گروه انرژی- آیا ترکیه هم به دام «اتم استروی» و «اینتر رائو» سیستم واحد انرژی روسیه می‌افتد.

درحالی که با افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا برای یافتن نقشی کلیدی در بازار انرژی منطقه، روسیه نیز برای رقابت با غرب به تکاپو افتاده است، ترکیه پیشنهاد ساخت نیروگاه اتمی توسط روسیه را بررسی می‌کند.

به گزارش «ایسنا»، تانر ایلدیز، وزیر انرژی ترکیه، به خبرنگاران اطلاع داد که کمیسیون مناقصه احداث اولین نیروگاه اتمی ترکیه کار بررسی پیشنهاد کنسرسیوم «اتم استروی اکسپورت» و «اینتر رائو سیستم واحد انرژی» روسیه و کمپانی Park Teknik ترکیه را به پایان رسانده، اما تاریخ اعلام نتایج هنوز تعیین نشده است.

کنسرسیوم روسیه- ترکیه تنها شرکت‌کننده مناقصه احداث نیروگاه اتمی در ترکیه محسوب می‌شود که قرار است در نزدیکی منطقه مسکونی «آکویو» در سواحل دریای مدیترانه احداث شود. از ابتدا ۱۳ شرکت برای شرکت در این مناقصه اعلام آمادگی کرده بودند؛ اما فقط کنسرسیوم مذکور توانست کلیه مراحل مناقصه را پشت سر گذارد. شرکت روسیه «اتم استروی اکسپورت» پیشنهاد احداث چهار واحد نیروگاهی در ترکیه را ارائه داده است. احداث نیروگاه‌ها احتمالا سال ۲۰۱۲ به پایان خواهد رسید.

اما آیا این شرکت روسیه تا سه سال آینده چهار واحد نیروگاهی را برای ترکیه احداث می‌کند.

تجربه ایرانی از تعامل با این شرکت غیرمستقل روسی نشان می‌دهد که چنانچه «آنکارا» پیشنهادهای «اتم استروی» را بپذیرد، امکان تحویل و ساخت نیروگاه‌های ترکیه در هر زمانی غیر از ۲۰۱۲ را هم می‌توان، پیش‌بینی کرد؛چرا که اتم استروی همان شرکتی است که از سال ۱۹۹۵ قرار است ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را تکمیل و آماده راه‌اندازی کند.نیروگاه بوشهر در سال ۱۹۷۴ میلادی با کمک یک شرکت آلمانی آغاز شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی ایران نشد و سرانجام در ۲۵ اوت ۱۹۹۲ میلادی تهران و مسکو موافقتنامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که بر اساس آن شرکت روسیه «اتم استروی اکسپورت» هشتم ژانویه ۱۹۹۵ میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را بر عهده گرفت.

بر اساس اولین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ژوئیه ۱۹۹۹ تکمیل شود، اما تاریخ بهره‌برداری آن به دلایل مختلف تاکنون حدود ۱۰ سال است که به تعویق افتاده است.هم‌اکنون این نیروگاه در مراحل نهایی تکمیل است.