گروه صنعت و معدن- احمدبختیار: انجمن تولیدکنندگان فولاد منطقی شدن قیمت‌های سنگ‌آهن را سبب منتفع شدن تولیدکنندگان مقاطع فولادی دانست. در ساعات نخستین بامداد دیروز خبرنگار ما در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن چادرملو، مطلع شد، تولیدکنندگان شمش فولاد پس از ۵ ماه مذاکره سرانجام با افزایش ۳۳درصدی بهای کنسانتره سنگ‌آهن موافقت کرده‌اند. این افزایش بها بین فولاد مبارکه و چادرملو توافق شده، اگرچه سایر سنگ‌آهنی‌ها هم توافق‌هایی در نرخ‌های جدید داشته‌اند. در همین حال حوالی ظهر دیروز دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در یک نشست مطبوعاتی از این اقدام استقبال کرد. رسول خلیفه سلطانی اظهار داشت: افزایش بهای فروش سنگ‌آهن به فولادسازان داخلی در نهایت به نفع ما (تولیدکنندگان خصوصی مقاطع نورد) خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، تولیدکنندگان نورد از جمله میلگرد، نبشی، کلاف و... به سبب آنکه از شمش وارداتی استفاده می‌کرده‌اند توان رقابت با تولیدکنندگان شمش در داخل را نداشته‌اند. آنان سنگ‌آهن ارزان داخلی را عامل اصلی کاهش بهای تولیدکننده شمش می‌دانستند. اما به اعتقاد انجمن فولاد از این پس قیمت شمش داخلی به سطح بهای شمش وارداتی می‌رسد و بخش خصوصی فضای بیشتری در رشد قیمت‌ها در اختیار می‌گیرد و دیگر نگران تولید ارزان از سوی شرکت‌های بزرگ فولادی (که پیش‌تر دولتی بوده‌‌اند) نخواهد بود. توافق صورت گرفته میان بزرگ‌ترین تولیدکننده و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن در روز شنبه به دست آمده است. به گفته مدیرعامل سنگ‌آهن چادرملو، قیمت نهایی فروش هر تن کنسانتره ۷۵هزارتومان است که ۶۴هزار تومان از این رقم به چادرملو تعلق دارد و ۱۱هزار تومان به حساب صندوق بازنشستگی فولاد واریز می‌شود.

تاثیری چندانی ندارد

نوریان تصریح کرد: در واقع سهمی که تا کنون از سوی فولاد مبارکه به این صندوق پرداخت شده اکنون از سوی ما پرداخت می‌شود، بنابراین تاثیری در EPS مبارکه نخواهد داشت. شرکت چادرملو از ابتدای سال تا کنون با قیمت‌های علی‌الحساب سال گذشته، هر تن کنسانتره را ۴۸هزار تومان در اختیار فولاد مبارکه قرار می‌داد.

اکنون بهای فروش سنگ‌آهن دانه‌بندی شده (درشت دانه) نیز با افزایش ۵۴درصدی همراه شده است. به گفته نوریان، نرخ هر تن از این نوع محصول از ۲۸هزار به ۴۴هزار تومان رسیده است.

این گزارش حاکی است درجلسه روز شنبه که مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز حضور داشت، بهای فروش هرتن کنسانتره به آن شرکت نیز تعیین شد، طوری که هر تن از این محصول به بهای ۷۱هزار تومان در اختیار فولاد خوزستان قرار می‌گیرد. فولاد خوزستان نیمی از مصرف سالانه خود را از داخل کشور تهیه می‌کند. این شرکت اکنون در هر سال ۲میلیون سنگ‌آهن از خارج کشور وارد می‌کند که با احتساب هزینه حمل هرتن از کنسانتره وارداتی به مرز ۲۰۰هزار تومان می‌رسد.

سنگ‌آهن مرکزی هم

روز گذشته همچنین شنیده شد شرکت سنگ‌آهن مرکزی به عنوان قدیمی‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن در ایران توانسته توافقی برای قیمت جدید سنگ‌آهن داشته باشد. بر همین اساس نرخ فروش هر تن از سنگ‌آهن درشت دانه (Lumpy) از ۲۶هزار به ۴۰هزار تومان ارتقا یافته است.

طی ۳۵سال اخیر بزرگ‌ترین خریدار تولیدات سنگ‌آهن مرکزی، شرکت ذوب‌آهن اصفهان بوده است.

اما درحین حال کنفرانس خبری دیروز دبیر انجمن فولاد در نشست خبری دیروز، از مطالب منتشر شده در دنیای اقتصاد انتقاد کرد. رسول خلیفه سلطانی انتشار اخبار مربوط به کاهش قیمت جهانی فولاد را برنتابید و آن را خیانت به صنعت فولاد تعبیر کرد. دنیای اقتصاد در روزهای اخیر به انعکاس مطالب برخی از اعضای همان انجمن پرداخته بود. در آن مطالب برخی از مدیران شرکت‌های خصوصی فولاد با استناد به قیمت‌های LME (بورس‌فلزات لندن) پیش‌بینی بهای ۶۰۰دلاری هر تن شمش را ارائه داده بودند. در روزهای گذشته بورس‌فلزات لندن هر تن از شمش این فلز را ۸۰۰دلار (به صورت نقدی) اعلام کرد، اگرچه در برخی روزها حتی به بهای ۶۸۰دلار نیز رسید. این در حالی است که در سال گذشته و ماه‌های نخستین امسال قیمت فولاد با جهش ۵/۲برابری حتی از مرز ۱۴۰۰دلار در هر تن گذشت، اما با گذشت زمان قیمت‌ها روند نزولی را در پیش گرفتند.

پیشنهاد افزایش تعرفه

خلیفه سلطانی، اما تاکید داشت به زودی قیمت‌ها افزایش می‌یابد؛ چرا که واردات شمش، تیرآهن، میلگرد و پروفیل بین ۳ تا ۵درصد کاهش یافته است. وی از پیشنهاد این انجمن برای افزایش نرخ تعرفه واردات مقاطع نورد خبر داد. پیشنهاد فوق که به وزیر صنایع و معادن ارائه شده در برگیرنده افزایش ۵درصدی تعرفه ورودی میلگرد و دیگر مقاطع نوردی است. خلیفه سلطانی در عین حال گفت: این پیشنهاد در مراحل بررسی قرار دارد و هنوز نهایی نشده است. در حال حاضر نرخ تعرفه واردات میلگرد ۵درصد، اما برای ورق و شمش صفر است.