حضور دو سرمایه‌گذار در مزایده نهایی «ارج»

دنیای اقتصاد: چندی پیش وزیر صنعت به بررسی آخرین وضعیت کارخانه‌های ارج و آزمایش پرداخت و علت تعطیلی این کارخانه‌ها را فرسودگی آنان دانست. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، این کارخانه‌ها به افراد کاربلد و علاقه‌مند واگذار نشده و حتی برخی از سهامداران این دو کارخانه در خارج از کشور به سر می‌برند، اما خبرهای تازه رسیده از مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از بازگشت «ارج» به چرخه تولید کشور است. عباس هاشمی با اشاره به حضور دو سرمایه‌گذار در مزایده نهایی ارج گفت: پس از احراز صلاحیت درخصوص تولیدکنندگان و متقاضیان، این کارخانه به مزایده گذاشته خواهد شد و اکنون دو خریدار جدی که مورد تایید و وثوق وزارتخانه هستند، برای حضور در مزایده معرفی شده‌اند. او در ادامه اظهار کرد: تاخیری در وعده‌ وزارت صنعت برای تعیین تکلیف وضعیت ارج اتفاق نیفتاده و وزارتخانه همه تلاش خود را معطوف بازگرداندن این کارخانه به چرخه تولید کرده است.

هاشمی با اشاره به اینکه تاکنون مذاکرات زیادی با گروه «توسعه ملی» که از سال ۷۴ کارخانه ارج را تملک کرده، صورت گرفته است، بیان کرد: گروه توسعه ملی هیچ توان و تخصصی در راه‌اندازی و اداره کارخانه ارج نداشته و طی سال‌های گذشته به تدریج ارج را رو به زوال برده است. وی افزود: امروز و پس از گذشت ۲۶ سال این کارخانه نه مورد بازسازی قرار گرفته و نه فناوری‌ها و خطوط تولید آن به روز‌رسانی شده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: در شرایطی که این گروه قصد بنگاهداری نداشت و درصدد به مزایده گذاشتن ارج و برخی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه خود بود، وزارت صنعت به دستور وزیر دست به کار شد تا مشکلات این برند قدیمی و صاحب نام کشور را برطرف کند. وی با اشاره به انجام مذاکرات گسترده با گروه توسعه ملی و آوردن خریداران مختلف گفت: برخی از این خریداران به دنبال استفاده غیرتولیدی از کارخانه ارج بودند و برخی دیگر برای تملک زمین‌های با ارزش آن دندان تیز کرده بودند؛ اما وزارتخانه به گروه توسعه ملی اعلام کرد که فقط راه‌اندازی خطوط تولید این کارخانه و به‌روزرسانی ماشین‌آلات آن قانع‌کننده است و حتی نمی‌خواهیم برند خارجی در اینجا به تولید بپردازد.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: در بین متقاضیان، برخی خارجی‌ها هم بودند که در ایران نمایندگی داشته و به دنبال توسعه خطوط خود در کارخانه ارج بودند، اما از نظر وزارت صنعت این متقاضیان از اهلیت لازم برخوردار نبودند. وی گفت: مطابق تصمیم وزارتخانه هر فردی که بخواهد در کارخانه ارج مستقر شود باید خطوط تولیدی جدید ایجاد کند؛در این خصوص نیز به گروه توسعه ملی اعلام شد که اجازه فروش زمین این کارخانه را که روزگاری آن را فعال تحویل گرفته و امروز غیرفعال شده است، ندارند. هاشمی اظهار کرد: پس از احراز صلاحیت درخصوص تولیدکنندگان و متقاضیان، این کارخانه به مزایده گذاشته خواهد شد و اکنون دو خریدار جدی که مورد تایید و وثوق وزارتخانه هستند، برای حضور در مزایده معرفی شده‌اند. وی افزود: هر دوی این متقاضیان از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج بوده و در جلسه‌ای که با حضور آنان صورت گرفت، فرآیند چگونگی واگذاری ارج به آنان اعلام شد. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم قطعی وزارتخانه برای زنده کردن خطوط تولید کارخانه ارج، خاطرنشان کرد: مزایده این کارخانه به زودی و پس از آماده‌سازی همه مسائل به‌ویژه امور حقوقی انجام خواهد شد. وی در تشریح آخرین وضعیت کارخانه ارج گفت: اکنون حدود ۷۰ کارگر رسمی و ۶۰ کارگر قراردادی در این کارخانه حضور دارند، اما به دلیل رقابتی نبودن فضای کار، در شرایط فعلی به صلاح نیست که تولیدی در آن انجام شود؛ این کارخانه نیازمند به روزرسانی فوری خطوط تولید و فناوری‌هاست. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: مطابق توافق‌های انجام شده هر یک از خریداران به محض برنده شدن در مزایده و انجام واگذاری، بلافاصله به عقد قرارداد با تولیدکنندگان ماشین‌آلات و خطوط تولید خارجی اقدام می‌کنند تا به روزرسانی انجام شود، اما در هر حال برند «ارج» روی محصولات تولیدی این کارخانه نصب خواهد شد. هاشمی تصریح کرد: حداقل ظرفیت‌های اقتصادی در تولیدات این کارخانه دیده شده و قطعا کالای تولیدشده صادرات محور خواهد بود.