امروز جزئیات سهمیه جدید بنزین اعلام می‌شود

گروه صنعت و معدن- امروز، جزئیات افزایش سهمیه‌ بنزین اعلام می‌شود. این خبر را وزیر صنایع و معادن و رییس ستاد تبصره ۱۳ اعلام کرد.

علی اکبر محرابیان که برای افتتاح طرح‌های برون‌مرزی سیمان و پراید به سوریه سفر کرده بود به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره بنزین، تندر-۹۰، موبایل و قانون معادن پاسخ داد. وی اظهار داشت: درباره میزان سهمیه‌بندی خودروهای شخصی تصمیم‌گیری شده و اطلاعیه آن امروز یا حداکثر فردا صادر می‌شود.

هفته گذشته وزیر نفت نیز خبری در‌این‌باره داده بود. براین اساس، قرار است میزان سهمیه خودروهای شخصی از ۱۰۰ به ۱۲۰ لیتر افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تولید گوشی تلفن‌همراه داخلی گفت: به‌رغم اینکه کارخانجات گوشی تلفن‌همراه در داخل کشور راه‌اندازی شده است، اما میزان تولید آن در حد مطلوبی نیست و ما این موضوع را به تشکل‌ها و بخش‌های دولتی مربوطه نیز اعلام کرده‌ایم که آنها میزان تولید خود را افزایش دهند.

ماه آینده با لایحه بازنگری قانون معادن

وزیر صنایع و معادن در مورد تشکیل شورای بازنگری قانون معادن در وزارت صنایع و معادن گفت: برای بازنگری این قانون جلسات متعددی تشکیل شده و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل شده و ظرف یک ماه آینده لایحه بازنگری قانون معادن آماده می‌شود.

محرابیان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تعرفه نخ در کمیسیون ماده ۱ نیز گفت: ما در‌حال‌حاضر در حال ایجاد اتفاق نظر بین تشکل، بخش‌خصوصی، دولت و کشاورزان هستیم که پیشرفت خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

وی افزود: از گذشته چند تعرفه در مورد برخی کالاها وجود داشت که هفته گذشته دستگاه‌های مربوط به آن نهایی شده و امیدواریم تعرفه نخ نیز ظرف هفته آینده نهایی شود.

وزیر صنایع و معادن در مورد موضوع بستن کیت‌های نسل جدید بر روی خودروهای دوگانه‌سوز گفت: در آیین‌نامه تبصره ۱۳ امسال پیش‌بینی شده است که بر روی خودروهای انژکتوری این کیت‌های نسل جدید بسته شوند که در‌حال‌حاضر خودروسازان این کار را انجام می‌دهند.

محرابیان تصریح کرد: ما گاهی اوقات در تبدیل کارگاهی با مشکلاتی مواجه می‌شدیم که این امر باعث افت توان می‌شد، اما با بسته شدن کیت‌های نسل جدید این مشکلات کاملا مرتفع می‌شوند.

واردات مگان

وی همچنین با اشاره به واردات مگان و تجدید‌نظر صورت گرفته در آن، گفت: مکاتبات مربوط به این امر در ماه گذشته انجام شده و طبق مقررات اقدام خواهد شد. همچنین با توجه به نظر خودروسازان این کار انجام می‌شود.

تولید تندر-۹۰

وزیر صنایع در ادامه میزان تولید تندر ۹۰ را طبق برنامه خواند و گفت: ما در سه ماه گذشته تولیدی در این رابطه نداشتیم، اما طبق مواردی که تعریف شده است تولید این خودرو روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه خواهد بود.

وی گفت: برنامه ما بر این بود که پیش‌فروش‌ها را تا پایان امسال پاسخگو باشیم، اما با برنامه‌ای که از سوی خودروسازان به ما اعلام شده آنها به ما اطمینان دادند که به ظرفیت مورد نیز دست خواهیم یافت.

افتتاح خط تولید سیمان

محرابیان پنج‌شنبه همراه با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، به طور رسمی کارخانه جدید سیمان حماء را افتتاح کرد. در این مراسم که وزیر مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و برخی مقامات دو کشور نیز حضور داشتند، دکتر بشار اسد و مهندس محرابیان و دیگر مقامات حاضر، از بخش‌های مختلف کارخانه دیدار کردند.

همچنین ابوالفضل هاشمی‌نیا، مدیر پروژه با ارائه گزارشی به مقامات دو کشور از مراحل مختلف ساخت کارخانه گفت: کارخانه سیمان «حماء» که توسط ایمیدرو احداث شده با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک‌میلیون و صدهزار تن سیمان خاکستری، بزرگ‌ترین واحد تولید سیمان در نوع خود در خاورمیانه محسوب می‌شود. این کارخانه در ۲۱۰کیلومتری دمشق واقع شده و در کنار دست کارخانه قدیمی حماء ساخته شده است. کارخانه قدیمی ۴۰سال پیش توسط آلمان شرقی سابق راه‌اندازی شده بود.

وی افزود: برای احداث این کارخانه بالغ‌بر ۲۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیر پروژه سیمان «حماء» گفت: این کارخانه بزرگ‌ترین پروژه صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در بخش سیویل نیز محسوب می‌شود و تجهیزات آن ۷۰درصد بیشتر از کارخانه‌های مشابه است، به طوری که دارای ۴ سیلوی ۱۰هزار تنی است، در حالی که کارخانه‌های مشابه با ۲ سیلو احداث می‌شوند.

یادآور می‌شود: هم‌اکنون در سوریه سالانه ۴میلیون تن سیمان تولید می‌شود که با راه‌اندازی کارخانه سیمان حماء به ۵میلیون تن افزایش یافته و نیاز ۵۰درصدی سیمان این کشور به خارج کاهش خواهد یافت.

همچنین پیش از افتتاح کارخانه سیمان حماء با حضور رییس‌جمهوری سوریه و وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران کارخانه خودروسازی سایپا به عنوان دومین کارخانه تولید خودروسازی مشترک ایران و سوریه (SIVECO) با ظرفیت تولید سالانه ۱۵هزار دستگاه خودروی سواری افتتاح شد.

علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد: این دومین کارخانه خودروسازی مشترک بین صنعتگران ایرانی و سوری است که هم‌اکنون ظرفیت تولید آن ۱۵هزار خودرو در سال است و قرار است به ۳۰هزار تن در سال افزایش یابد.