گروه انرژی- اولین پیام دموکرات‌ها که همواره خواهان کاهش قیمت نفت و فشار بر اوپک هستند، در آستانه برگزاری نشست کشورهای صادر کننده نفت در وین در قالب پیام گروه جی ۸ برای این سازمان ارسال شد. واکنش داخلی به ارسال اولین پیام جناح مصرف کننده بازار نفت چیزی نبود جز اختلاف نظر تهران و ریاض کاهش یا تثبیت میزان کنونی تولید نفت. به گزارش فارس به نقل از رویترز، نماینده ایران در اوپک گفت: افزایش‌های اخیر قیمت نفت در برخی اعضای اوپک یک حس امنیت کاذب ایجاد کرده و این در حالی است که وضعیت بازار بر لزوم کاهش تولید این سازمان تاکید دارد.

محمد علی خطیبی افزود: «من متعجب هستم از این که احتمالا تصمیمی سیاسی بدون توجه به نظرات کارشناسی از سوی وزرای عضو اوپک در نشست روز پنج شنبه اتخاذ می‌شود».

خطیبی با انتقاد از مخالفان کاهش تولید اوپک گفت: به‌رغم بالا بودن ذخایر نفت که نشان می‌دهد مولفه حاکم بر بازار وضعیت خوبی ندارند، برخی معتقدند برای کمک به اقتصاد جهانی باید تولید خود را کاهش ندهیم.

وی افزایش قیمت نفت به بالای ۶۰‌دلار طی چند روز گذشته را گمراه کننده دانست و گفت: این افزایش بر پایه فاکتورهایی به غیر از تقاضا حاصل شده و ممکن است به سرعت روندی معکوس را در پیش بگیرد.

فراتر از سهمیه نرفته‌ایم

وی با رد برخی ادعاها مبنی بر فراتر رفتن تولید ایران از سهمیه این کشور در اوپک گفت، این سازمان آمار رسمی در رابطه با تولید اعضا منتشر نمی کند و به طور رسمی سهمیه

هر یک از اعضا در کاهش ۲/۴‌میلیون بشکه ای را از تولید خود تعیین نکرده است. اوپک از منابع دست دوم برای بررسی میزان تولید اعضای خود استفاده می‌کند و این منشا اختلاف است.

بر اساس این گزارش، کشورهای آنگولا و ونزوئلا نیز از سوی برخی اعضا به تولید بیش از سقف تعیین شده متهم هستند که استفاده از منابع دست دوم را عامل آن می‌دانند.

مخالفت ریاض با کاهش

اظهارنظرهای نماینده ایران در اوپک در حالی مطرح شد که به نظر می‌رسد وزیر نفت عربستان چندان با این اظهارات موافق نیست. «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان سعودی‌ گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک)، درنظر ندارند تا تولید خود را کاهش دهند. به گزارش خبرگزاری ژاپن (ان.اچ.کی)، النعیمی افزود: اوپک همچنین در حالی که اقتصاد جهانی در وضعیت بدی قرار دارد‌، به چنین نتیجه ای نرسیده است که تولید نفت خام خود را کاهش دهد. همچنین وزیر اقتصاد ژاپن در دیدار با النعیمی‌، خواستار آن شده است که اوپک اقدامی نکند که تاثیرات منفی بر اقتصاد جهانی وارد کند. نیکای همچنین خواستار آن شد که کشورهای صادر کننده نفت خام از کاهش نفت خام که موجب افزایش بهای آن در بازارهای جهانی خواهد شد‌، خودداری کنند. وزیر نفت عربستان سعودی نیز در پاسخ گفته است که اوپک با توجه به نشانه‌های موجود از بهبود وضعیت اقتصادی جهانی‌، هنوز به نتیجه‌ای برای اتخاذ چنین تصمیمی نرسیده است.

جی۸ نگران تعویق احیای اقتصاد

از سوی دیگر، وزرای انرژی گروه ۸ در آستانه نشست اوپک از تولیدکنندگان نفت خواستند قیمت این ماده را در سطحی با ثبات نگه دارند تا «روند احیای اقتصاد جهان به خطر نیفتد».به گزارش رویترز،‌ وزرای انرژی گروه ۸ برای گفت‌وگو در مورد افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم طی شش ماه گذشته در شهر رم تشکیل جلسه دادند. در حالی این کشورها از افزایش قیمت نفت به بالای ۶۰‌دلار احساس نگرانی کرده اند که عربستان به عنوان حافظ منافع کشورهای غربی در درون اوپک قیمت ۷۵‌دلاری را برای نفت عادلانه می‌داند. استیون چو، وزیر انرژی آمریکا در نشست رم گفت: اگر قیمت نفت تا حد قابل توجهی افزایش یابد احیای اقتصاد جهان به تاخیر می‌افتد.

کاهش ۲۱درصدی سرمایه گذاری

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده است سرمایه گذاری در بخش نفت در سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۱‌درصد کاهش خواهد یافت. وزرای انرژی گروه ۸ در نشست رم با ابراز نگرانی از این موضوع اذعان کردند، بحران مالی ضربه سنگینی به سرمایه‌گذاری‌های درازمدت در بخش تولید انرژی وارد آورده است.

رییس شرکت انی ایتالیا نیز در این نشست قیمت مناسب برای نفت را که به سرمایه گذاری در این بخش بینجامد ۶۰ تا ۷۰‌دلار در هر بشکه اعلام کرد. رییس شرکت ادیسون نیز این رقم را ۶۰ تا ۸۰‌دلار دانست.

بر اساس این گزارش اعضای اوپک در روز پنج شنبه در وین تشکیل جلسه می‌دهند تا در مورد سقف تولید این سازمان تصمیم‌گیری کنند. تحلیلگران با توجه به سیاسی شدن فضای حاکم بر اوپک و فشار کشورهای صنعتی بر برخی اعضای این سازمان، پیش بینی می‌کنند تغییری در سطح تولید اوپک ایجاد نشود.