گروه انرژی- آخرین خبرهای دریافتی حکایت آن دارد که چشم‌انداز روشنی در برابر ما به عنوان مصرف‌کننده در خصوص نبود خاموشی و قطع گاز در روزهای فصل سرد سال وجود ندارد. از سویی یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از یک معجزه زمستانی در خصوص عدم قطع برق و گاز سخن می‌گوید. به طوری که احتمال استفاده از گاز فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در زمستان وجود ندارد و... دیگر اینکه یک مقام وزارت نیرو تلویحا می‌گوید: اگر وزارت نفت سوخت نیروگاه به میزان روزانه ۱۳۷میلیون مترمکعب گاز یا به ازای آن سوخت دیگر تهیه نکند، احتمال قطع برق وجود دارد.

در همین شرایط است که یک عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان می‌کند که نیروگاه‌‏های برق در پاییز و زمستان امسال روزانه ۱۵۰‌میلیون مترمکعب کسری گاز خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار «ایلنا»، سیروس سازدار، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس ضمن انتقاد شدید از نحوه مدیریت منابع در وزارت نفت تصریح کرد: در صورت ادامه روند کنونی، به طور قطع همزمان با ورود اولین جبهه‌‏های هوای سرد به کشور مشکل کمبود گاز به طور جدی نمود پیدا خواهد کرد و قطعی برق نیز به دلیل کمبود گاز جدی‌‏تر خواهد شد.وی تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته افزایش تولید گاز نداشتیم و انتظار معجزه هم نداریم. از طرف دیگر طبق قاعده مصرف نیز هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌‏کند. به این ترتیب مشکل گاز جدی‌‏تر از زمستان گذشته خواهد بود و از ابتدای فصل سرما با مشکلات جدی روبه‌رو می‌‏شویم.وی همچنین اظهار داشت: پیش‌‏بینی می‌‏کنیم دو فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی هم که طبق وعده‌‏های دولت قرار است به بهره‌‏برداری برسد، در زمستان امسال به مدار نخواهد رسید؛ به این ترتیب هیچ‌‏گونه افزایش نخواهیم داشت.عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: سال گذشته روزانه ۴۵۰‌میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شد که طبق گزارش‌های وزارت نفت ۳۵‌درصد آن به مصرف خانگی رسید. این در حالی است که با وجود قطعی گاز گسترده بخش صنعت و نیروگاه‌‏ها، گاز مصرفی خانگی همچنان با مشکلات جدی روبه‌رو بوده که این مساله معضلات جدی مدیریت در وزارت نفت را آشکار می‌سازد.

سازدار تصریح کرد: همچنین در حال حاضر و در فصل تابستان نیروگاه‌‏های کشور روزانه ۱۷۶‌میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌‏کنند که طبق اعلام وزارت نفت،‌‏ این وزارتخانه با شروع فصل سرما تنها توانایی ارائه ۳۰‌میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌‏ها را خواهد داشت که معضل بسیار بزرگی است؛ چرا که به این ترتیب نیروگاه‌‏ها با کسری معادل ۱۵۰‌میلیون مترمکعب گاز در روز مواجه خواهند شد که مشکل تولید برق در کشور را نیز به طور جدی ایجاد خواهد کرد. پس به این ترتیب در زمستان امسال معضل برق و گاز به طور جدی بروز پیدا می‌‏کند.

وی افزود:‌‏ وزارت نفت باید این مساله را بسیار جدی بگیرد، چرا که توان حمل و نقل سوخت‌‏های مایع را در فصل زمستان برای سوخت‌‏رسانی به مناطق مختلف کشور نخواهیم داشت و از طرف دیگر برای واردات سوخت هم بودجه نداریم که این مساله دغدغه کمیسیون انرژی مجلس است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان تاکید کرد: «مشکل گاز و برق و به خصوص گاز در زمستان به طور بسیار جدی پیش روی ما خواهد بود.» پیش‌بینی این نماینده مجلس در شرایطی اعلام می‌شود که مسعود حجت، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به خبرگزاری فارس می‌گوید: تمامی نیروگاه‌‌های کشور در تمام سال امکان مصرف سوخت گاز را دارند و میزان سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در این فصل حدود ۱۳۷میلیون مترمکعب گاز در روز است.

وی گفت: با توجه به اینکه مصرف گاز برای سایر مصارف در زمستان بالا می‌رود به جای بخشی از ۱۳۷‌میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز روزانه، وزارت نفت سوخت مایع را به نیروگاه‌ها تحویل خواهد داد و در حال حاضر در حال تجهیز امکانات و همچنین پر کردن مخازن است و امید است مخازن ذخیره سوخت تا آخر مهرماه پر شود. به گفته وی، سوخت مایع نیروگاه‌های توربین گازی و سیکل ترکیبی گازوییل و نیروگاه‌های بخاری، مازوت است.

خاموشی؛ یکی از هزار دلیل

در همین حال، مخبر کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که دلایل عدیده‌ای در مورد خاموشی‌های اخیر در کشور مطرح شده که یکی از هزاران ادله در میان ادله‌های ارائه شده بحث خشکسالی و کمبود تولید انرژی نیروگاه‌های برقابی است. وی با بیان اینکه چنانچه خشکسالی هم در کشور رخ نمی‌داد باز هم کشور با کمبود تولید برق مواجه بود ادامه داد: تولید انرژی نیروگاه‌های برقابی به طور میانگین ۱۰‌درصد تولید برق کشور است، بنابراین اگر خشکسالی رخ نمی‌داد کشور باز هم با کمبود برق و خاموشی مواجه بود.