همچنین ابراهیم شیخ با مروری بر دستاوردهای اخیر راهبری شرکتی در کشور از جمله آیین‌نامه‌های حاکمیت شرکتی شرکت‌های بورس و آیین‌نامه انتظام‌بخشی به شرکت‌های دولتی برای توسعه حاکمیت شرکتی در کشور پیشنهادهایی از جمله رتبه‌بندی شرکت‌ها از منظر راهبری شرکتی، تربیت مشاوران، توسعه برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی ارکان شرکت به‌ویژه هیات‌مدیره‌ها، تقویت حسابرسی داخلی، گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای، تاسیس گرایش‌های دانشگاهی و مشوق‌ها و نظارت‌های بیرونی جهت توسعه راهبری شرکتی را پیشنهاد داد و از شرکت‌های فعال در صنایع فولادی، معدنی و پتروشیمی جهت تقویت این کنفرانس تقدیر کرد. در ادامه مجید عشقی با اشاره به سخنان دبیر علمی کنفرانس بر آموزش و توسعه اعضای هیات مدیره و همچنین بر اهمیت ایجاد اعتماد سهامداران خرد و نقش سهامداران حرفه‌ای در بازار سرمایه ایران تاکید کرد. او ویرایش جدید دستورالعمل حاکمیت شرکتی و آموزش اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های بورسی را راهی هرچند ناقص اما شروعی مناسب برای استقرار آیین‌نامه جدید در کشور دانست و از سازمان مدیریت صنعتی بابت توسعه مفهوم راهبری کشوری در کشور تقدیر و آمادگی سازمان بورس را جهت همکاری در زمینه‌های آموزشی مطرح کرد. همچنین در این کنفرانس پرفسور ذبیح‌اله رضایی، استاد برجسته ایرانی دانشگاه ممفیس و صاحب کرسی راهبری شرکتی در آمریکا و عضو تدوین استانداردهای حسابداری، در خصوص اصول و مکانیزم‌های راهبری شرکتی و پیشنهادهایی برای بهبود راهبری شرکتی در ایران از جمله نقش بیشتر زنان در هیات‌مدیره‌ها، تقویت نظارت‌های حسابرسی و توجه به گزارشگری پایداری را ارائه کرد.سومین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی ۲۳ و ۲۴آبان‌‌‌ماه در سازمان مدیریت صنعتی و با حضور بیش از ۲۰۰نفر از مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های فعال در صنایع گوناگون کشور در حال برگزاری است.

در بخش بعدی کنفرانس، بیتا مشایخی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و افشین کریمی، عضو هیات‌مدیره شرکت فناپ در خصوص نقش حسابرسی داخلی و مستقل در بهبود راهبری شرکتی به‌صورت مشترک سخنرانی خود را ارائه کردند. ارائه‌کنندگان با برشمردن تفاوت‌های حسابرسی مستقل و داخلی بر علل ناکامی حسابرسی داخلی در شرکت‌های برجسته بین‌المللی مانند انرون و تله‌کامپ و همچنین شرکت‌های داخلی اشاره کردند. آنها فقدان ‌گزارشگری دقیق و بموقع، انحصار حسابرسی داخلی در حرفه مالی و بی‌‌توجهی به جنبه‌های دیگر کسب‌وکار، عدم‌پیگیری گزارش‌های حسابرسی توسط حسابرسان و عدم‌تعهد مدیریت و هیات‌مدیره به حسابرسی داخلی و کمبود مهارت‌های نرم حسابرسان داخلی را از علل ناکامی حسابرسی داخلی دانستند و بر نقش باغبانی حسابرسی داخلی در ساختن عملکرد برتر و نظارت دقیق و شفاف و درست و به‌ویژه اصلاح فرآیند اشاره کردند.

در ادامه غلامرضا سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه و مدیرعامل قبلی صدرتامین با بیان تجارب و داستان‌هایی از مسائل واقعی روابط بین مدیرعامل و هیات‌مدیره در کارراهه ۳۰ساله خود و بیان مدل‌ها و الگوها و تجارب جهانی در این زمینه به ارائه راهکارهایی برای ایجاد روابط موثر بین مدیرعامل و هیات‌مدیره پرداخت که تدوین و جاری‌سازی برنامه راهبردی شرکت به عنوان محور هدایت و همکاری جمعی ارکان شرکت، تدوین نظامات راهبری شرکتی خوب و پیاده‌سازی آن به‌عنوان الگوی راهبری شرکت، تدوین انتظارات دو طرف از هم و سپس تدوین شفاف نقش و وظایف مدیرعامل و هیات‌مدیره از جمله این موارد بود.

عصر روز اول کنفرانس با سخنرانی عبدالرضا حافظی، رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه محیط کار آرمانی آغاز و در پایان چالش‌ها و محدودیت‌های موجود و همچنین راهکارهای تدوین سند راهبری شرکتی اثربخش بیان شد.

عبدالرضا حافظی، رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه محیط کار آرمانی پس از مقدمه‌ای کوتاه در مورد دلایل تشکیل شرکت‌های مادر، نقش‌های هیات‌مدیره و مدیرعامل را در سطح corporation، business وfunctional  و در حوزه‌های مختلف رهبری سازمان‌ها تشریح کرد. او نمونه‌هایی از تعارضات موجود بین هیات‌مدیره و مدیران عامل را بیان و چگونگی تبیین رابطه شرکت مادر با شرکت‌های زیرمجموعه و سبک راهبری آنها را تشریح کرد و در پایان چالش‌ها و محدودیت‌های موجود و همچنین راهکارهای تدوین سند راهبری شرکتی اثربخش را بیان کرد.

در ادامه کنفرانس، سارا مهربانی، مشاور و مدرس حاکمیت شرکتی، رئیس کمیته حاکمیت شرکتی اتاق ایران و رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی فدراسیون مدیریت و مشاوران با ارائه‌ای در زمینه ESG و نقش هیات‌مدیره در قبال آن گفت: در دنیای کسب‌وکار امروزی، اهمیت عملکرد غیر‌مالی شرکت‌ها اگر بیشتر نه، کمتر از اهمیت مالی شرکت‌ها نیست و آنچه امروز مورد توجه تمام ذی‌نفعان قرار گرفته، انتفاع مالی شرکت‌ها از طریق انجام کار درست است و نه به هر قیمتی. همین امر موجب شده است تا واژه‌‌‌هایی همچون شهروند شرکتی و کنشگری اجتماعی در ادبیات حاکمیت شرکتی ایجاد شود و ذی‌نفعان انتظار دارند شرکت‌ها با تمام توان و منابع در کنار ذی‌نفعان قرار بگیرند و جامعه را در دستیابی به اهدافش یاری کنند.

او در ادامه سخنرانی به تشریح و بیان تفاوت‌های بین سه مفهوم CSR، ESG  و Sustainability پرداخت و ضمن تشریح وظایف هیات مدیره در خصوص آن، از «شناخت و اولویت‌‌‌بندی صحیح کلیه ذی‌نفعان» به عنوان کلیدی‌‌‌ترین نقش هیات‌مدیره در این حوزه نام برد و وجود آن را عامل اصلی پرهیز از افتادن در دام آنچه سبزشویی خوانده می‌شود دانست.