وزارت نفت برنامه فروش ۳/۱۲‌میلیارد دلار اوراق مشارکت را طی سال اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تشریح جزئیات نحوه مشارکت مردم در پروژه‌های نفت و گاز از درخواست وزیر نفت برای انتشار ۳/۱۲‌میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی به منظور سهیم کردن مردم در تامین مالی توسعه فازهای پارس جنوبی خبر داد. سیف‌الله جشن ساز در گفت‌وگو با فارس با تشریح جزئیات طرح انتشار اوراق مشارکت برای توسعه پارس جنوبی از درخواست وزیر نفت از معاون اول رییس‌جمهور برای انتشار ۱۲‌میلیارد و ۳۴۵‌میلیون دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی در مدت سه سال توسط شرکت نفت و گاز پارس به منظور سهیم کردن مردم در تامین مالی توسعه فازهای باقیمانده میدان پارس جنوبی خبر داد.وی افزود: اولویت وزارت نفت برای استفاده از منابع مالی جمع‌‌آوری شده از انتشار این میزان اوراق مشارکت توسعه فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی است.

به گفته وی، درخواست وزارت نفت انتشار ۴‌میلیارد و ۲۴۵‌میلیون دلار اوراق مشارکت در سال اول، ۴‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلار در سال دوم و ۳‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون دلار در سال سوم است.

وی افزود: براساس بند هـ ماده ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸، دولت مجاز به انتشار یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون یورو اوراق مشارکت برای تامین مالی طرح‌های زیربنایی توسعه‌ای اولویت‌دار است که در این چارچوب وزارت نفت درخواست انتشار یک‌میلیارد یورو اوراق مشارکت را در مرحله اول کرده است. به گفته وی، برای انتشار مابه‌التفاوت یک‌میلیارد یورو با ۴‌میلیارد و ۲۴۵‌میلیون دلار درخواستی وزارت نفت در مرحله اول، دولت متمم بودجه به مجلس ارائه می‌دهد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه از اسفند ماه گذشته جلسات کارشناسی و مطالعات امکان‌سنجی این طرح با بانک‌های عامل و بانک مرکزی برگزار و اجرای آن امکان‌پذیر شده، تصریح کرد: بانک‌های صنعت و معدن و ملت به عنوان بانک‌های عامل اعلام آمادگی نموده‌اند.

وی ضمن بیان اینکه با استفاده از روش انتشار اوراق مشارکت در کنار روش‌های بیع متقابل و تامین مالی (فاینانس)، شاهد تسریع اجرای فازهای باقیمانده پارس جنوبی خواهیم بود، افزود: در صورت رفع مشکل تامین مالی، فاز ۱۶و ۱۵ توسعه میدان پارس جنوبی در مدت سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ایجاد صندوق انرژی (Energy Fund) در ایران و منطقه، ایجاد شرکت‌های سهامی و فروش سهام آن‌ها به بخش خصوصی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری امتیاز بهره‌برداری از فازهای میدان پارس جنوبی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، انتشار گواهی سپرده از سوی بانک‌ها و انتشار اوراق صکوک را که در کشورهای اسلامی مرسوم است، از دیگر روش‌های جذب منابع مالی جهت توسعه میدان پارس جنوبی دانست که در دست بررسی است.