تشکیک در آمار یارانه‌های صنعتی

صنعتگران: وزارتخانه اسامی‌ و اسناد صنایع دریافت‌کننده تسهیلات یارانه‌ای را اعلام کند

گروه صنعت و معدن- پس از اعلام تعداد واحدهای تولیدی دریافت کننده تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها به تفکیک رشته‌های صنعتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعتگران واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند. پرداخت رقم‌های خرد

به گزارش خبرنگار ما، براساس آمار اعلام شده وزارت صنعت، معادل۴۱۰ واحد ریخته‌گری از تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها استفاده کرده‌اند. همین آمار خبرنگار «دنیای اقتصاد» را بر آن داشت که به سراغ «عبدالحمید قدیمی» دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری تا چند و چون این آمارها را جویا شود.

«قدیمی» گفت: «سایت ثبت نامی ‌وزارتخانه را که نگاه کردم، اغلب صنایعی که ثبت‌نام کرده‌اند، صنایع خرد بوده‌اند. در کشور واحدهای صنعتی ریخته گری حدود ۳۰۰ کارخانه است که ۵۰ واحد آن جزو واحدهای بزرگ است. این واحدها به طور قطع تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور می‌گذارد؛ اما شاید درصد بسیار کمی ‌از آنها از این تسهیلات استفاده کرده است.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم بحث‌های ارائه شده بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است تا اینکه ماهیت تاثیرگذاری صنعتی داشته باشد. واحدهای کوچکی که نیز از این تسهیلات استفاده کرده باشند، مبالغ ‌اندک دریافت کرده‌اند.»

چرا همه نگرفته‌اند؟

به گزارش خبرنگار ما، از دیگر صنایعی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دریافت‌کننده تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها معرفی شده است، آجرپزها هستند که با حدود هزار و ۱۵۳ واحد آجری در صدر لیست اعلامی ‌قرار دارد.

«مرتضی منبع‌چی»، رییس اتحادیه صنف فخاران استان تهران نیز در این باره با بیان اینکه در کشور حدود ۷۲۰۰ واحد آجرپزی در کشور داریم، گفت: «به فرض اینکه این آمارهای ارائه شده نیز درست باشد، طبق آمارها کمتر از یک پنجم آجرپزها از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. سوال این است که چرا همه از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند؟»

وی افزود: «احتمالا از این میزان هم اکثرا کارخانه‌های ماشینی بوده‌اند و آجرپزهای سنتی نتوانسته‌اند تسهیلاتی دریافت کنند.»

«منبع چی» اظهار کرد: «حتی وزارتخانه سایت ثبت نام را زود مسدود کرد و خیلی‌ها نتوانستند ثبت نام کنند.»

مدرکش کجا است؟

علاوه بر این، دبیر انجمن صنایع چوب ایران همچنین در واکنش به اعلام وزارت صنعت مبنی بر اعطای تسهیلات یارانه‌ای به ۲۹ واحد اوراق فشرده چوبی، در نامه‌ای از مسوولان این وزارتخانه خواست تا اسامی‌ واحدها و اسناد و مدارک مربوط به پرداخت یارانه به این واحدها را به انجمن اعلام کنند.

«عبدالعظیم آقاجانی» در گفت‌وگو با «فارس» با بیان اینکه هیچ پولی از محل یارانه‌های بخش صنعت به صنایع چوب نرسیده است،

اظهار کرد: «اخیرا وزارت صنعت اعلام کرده که به ۲۹ واحد تولیدکننده اوراق فشرده چوبی یارانه پرداخت شده است، اما در واقع هیچ رقمی ‌به تولید‌کنندگان این صنعت نرسیده است.»

وی پرداخت یارانه به ۲۹ واحد اوراق فشرده چوبی را کذب عنوان کرد و گفت: «چند واحد تولیدکننده صنایع چوب برای دریافت خط اعتباری انرژی ثبت نام کرده بودند که موفق به دریافت هیچ گونه تسهیلاتی نشده‌اند.»

