نخستین سری از پروانه‌های اکتشاف، توسعه و تولید در راستای اعمال حاکمیت و مالکیت حکومت اسلامی بر مخازن نفت و گاز کشور از سوی وزیر نفت صادر شد. شانا- نخستین سری از پروانه‌های اکتشاف، توسعه و تولید در راستای اعمال حاکمیت و مالکیت حکومت اسلامی بر مخازن نفت و گاز کشور از سوی وزیر نفت صادر شد.

رستم قاسمی در ابلاغیه مربوط به صدور این پروانه به تحریم‌‌های وضع شده علیه کشور در چند سال اخیر اشاره کرده و گفته است: ما مفتخر هستیم در ایامی که تحریم‌ها مجال بالندگی و درخشندگی صنعت نفت ایران را بیش از پیش فراهم کرده است، نخستین پروانه‌های بهره‌برداری از میادین موجود را در راستای تحقق صیانت از مخازن نفت و گاز در قالب ٢٩ فقره پروانه صادر کنیم.

در حال حاضر بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز کشور با ظرفیت تولید بیش از ٤ میلیون بشکه در روز نفت‌خام و بیش از ٦٩٠ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود. شرکت ملی نفت ایران تا پیش از تصویب قوانین یادشده، به عنوان متصدی بهره‌برداری از مخازن نفت و گاز کشور عمل کرده است و البته همچنان به همان فعالیت‌های خود در چارچوب ضوابطی که در پروانه‌‌های اکتشاف، توسعه و بهره‌برداری قید شده است، ادامه خواهد داد.

در این ابلاغیه در خصوص شرایط اساسی پروانه موقت تولید و سایر مقررات اعلام شده است: مدت اعتبار این پروانه از تاریخ صدور شش ماه بوده و حداکثر تا ٦ ماه قابل تمدید است، پس از آن در صورت احراز شرایط، پروانه دائم صادر خواهد شد. پروانه موقت تولید و حقوق ناشی از آن، غیرقابل انتقال است و قابلیت تعلیق، ابطال، اصلاح یا لغو پروانه به صورت جزئی و کلی به عهده وزارت نفت است.

در این ابلاغیه آمده است: در مدت اجرای پروانه موقت تولید، مالکیت نفت و گاز موجود در میدان، مخزن، کلیه چاه‌ها و محصولات تولیدی آنها، متعلق به دولت و مالکیت تجهیزات به کار رفته سرچاه و خطوط لوله جریانی، انتقالی، تاسیسات بهره‌برداری، فرآورشی، تزریق و پالایشگاه‌های گاز و کارخانه‌های گاز و گاز مایع متعلق به دارنده پروانه است. دارنده این پروانه موظف است در دوره اعتبار آن، نسبت به تکمیل اطلاعات و مستندات مربوطه مشتمل بر برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت تولید صیانتی و تزریق، برنامه ازدیاد برداشت و نگهداشت تولید و برنامه‌های توسعه تکمیلی اعم از برنامه‌های جدید حفاری، بازسازی و نوسازی تاسیسات جهت اخذ پروانه دائم اقدام کند.

در مدت اجرای پروانه موقت تولید، مسوولیت‌های دارنده پروانه و مقررات جاری صنعت نفت از جمله مقررات «اچ.اس.ئی»، نظارت مقداری و سایر مقررات و موضوعات به قوت خود باقی هستند.