ایمیدرو آمادگی دارد تا طرح‌های استانی فولاد را به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند.

به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، ایرج اکبریه، معاون مالی و اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکنون در مجموع ۲۵۰میلیارد تومان برای اجرای هشت طرح استانی فولاد هزینه کرده است.

وی افزود: در حال حاضر با تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی برای اجرای طرح‌های استانی فولاد در حال مذاکره هستیم تا به هر میزان که آمادگی دارند در اجرای این طرح‌ها مشارکت کنند.

او تصریح کرد: ایمیدرو همچنین به لحاظ قانونی می‌تواند تا ۴۹درصد سهام طرح‌های هشت‌گانه استانی فولاد را در اختیار داشته باشد.

وی با بیان این‌که طرح‌های استانی فولاد برای اخذ تسهیلات به بانک صنعت و معدن معرفی شده‌اند که پس از بررسی‌های انجام شده، امکان‌سنجی سه طرح از هشت طرح مذکور قطعی شده و وام ارزی برای آنها به تصویب رسیده است، افزود: علاوه بر تامین تسهیلات از داخل، برای اجرای طرح‌های یاد شده به دنبال فاینانس (تامین مالی) خارجی نیز هستیم. هشت طرح‌ استانی فولاد شامل طرح‌های فولاد میانه، چهارمحال و بختیاری، شادگان، نی‌ریز، قائنات، بافق، سبزوار و سیرجان هستند.

تحقق کامل برنامه تولید معدنی

روابط‌عمومی ایمیدرو همچنین اعلام کرد: به‌رغم بحران اقتصادی جهان طی سال گذشته، میزان تولید ۶ محصول معدنی شامل فولاد خام، مس کاتد، آلومینیوم، آلومینا، سنگ‌آهن و کنسانتره زغال‌سنگ با برنامه تولید در نظر گرفته شده نزدیکی زیادی داشته و حتی در برخی موارد از برنامه فراتر رفته است. در مجموع بیش از ۵/۹۹درصد از برنامه تولید محصولات معدنی مهم در سال گذشته محقق شد.

براساس این گزارش، در سال گذشته برنامه تولید فولاد خام ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تن بود که ۹۹‌درصد آن (۱۰میلیون و ۴۷۴هزار تن) محقق شد. همچنین برنامه تولید مس کاتد برای سال گذشته ۲۱۰هزار تن در نظر گرفته شده بود که ۹۸درصد آن (۲۰۶هزار تن) عملی شد.

تولیدکنندگان آلومینیوم، بخش دیگری از چرخه تولید محصولات معدنی بودند که با تولید ۲۴۸هزار تن، توانستند ۹۶درصد برنامه تولید ۲۵۸هزار تنی را اجرایی کنند. علاوه بر این، برنامه تولید آلومینا طی سال مذکور ۲۰۰هزار تن در نظر گرفته شده بود که ۱۰۰درصد این میزان تولید شد. همچنین برنامه تولید سنگ‌آهن برای پارسال، ۲۵‌میلیون و ۶۵۰‌هزار تن پیش‌بینی شده بود که با تحقق ۹۹‌درصد این رقم، ۲۵‌میلیون و ۴۴۶‌هزار تن سنگ‌آهن تولید شد.

برنامه تولید کنسانتره هم طی سال گذشته یک‌میلیون و ۲۴۸‌هزار تن مدنظر مسوولان بود که با تحقق ۱۰۳‌درصدی آن، یک‌میلیون و ۲۸۵‌هزار تن تولید شد. تولید محصولات مذکور در سال گذشته در مجموع ۱۴‌درصد نسبت به سال ۱۳۸۶ افزایش داشته است؛ به‌طوری که میزان تولید محصولات معدنی شامل فولاد خام، مس کاتد، آلومینیوم، آلومینا، سنگ‌آهن و کنسانتره زغال‌سنگ به ترتیب ۵‌درصد، یک‌درصد، ۲۲‌درصد، ۳‌درصد، ۱۹‌درصد و ۲۴‌درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.