«آقاجانی» با بیان اینکه حدود ۴۰ واحد تولیدکننده اوراق فشرده چوبی عضو انجمن صنایع چوب هستند، تصریح کرد: «اگر مسوولان وزارت صنعت ادعا دارند که به صنعت چوب یارانه‌ای پرداخت شده است اسناد و مدارک مربوط به این پرداخت‌ها را به انجمن صنایع چوب ارائه دهند، زیرا از نظر ما هیچ یارانه‌ای به تولیدکنندگان این صنعت نرسیده است.»وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب اظهار کرد: «علاوه بر افزایش هزینه حمل و نقل و کمبود چوب در کشور، قیمت متانول و اوره نیز به عنوان مواد اولیه صنایع چوب افزایش داشته و این مسائل رشد قیمت تمام شده صنایع چوب را به همراه داشته است.»

دبیر انجمن صنایع چوب با بیان اینکه قیمت تولید صنایع چوب ۲۰ درصد افزایش داشته است، گفت: «اواخر اردیبهشت امسال سازمان حمایت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت فروش محصولات این صنعت موافقت کرد، ولی این افزایش کافی نیست و ما مجدداً درخواست افزایش قیمت فروش را به سازمان حمایت ارائه داده‌ایم.»

به گزارش خبرنگار ما، به دنبال انتقاد صنعتگران از عدم دریافت تسهیلات یارانه‌ای، وزارت صنعت فهرستی از اسامی‌ رشته‌های صنعتی دریافت‌کننده تسهیلات یارانه‌ای را منتشر کرد که در آن به پرداخت یارانه به ۲۹ واحد اوراق فشرده چوبی اشاره شده است.

اسامی‌واحد‌ها اعلام شود

از دیگر صنایعی که در لیست اعلامی ‌واحدهای تولیدی دریافت‌کننده تسهیلات هدفمندی یارانه‌ها آورده شده، صنایع شیشه با ۵۹ واحد است.

«‌علی موسوی» دبیر انجمن تولیدکنندگان ظروف شیشه و بلور در گفت‌وگو با « دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه شاید این تسهیلات به کارخانجات بزرگ اتوماتیک پرداخت شده باشد، گفت: «کارگاه‌های زیر نظر ما این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند؛ مگر آنکه بدون اطلاع ما اقدام کرده باشند که امکانش کم است و باید از سوی انجمن معرفی می‌شدند.»

وی افزود: «وزارتخانه اسم واحدهای دریافت‌کننده را معرفی کند تا واحدهای دریافت کننده مشخص شود. بالاخره صنایع شیشه از کوره ذوب شروع می‌شود و چند حوزه دیگر نیز دارد که باید مشخص شود که به کدام حوزه و واحد پرداخت شده است.»

به گزارش خبرنگار ما، وزارت صنایع و معادن بعد از گسترش انتقادات به میزان و نحوه پرداخت یارانه‌ها اعلام کرد که به بیش از ۳۵۰۰ واحد یارانه داده است.

به نظر صنعتگران، تعداد واحدها در آمار اعلامی ‌اهمیت چندانی ندارد، بلکه مساله اصلی ارزش مبلغ پرداختی به هر یک از واحدها ،به همراه اسامی‌ آنها است. وزارت صنعت می‌گوید: «آمارها محرمانه است.» به نظر می‌رسد وزارت صنعت بر سر ارزش یارانه‌های صنعتی به واحدهای تولیدی با چالش جدیدی با صنعتگران روبه‌رو شده‌است.

سهم ناپیدای صنعت از ۱۲ هزار میلیارد تومان

با تصویب دولت، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب یارانه و اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی، بخش خصوصی، بخش دولتی، کشاورزی، مسکن، مترو و کالاهای اساسی اختصاص یافت.این در حالی است که مشخص نشده است که سهم تولید یا صنعت چقدر از این ۱۲ هزار میلیارد تومان تصویب شده دولت است.