تاسیسات عمان معطل گاز ایران

شانا- تفاهم ایران و عمان در زمینه ال.ان.جی یک کار برنده - برنده است.

نصرت‌ا... سیفی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در مورد همکاری ایران و عمان در زمینه ال.ان.جی گفت: عمان از سال‌های پیش دارای سه کارخانه ال.ان.جی به ظرفیت ۱۰میلیون تن است که هم‌اکنون بخشی از ظرفیت آن به دلیل نداشتن گاز خالی مانده است و ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت خالی تاسیسات ال.ان.جی عمان امکان صدور گاز مایع شده را به نقاط دوردست به دست آورد.

وی یادآور شد: با رسیدن به توافق نهایی، عمان ظرفیت خالی تولید ال.ان.جی خود را که سال‌ها است معطل گاز مانده به روش قرارداد حق‌العمل کاری در اختیار ایران قرار می‌دهد و ما نیز باید گاز مورد نیاز را به عمان برسانیم.

سیفی افزود: بازاریابی ال.ان.جی تولید شده در عمان نیز به عهده ایران خواهد بود و چون گاز متعلق به ایران است می‌توانیم آن را به مشتریان بین‌المللی بفروشیم. کاهش‌ خاموشی‌های سحری با «برق‌آبی»‌ها

برنا- نیروگاه‌های برق‌آبی با مختصر آب موجود در ساعات افطار و سحر به کمک شبکه برق کشور می‌آیند تا شاهد حداقل خاموشی در این ساعات باشیم.

عباس علی‌آبادی، معاون جدید برق و انرژی وزارت نیرو در توضیح علت تداوم خاموشی‌ها با وجود وعده وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون در بخش برق در مرز تولید و مصرف قرار داشته و ذخیره‌ای نداریم که بخواهیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: بخش عمده‌ای از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل نبود آب از مدار خارج شده و مختصر آب موجود در ساعات پیک مصرف یعنی افطار و سحر به کمک شبکه می‌آیند.

علی‌آبادی ضمن درخواست از مردم برای صرفه‌‌جویی در مصرف برق گفت: در حال حاضر تمام ظرفیت‌ تولید کشور در انرژی برق کمتر از نیاز مصرف بوده که این به معنای خاموشی تلقی می‌شود.

می‌خواهید بخرید نمی‌خواهید نخرید

فارس- اگر هند و پاکستان به دنبال منافع ملی خود هستند، فکر نکنند که ما به همان میزان که این کشورها نیازمند خرید گاز از ما هستند، ما هم نیازمند فروش گاز به آنها هستیم.

ماشاءا... شاکری، سفیر ایران در پاکستان افزود: شدت نیاز هند و پاکستان به خرید گاز از ایران صد در صد بیشتر است.

شاکری در خصوص حضور کشور دیگری به جای هند در پروژه خط لوله صلح گفت: ما تا به امروز پایبند به اصول خود هستیم و این پروژه باید با حضور ایران، هند و پاکستان محقق شود مگر اینکه کشوری انصراف دهد که آن زمان قضیه فرق می‌کند.

سفیر ایران در مورد ورود چین به این پروژه با بیان اینکه صادرات گاز به چین پروسه جداگانه‌ای دارد، افزود: بحث‌های تکنیکال و فنی آن در صورت تمایل از طریق عملی شدن آن می‌تواند بررسی شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا غیر از چین گزینه‌ دیگری نیز مدنظر است یا خیر؟ گفت: اشتهای مصرف گاز در هند و پاکستان آنقدر زیاد است که بعید می‌دانم بتوانیم تعهدی بیشتر از آنچه که هست، ایجاد کنیم.

کاهش ۸۹درصدی مصرف سوپر

ایسنا - طی یک ماه گذشته مصرف بنزین سوپر در منطقه غرب استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸/۸۹درصد کاهش داشته است.

ابراهیم شکوری، رییس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی غرب استان تهران گفت: مصرف بنزین سوپر در مرداد ماه سال گذشته دومیلیون و ۱۲۸هزار لیتر بوده که این میزان در سال جاری به ۲۱۷هزار لیتر رسیده است.

وی افزود: کاهش ۸/۸۹درصدی مصرف بنزین سوپر به دلیل نرخ آزاد آن بوده است.

شکوری با اشاره به رشد ۳/۲۴درصدی مصرف بنزین معمولی در یک ماه گذشته گفت: این افزایش مصرف به دلیل افزایش تعداد خودروها، افزایش مسافرت‌های تابستانی در کنار افزایش سهمیه بنزین خودروهای شخصی از ۱۰۰ به ۱۲۰لیتر بوده است.

افزایش هزینه اجرای فاز ۹ و ۱۰

ایسنا- هزینه ساخت فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی با توجه به افزایش قیمت فولاد و سایر تجهیزات بیش از ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

رکن‌الدین جوادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (اویک) اظهار کرد: پیش‌تر هزینه‌های مورد نیاز توسعه فازها کمتر بود که با افزایش قیمت نفت‌خام و گسترش توسعه میدان‌های نفتی در جهان هزینه تجهیزات و پیمانکاری بیشتر شده است.