‌از جمعیت کشور از محدوده‌های تعریف شده گذشته عبور و منشأ کارهای بزرگ برای اقتصاد ایران باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه آینده دکتربن، افزایش مهارت و دانش بانوان فعال در این شرکت است، گفت: اگر توانمندی مدنظر ما در بانوان ایجاد شود، یک جهش بزرگ ایجاد خواهد شد. در پایان اسماعیلی با بیان اینکه پاستیل یکی از تنقلات محبوب کودکان و مهمانی‌ها است، گفت: تمام هم و غم ما تولید یک محصول سلامت‌محور و فراسودمند برای کودکان است و در این مسیر با استفاده از رنگ‌های صد در‌صد طبیعی، کاهش 50 درصدی شکر و حتی غنی‌سازی محصولات پاستیل با انواع ویتامین‌ها ومواد معدنی مورد نیاز بدن کودکان، توانستیم استانداردهای این صنعت را تغییر دهیم و رقبا را نیز مجبور به رعایت این استانداردها  کنیم.