گروه انرژی- نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح می‌گوید: امضای قرارداد خط لوله صلح میان ایران و پاکستان طی سه هفته آینده هیچ ارتباطی به انتخابات ریاست جمهوری ندارد. به گزارش خبرنگار ما، به دنبال عقد موافقت نامه میان تهران و اسلام آباد در روز یکشنبه بر سر صدور گاز ایران به این کشور از سال ۲۰۱۴ و احتمال عقد قرارداد قطعی آن در سه هفته آینده (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری)، این شائبه وجود دارد که تصمیم مزبور به نفع یکی از نامزدان است.حجت الله غنیمی فرد، نماینده ایران در مذاکرات می‌گوید: از مدت‌ها پیش هیات‌های مذاکره کننده دو کشور بر روی موارد کلی و اساسی به توافق رسیده بودندو در نهایت با سفر رییس جمهور پاکستان به تهران این قرارداد امضا شده است.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال مهر که آیا امضای این قرارداد بی‌ارتباط با انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نبوده است؟ توضیح داد: قرار بود این توافق زودتر از این زمان انجام پذیرد، اما با توجه به فوت پدر عاصم حسین، رییس هیات مذاکره‌کننده پاکستانی این هیات کمی با تاخیر به مذاکرات تهران ملحق شد. غنیمی فرد ادامه داد: همچنین پیش از این اتفاق «عاصم حسین»، وزیر فدرال و مشاور انرژی نخست وزیر پاکستان به همراه رییس‌جمهور پاکستان درچندین سفر بین‌المللی حضور پیدا کرده بود که این موضوع منجر به تاخیر در انجام مذاکرات تهران شده است.

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با تشریح جزئیات قرارداد امضا شده بین روسای جمهور ایران و پاکستان اعلام کرد: بر اساس توافق صورت گرفته، قرار است صادرات گاز به کشور پاکستان از حدود سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شود. حجت‌الله غنیمی‌فرد در تشریح آخرین جزئیات قرارداد فروش گاز به پاکستان با بیان اینکه بر اساس توافق صورت گرفته قرار است یک سال قبل از شروع تحویل گاز قیمت مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: همچنین پس از شروع صادرات گاز پاکستان مقرر شده است هر سه سال یکبار قیمت فروش مورد بازنگری قرار بگیرد. وی در رابطه با فرمول فروش گاز به کشور پاکستان توضیح داد: این فرمول بر اساس محاسبه معکوس قیمت LNG وارداتی ژاپن بر اساس نفت خام وارداتی این کشور و با تعیین یک ضریب و یک عدد ثابت تعیین شده است.از سوی دیگرسیدرضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، افزود: ایران و پاکستان با تمام بندهای قرارداد خط لوله صلح اعم از فرمول و قیمت گاز توافق کردند و شرایط یکدیگر را پذیرفتند.

وی حجم صادرات گاز ایران به پاکستان را ۸میلیارد مترمکعب در سال اعلام و تاکید کرد: ایران و پاکستان سه هفته دیگر این قرارداد را امضا خواهند کرد. کسایی زاده با بیان اینکه گاز ایران در مرز ایران و پاکستان تحویل این کشور می‌شود، گفت: طول خط لوله ای که از ایرانشهر تا مرز ایران و پاکستان باید احداث شود ۲۵۰کیلومتر است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، تکمیل عملیات فیزیکی و اجرایی تحویل گاز در خاک ایران یک تا دو سال زمان می‌برد و در خاک پاکستان سه تا ۴سال زمان نیاز است.