گروه صنعت و معدن- جزئیات جدیدی از حادثه معدن «باب نیزو» منتشر شد و بر اساس خبر‌های دریافتی پیش از کشته شدن ۱۲ معدنکار، حوادث مشابه در این معدن رخ داده که هنوز دیه کشته شدگان از سال ۸۴ پرداخت نشده است. ایسنا گزارش کرد: طبق قانون، بهره‌برداران معادن موظف به رعایت اصول ایمنی بوده و در صورت هرگونه قصور، ناظران معادن باید موارد را به وزارت صنایع و معادن منعکس کنند.

محمدرضا بهرامن، نایب‌رییس خانه معدن، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: در مورد معدن باب‌نیزو هنوز نمی‌دانیم که این گزارش‌ها به سازمان صنایع و معادن استان ارسال شده است یا نه، اما طبق مقررات، گزارش‌های منظم از بازدیدهای انجام شده باید توسط ناظران به سازمان صنایع و معادن استان ارسال شده باشد.

نایب‌رییس خانه معدن در پاسخ به اقدامات این تشکل در راستای پیگیری حادثه رخ داده در معدن باب‌نیزو و استیفای حقوق کشته‌شدگان گفت: خانه معدن به عنوان مامن تمام معدنکاران ایران از این اتفاق ناگوار متاثر شده و به تمام معدنکاران به ‌ویژه خانواده کشته‌شدگان تسلیت می‌گوید.

وی ادامه داد: قطعا خانه معدن در کنار معاونت معدنی وزارت صنایع و معادن علت بروز این حادثه و استیفای حقوق کشته‌شدگان و بازماندگان آنها را پیگیری خواهد کرد.

او در پاسخ به این‌که وضعیت بیمه کشته‌شدگان چگونه است؟ خاطرنشان کرد: طبق قانون با توجه به حساسیت کار در معادن، تمام کارگران شاغل این بخش باید بیمه شوند و بخش خصوصی نیز موظف به انجام این کار است.

بهرامن در پاسخ به این‌که چرا با وجود وقوع دو اتفاق مرگبار دیگر در این معدن در سال‌های گذشته، از مالکان آن سلب صلاحیت نشده است؟ گفت: همیشه علل هر حادثه‌ای در معادن را یک گروه نظارتی بررسی کرده و به معاونت معدنی منعکس می‌کنند که اگر بهره‌بردار مستقیما و ۱۰۰درصد مقصر باشد، مطمئنا از او سلب صلاحیت خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع اگر مشخص شود که حادثه رخ داده به علت سهل‌انگاری مدیریت و صرفه‌جویی او در هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری و ایمن سازی معدن بوده است، مطمئنا باید از او سلب صلاحیت شود.

وی در پاسخ به این‌که چرا تاکنون نسبت به پرداخت دیه کشته‌شدگان سال ۱۳۸۴ این معدن اقدام نشده است؟ خاطرنشان کرد: طبق قانون در چنین مواردی پرداخت دیه کشته‌شدگان الزامی بوده و در این مورد در صورت عدم پرداخت دیه، ناظران و مسوولان مربوطه باید پاسخگو باشند.

او گفت: دستورالعمل‌های مربوط به پرداخت دیه فوت‌شدگان در قانون وجود داشته و به صراحت به آن اشاره شده است، بنابراین در چنین مواردی ضروری است که به سرعت دیه مربوطه به خانواده کشته‌شدگان پرداخت شود تا بیش از این دچار ضایعه و آسیب نشوند.