مدیرکل دفتر صنایع معدنی گفت: برای جلوگیری از مشکلات احتمالی سوخت کارخانه‌ها در سال‌جاری، به آنها ابلاغ شده است تا در اسرع وقت امکان ذخیره‌سازی نفت کوره و مازوت را برای فصل سرد فراهم کنند.

محمدرضا مس فروش افزود: تاکنون تعدادی از کارخانجات به این ظرفیت ذخیره‌سازی دست یافتند و وزارت صنایع ومعادن نیز مابقی را برای دستیابی به ظرفیت ذخیره‌سازی موردنظر همراهی خواهد کرد. مدیرکل دفتر صنایع معدنی همچنین در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه صنعت سیمان کشور گفت: پس از تشکیل ستاد پیگیری و اجرای طرح‌های سیمانی، برگزاری جلسات متعدد و برطرف شدن مشکلات اجرای طرح‌ها، با راه‌اندازی ۱۴ طرح سیمانی تا پایان سال ۸۶، با مجموع ظرفیت ۱۰ و نیم‌میلیون تن به ظرفیت ۵/۵۰میلیون تن دست یافتیم که بیش از اهداف تعیین شده بود.مس فروش خاطرنشان کرد: پارسال برای مقابله با سرمای بی‌سابقه کشور نیز ستاد ویژه پیگیری طرح‌های سیمانی با همراهی متولیان وزارت نفت، با رفع نیاز سوخت کارخانجات سیمان و ممانعت از ایجاد وقفه در فعالیت این کارخانجات،‌ موفق شد صنعت سیمان را از بحران عبور دهد.وی با اشاره به موفقیت‌های کشور در زمینه احداث کارخانجات تولید سیمان گفت: ساخت کارخانجات سیمان در داخل به بیش از ۸۰درصد رسیده و فراوانی مواد اولیه این صنعت در مناطق مختلف، پتانسیل خوبی برای دستیابی کشور در سال‌های آتی به ظرفیت ۱۱۰میلیون تن سیمان، تولید ۹۵میلیون تن و تغییر سرانه تولید از ۵۷۰ کیلوگرم به یک‌ تن است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی در ادامه، با تاکید بر لزوم توجه جدی به افزایش ظرفیت‌های ناوگان حمل‌ونقل، در امتداد افزایش تولید و ظرفیت کارخانجات سیمان افزود: پس از انعکاس این مقوله از سوی وزیر صنایع و معادن به دولت، مقرر شد برای تقویت این زیرساخت‌ها اعتبارات مناسبی اختصاص یابد.

مهندس مس فروش با اشاره به تولید بیش از ۴۰میلیون تن سیمان در سال گذشته گفت: این میزان تولید رشد قابل قبولی معادل ۱۳درصد نسبت به سال ۸۵ داشته و راندمان بسیاری از کارخانجات نیز بیش از ۹۶درصد بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی همچنین افزود: در راستای رفع آلایندگی‌های صنعت سیمان نیز حذف کروم از نسوزهای مورد استفاده را در عایق‌کاری و نسوزکاری در دستور کار داریم.

مس فروش خاطرنشان کرد: پس از برقراری تعادل در عرضه و تقاضا نیز به تدریج به سمت تشویق و بسترسازی در کارخانجات برای تولید سیمان‌های با ارزش افزوده بیشتر برای صادرات و تنوع تولید برای این صنعت با مصارف گوناگون حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: برای عرضه سیمان با بسته‌بندی‌های متعدد نیز با موسسه استاندارد به تفاهم رسیدیم تا با استفاده از بسته‌های کمتر از ۵۰ کیلوگرمی، هدر روی این محصول کاهش یابد.