افزایش تقاضای جهانی مس و شگرد تولیدکنندگان

گروه صنعت و معدن - در حالی که تولیدکنندگان جهانی مس بر این باورند که مس به عنوان فلزی که طی ۲ سال اخیر محبوبیت بسیار پیدا کرده و همچنان با رشد تقاضا مواجه است، تحقیقات متال بولتن نشان داده که این بررسی‌ها کمی اغراق‌آمیز است و باید به دیده تردید به ارقام آنها نگریست. در این شرایط تحلیلگران مرتبط با بخش تولید پیش‌بینی می‌کنند اگر معادن جدید فعال شوند، معادن قدیمی توسعه یابند و طرح‌هایی از قد و قامت جهانی به اجرا در آیند باز هم نمی‌توان شکاف تقاضا و عرضه را پر کرد.

شرکت وست‌هاوس سکیوریتی لندن، می‌گوید: با پیش‌بینی یک رشد سالانه ۵درصدی برای عرضه جهانی مس، تا سال ۲۰۰۹ میلادی تنها ۷۲درصد از تقاضاها پوشش داده می‌شود و بازار همچنان در تب ۲۸درصد کسری فرو می‌ماند.این شرکت اضافه می‌کند: این میزان تا سال ۲۰۱۶ به ۳۱درصد خواهد رسید.

چین مصرف‌کننده اول

انجمن بین‌المللی مس پرداخت شده (IWCC) نیز با ارائه گزارشی مشابه اعلام کرده، تنها چین تا سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۰درصد بر تقاضای جهانی این ماده معدنی می‌افزاید.

هر چند شرکت شیلیایی آنتوفاگاستا و شرکت استرالیایی اکسیانا، بر این باورند که تقاضا بیش از آن رقم خواهد بود.

چین در سال گذشته ۶۴/۳میلیون تن از ۱۶میلیون و ۸۱۶هزار تن کل مصرف جهان را به خطوط صنایع سیم و کابل خود تزریق کرد.

میزان تولید کل جهان در سال ۲۰۰۵ به ۱۶میلیون و ۶۶۵هزار تن رسید.

نشریه پردازش به نقل از متال بولتن نوشت: چین همچنان در میان ۴ مصرف‌کننده برزیل، روسیه، چین و هند در جایگاه نخست مصرف ایستاده است.

ذره‌بین متال‌بولتن

واحد تحقیقات متال‌بولتن با زیر ذره‌بین قرار دادن تمامی این پیش‌بینی‌ها، معتقد است نشان دادن رشد شتابان تقاضا، شگردی است که عمدتا از سوی تولیدکنندگان مطرح می‌شود و آنان برای داغ نگه‌داشتن بازار فروش خود، از این ترفندها سود می‌جویند.

تحلیلگر واحد تحقیقات متال بولتن (MBR)، با ابراز تردید نسبت به پیش‌بینی‌‌ها اعتقاد دارد که ما اکنون در آغاز دوره‌ای هستیم که هر ساله با مختصری از مازاد مواجه می‌شود. طوری که این مازاد تولید خود را از سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نشان خواهد داد. به نوشته این نشریه، در سال ۲۰۰۵ تنها ۷/۱۵۱هزار تن مازاد تقاضا وجود داشت که می‌توان گفت، کم و بیش بازار در حالت تعادل بوده است. با این حال نمی‌‌توان از این نکته گذشت که قیمت این فلز در برابر نوسانات بازار بسیار حساس است و سریعا واکنش نشان می‌دهد.

این نشریه این نکته را نیز یادآور می‌شود که طی سالیان اخیر موانعی بر سر راه تولید قرار داشته‌اند که از جمله می‌توان به محدود کردن تولید توسط تولیدکنندگان، کمبود تجهیزات و مواد اولیه اشاره کرد.

ارزیابی‌ها هم نشان داده، در سال گذشته میلادی (۲۰۰۵) ۵۰۶ تا ۷۲۰هزار تن از تولیدات مس بر اثر عوامل فوق و اعتصاب‌های کارگری از بین رفته است.

انجمن بین‌المللی مس پرداخت شده، هم گزارش داده، کارخانه‌های فعلی، اکنون با ۸۰درصد ظرفیت خود مشغول به تولید شمش هستند.

هزینه تولید یک تن ۲۱۶۱دلار

این در شرایطی است که هزینه‌های تولید نیز روند افزایشی پیدا کرده است. شرکت کود کلوشیلی، در سال گذشته میلادی شاهد بود که هزینه تولید هر تن شمش با ۲۰درصد افزایش به ۲هزار و ۱۶۱دلار رسید. این شرکت پیش‌بینی کرده که این روند تا سال بعد ادامه خواهد داشت و در سال ۲۰۰۸ به شکل نزولی درخواهد آمد.