فیروز قاسم‌زاده بیان کرد: ارتقای متوسط بارش رخ‌داده، عدد چشمگیری است. سامانه مونسون یکی از پنج سامانه‌‌‌ای است که کشورمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و محدوده اثر آن در جنوب و جنوب‌شرق کشور بوده و به‌‌‌ندرت رخ می‌‌‌داد که همه پهنه کشور را تحت‌‌‌تاثیر قرار دهد. امسال این سامانه تا رشته‌‌‌کوه البرز و زاگرس را هم تحت‌‌‌تاثیر قرار داد و باعث شد باران‌‌‌های بسیار شدیدی در نقاط مختلف داشته باشیم. وی گفت: ویژگی سامانه بارشی اخیر این است که بسیار ناپایدار بوده و در زمان و مکان هم بسیار متغیر است و بارش‌‌‌های رگباری بسیار شدیدی دارد که به سیلاب‌‌‌هایی منجر می‌شود و سیلاب آن در بازه زمانی بسیار کوتاه اتفاق می‌‌‌افتد که معمولا حاوی دبی بسیار بالایی است.قاسم‌‌‌زاده گفت: نسبت نقطه‌‌‌ای آن را در برخی نقاط ۲۰۰میلی‌متری تجمعی در این دوره داشته‌‌‌ایم؛ اما اینها برخی در خارج از مناطقی بودند که در مجاورت سدها واقع شوند. بنابراین ورودی مناسبی به سدها اتفاق نیفتاد. مثلا در جنوب کشور وارد خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان شد. وی ادامه داد: این بارش‌‌‌ها حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور کرد که عدد قابل‌‌‌ملاحظه‌‌‌ای نیست.سخنگوی صنعت آب گفت: بخشی از این بارش‌‌‌ها در سدها اتفاق افتاد و مقداری هم روی آبخوان‌‌‌ها اثر دارد که در بازه زمانی ۱۲ماه میزان اثر آن مشخص خواهد شد.قاسم‌‌‌زاده ادامه داد: بیشترین ورودی به مخازن سدها در استان‌‌‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بود. در تهران هم نزدیک به ۱۰میلیون مترمکعب اتفاق افتاد. وی افزود: زاینده‌‌‌رود نیز حدود ۹میلیون مترمکعب ورودی داشت و با توجه ‌‌‌به حساسیتی که اکنون درباره آب وجود دارد، این عددها می‌‌‌تواند کمک‌‌‌کننده باشد.قاسم‌‌‌زاده ادامه داد: سامانه وقفه چندروزه خواهد داشت و پس از چند روز مجددا فعالیت خود را آغاز می‌کند و احتمال دارد سامانه هفته آینده نیز بارش‌‌‌هایی برای کشورمان داشته باشد.

وی در باره میزان آسیب وارده به تاسیسات آب و برقی بر اثر سامانه بارشی گفت: زمانی که هشدار قرمز و نارنجی از سوی سازمان هواشناسی صادر می‌شود، گروه‌‌‌های عملیاتی براساس هشدارهایی که صادر می‌‌‌شود آماده می‌شوند. از هفته قبل بر اساس هشداری که صادر شد، گروه‌‌‌های عملیاتی وارد عمل شده و جاهایی که حساسیت بیشتری وجود داشت اطلاع‌‌‌رسانی لازم انجام شد و مانور عملیاتی هم در تاسیسات انجام شد و گروهایی تجهیز و در مناطق مستقر شدند و پیش‌بینی‌‌‌های لازم هم انجام شد.

قاسم‌‌‌زاده با بیان اینکه آب مناسبی وارد سدهای کشور نشده است، افزود: با این‌‌‌حال عدد مطلوب بود و عددی هم که وارد منابع زیرزمینی می‌شود چند ماه بعد قابل ارزیابی خواهد بود.وی درباره لایروبی رودخانه‌‌‌ها افزود: در سیل سال ۹۸ اعتباربخش لایروبی در مشارکت بخش دولتی و خصوصی افزایش یافت. بنابراین حجم عملیات لایروبی از ۳۵۰کیلومتر در سال ۹۸ سه‌برابر شده و به ‌هزار کیلومتر در سال رسیده است.

سخنگوی صنعت آب درباره اقدام‌‌‌های انجام‌شده برای احیای دریاچه ارومیه گفت: قطعا دریاچه ارومیه احیاپذیر است؛ چرا که در سال‌های ترسالی تراز دریاچه ارومیه رشد پیدا کرد و مثبت شد؛ اما در سال‌های خشک اثرات نامطلوبی را شاهد بودیم. قاسم‌‌‌زاده اظهار کرد: در شرایط ترسالی و تحقق طرح‌‌‌های پیش‌بینی‌شده می‌‌‌توانیم نسبت به احیای دریاچه امیدوار باشیم؛ اما اگر خشکسالی‌‌‌ها ادامه داشته باشد، این موضوع اثرگذار است.