نیاز 10هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های برق آبی

غزاله طایفه

در حال حاضر ۷۷درصد از ظرفیت مخازن آب کشور از طریق سدهایی تامین می‌شود که مربوط به طرح‌های برق آبی هستند. عباس علی‌آبادی، مشاور عالی وزیر نیرو و رییس دومین کنفرانس ملی سد و نیروگاه‌های برق‌آبی روز گذشته در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس ملی سد و نیروگاه‌های برق‌آبی با بیان این مطلب گفت: تا دهه ۴۰ حدود ۳۵درصد انرژی از طریق نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شد که متاسفانه با توسعه نیروگاه‌های حرارتی این میزان تا سال ۷۵ به ۵درصد کاهش یافت.

وی در ادامه گفت: با ساخت سدهای بزرگی چون کارون ۳، مسجد سلیمان، کرخه و طرح توسعه نیروگاه شهید عباسپور این سهم به ۷/۱۴درصد افزایش یافت.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹/۳۷درصد انرژی مورد نیاز کشور از نیروگاه‌های بخاری، ۴/۲۹درصد از نیروگاه‌های گازی، ۷/۱۶درصد از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و تنها ۳/۱درصد از نیروگاه‌های دیزلی تامین می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران هم‌اکنون ۴۲۰۰مگاوات نیروگاه برق آبی را اجرا و احداث ۵هزار مگاوات دیگر را در دست اجرا دارد.

عباس‌آبادی گفت: هم‌اکنون نیروگاه‌های برق آبی با ۷هزار مگاوات قدرت در تامین شبکه معادل ۱۸هزار گیگاوات ساعت تولید انرژی دارند و چنانچه تولید طرح‌های در دست ساخت گتوند با ۲۰۰۰مگاوات، کارون ۴ با ۱۰۰۰مگاوات، سیاه بیشه با ۱۰۰۰مگاوات، سیمره با ۴۸۰مگاوات، رودبار لرستان با ۴۶۰مگاوات، طرح توسعه واحد نیروگاه مسجد سلیمان با ۲۵۰مگاوات، لوارک با ۴۸مگاوات و شهیدرجایی با ۵/۱۳مگاوات را به این موارد اضافه کنیم، این رقم به ۱۲هزار مگاوات ساعت می‌رسد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: در صورتی که ۱۷هزار مگاوات نیروگاه‌های برق آبی در دست مطالعه نظیر سد و نیروگاه بختیاری نیز با سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد به مدار وارد شوند، قطعا ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور به حدی می‌رسد که ۳۰درصد از انرژی برق کشور را بتوان با شرایط نیاز فعلی کشور تامین کرد.

وی افزود: این رقم معادل ۲۰هزار میلیون لیتر صرفه‌جویی در گازوئیل و معادل مترمکعب آن در گاز است.

وی بزرگ‌ترین چالشی را که در این راه مانع دسترسی به اهداف برنامه می‌شود مساله تامین نقدینگی و منابع مالی طرح‌های برق آبی عنوان نمود.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این کنفرانس بتوانیم نظامی را تشکیل دهیم که مبتنی بر سه هدف کاهش هزینه، افزایش کیفیت و کاهش زمان اجرا در طرح‌های برق آبی باشد.

نیاز ۱۰هزار میلیارد تومانی

همچنین در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس ملی سد و نیروگاه‌های برق آبی رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیاز سرمایه‌گذاری در طرح‌های نیروگاه‌های برق آبی در ۱۰سال آینده را ۱۰هزار میلیارد تومان خواند و گفت: با توجه به نیاز کشور به انرژی و آب، وزارت نیرو رسما اعلام می‌کند که از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و به روش BOT در ساخت این نیروگاه‌ها دعوت کرده و از آنها حمایت می‌کند.

وی در ادامه گفت: وزارت نیرو خرید برق را به قیمت بازار برق تضمین و انتقال آن از طریق شبکه سراسری برق به خارج از کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای وزارت نیرو در این حوزه می‌تواند شرایط تحقق این مهم را فراهم کند.

زرگر اظهار داشت: برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰۰۰ گیگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید اعم از حرارتی، اتمی، آبی و دیگر منابع تامین انرژی در جهان مورد نیاز است.

به عبارت دیگر نیاز به انرژی در ۲۵ سال آینده دو برابر خواهد شد که حداقل ۲۰درصد آن انرژی برق آبی خواهد بود.

معاون وزیر نیرو در پایان با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در بخش سد و نیروگاه گفت: سالانه ۴۰هزار میلیارد ریال در این بخش هزینه می‌شود؛ ولی این میزان کمتر از نصف نیاز واقعی یا به عبارت دیگر ظرفیت اجرایی است.

لازم به ذکر است که در مراسم افتتاحیه پروفسور برگا، رییس کمیسیون جهانی سدهای بزرگ (ICOLD)و پروفسور رفعت عبدالملک رییس انجمن بین‌المللی برق آبی (IHA) نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

دومین کنفرانس ملی سد و نیروگاه‌های برق آبی ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.