دنیای اقتصاد: وزیر نیرو در دیدار با وزیر ارشد هماهنگ‌کننده امور دریایی جمهوری اندونزی خواهان ارتقای سطح توسعه اقتصادی در حوزه‌های «برق»، «انرژی»، «بانک» و «ترابری هوایی» بین دو کشور شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، حمید چیت‌چیان در دیدار با «لوهوت بینسار پنجاهیتن» با بیان اینکه جمهوری اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی در جهان مطرح است، گفت: جمهوری اندونزی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که این همکاری سبب خواهد شد تا هر دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر منتفع شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته تفاهم‌نامه همکاری در حوزه «برق و انرژی» با جمهوری اندونزی به امضای طرفین رسیده است و مسوولان اندونزیایی از شرکت مپنا نیز بازدیدهایی داشته‌اند، اظهار کرد: ایران آماده است روابط اقتصادی و فنی خود را با اندونزی افزایش دهد.

چیت‌چیان با بیان اینکه در زمان کنونی صادرات اندونزی به ایران حدود دو برابر صادرات ایران به اندونزی است، افزود: این امکان فراهم است تا سطح صادرات را به سطح متعادلی ارتقا دهیم و همکاری‌های فی‌مابین تا سطح انتقال تکنولوژی افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه برای اندونزی به صورت سنتی راه‌های تبادل اقتصادی با اروپا و آمریکا باز است و برای ایران نیز ارتباط با اروپا فراهم است، افزود: همکاری با اندونزی می‌تواند به‌جز برق و انرژی در زمینه‌های بانکی و ترابری نیز توسعه یابد. وزیر نیرو با استقبال از پیشنهاد وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریایی جمهوری اندونزی درخصوص پروازهای مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور اظهار امیدواری کرد گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور درباره دو بلوک نفتی نیز به خوبی ادامه یابد و به نتایج مطلوبی برسد.

وزیر ارشد هماهنگ‌کننده امور دریایی جمهوری اندونزی نیز با اشاره به اینکه ایران دارای تاریخچه و تمدن شاخصی در میان سایر کشورهای جهان است، ضمن ستایش فرهنگ مقاومت مردم ایران در مقابل زورگویی‌های غرب گفت: مردم ایران الگوی خوبی برای مردم اندونزی هستند. «لوهوت بینسار پنجاهیتن» با بیان اینکه اندونزی با همکاری ایران می‌تواند به توسعه بیشتری راه یابد، گفت: ظرفیت توسعه برق اندونزی ۷ هزار مگاوات است و سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند افزایش یابد.

وی تکنولوژی ایران را در سطح جهانی بسیار پیشرفته دانست و اظهار امیدواری کرد میزان توسعه اقتصادی ایران و اندونزی به سطح قابل قبولی ارتقا پیدا کند. پنجاهیتن ضمن استقبال از افزایش سطح روابط همکاری‌های ایران و اندونزی گفت: این کار سبب می‌شود اندونزی وابسته به تکنولوژی آمریکایی یا کشور خاصی نشود. وی در خاتمه از وزیر نیرو خواست در نشست‌های متخصصان دو کشور موانع موجود بر سر راه‌های توسعه همکاری بین ایران و اندونزی برداشته شده و پرواز مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور نیز برقرار شود.