به گزارش «ایسنا»، علی سلاجقه در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال آب خلیج‌فارس مورد تایید سازمان محیط‌زیست است یا نه، گفت: مساله‌ای که همیشه مورد انتقاد ما بود، «انتقال آب» درون حوضه کشوری بود که دولت سیزدهم هم پای این مساله ایستاده است؛ اما مساله مهم انتقال آب از منابع اقیانوسی و دریایی است و کشور ما در شرایطی قرار دارد که این کار باید انجام شود.

وی ضمن بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌‌‌صورت مطلوب از این منابع استفاده می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه پسماندهایی وارد آب می‌شود و هم خلیج‌فارس و هم دریای‌عمان را دچار مشکل می‌کند. ما بحث انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای‌عمان به داخل کشور به‌‌‌خصوص به سیستان‌وبلوچستان، خراسان رضوی و تا حدودی خراسان جنوبی را داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه انتقال آب، بیشتر از دریای‌عمان انجام خواهد شد، گفت: کیفیت آب عمان نسبت به خلیج‌فارس تقریبا شرایط مناسب‌‌‌تری دارد و هزینه‌‌‌ها کاهش ‌‌‌می‌‌‌یابد البته از جنبه‌‌‌های شاخص‌‌‌های محیط‌زیستی نیز موضوع را بررسی می‌‌‌کنیم تا برای بوم‌زیست اتفاقی نیفتد.

وی افزود: در حال حاضر همت بلندی در مجموعه صنایع پتروپالایشی شکل گرفته و بازسازی و نوسازی بخش‌‌‌های مختلف این صنایع برای کاهش آلایندگی‌‌‌های محیط‌زیستی آغاز شده است. همچنین کارهای خوبی در راستای بازچرخانی پساب‌‌‌ها انجام شده است تا از آب به نحو مطلوبی استفاده شود و فشار بر آب‌‌‌های سطحی و زیرزمینی کم شود.

سلاجقه در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضوع واگذاری ۵هزار معدن متروکه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وزیر صمت مکاتباتی انجام داده‌‌‌ایم و با معادنی که در مناطق حفاظت‌شده هستند کاملا طبق قانون برخورد می‌‌‌کنیم و معادنی را نیز که خارج از مناطق حفاظت‌شده هستند و آلایندگی تولید می‌کنند پیگیری می‌‌‌کنیم. البته هم در تولید ملی و هم در ارتقای شاخص‌‌‌های زیست‌‌‌محیطی از کمکی دریغ نمی‌‌‌کنیم و اغماضی هم در برخورد با نواقص نداریم.

وی اضافه کرد: قرار شده به‌‌‌صورت دقیق اسامی ۵هزار معدنی که قرار است واگذار شوند به سازمان محیط‌زیست اعلام شود تا تمهیدات لازم در زمینه حفظ محیط‌زیست صورت گیرد.