وزیر نفت از انتشار حدود یک‌میلیارد یورو اوراق مشارکت توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی در سه تا چهار مرحله تا پایان سال‌جاری خبر داد. غلامحسین نوذری در گفت‌وگو با مهر در خصوص آخرین جزئیات انتشار اوراق مشارکت توسعه فازهای میدان پارس جنوبی گفت: در حال حاضر طرح انتشار اوراق مشارکت به صورت ارزی و ریالی برای توسعه فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی در دولت به تصویب رسیده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت نفت و گاز پارس برای انتشار این میزان از اوراق مشارکت مشاور انتخاب کرده است، تصریح کرد: هم اکنون این گروه مشاور در حال کار کردن روی این طرح هستند و به زودی چارچوب‌های آن آماده خواهد شد.

این مقام مسوول در دولت با اشاره به اینکه در سال‌جاری برنامه داریم که حدود یک‌میلیارد یورو اوراق مشارکت را به صورت ارزی و ریالی عرضه کنیم، بیان کرد: این میزان اوراق از طریق بانک‌های صنعت و معدن و ملت طی ۳ تا ۴ مرحله عرضه خواهد شد.

وی یادآور شد: اوراق منتشر شده برای تامین مالی فازهای در حال ساخت ۱۲(معادل ۳ فاز )، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اختصاص پیدا خواهد کرد. وزیر نفت تاکید کرد: قصد داریم با اجرای طرح انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی به عنوان یکی از راه‌های پیشرو و جذاب از لحاظ بازده مالی، امکان مشارکت مردم را در طرح‌های صنعت نفت در پارس جنوبی فراهم کنیم. وزارت نفت قصد دارد ظرف ۳ سال آینده با انتشار ۱۲‌میلیارد و ۲۴۵‌میلیون دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی، به برنامه‌های توسعه‌ای میدان مشترک گازی پارس جنوبی سرعت بدهد. پیش‌بینی می‌شود برای راه اندازی فازهای باقی مانده میدان پارس جنوبی تا پایان برنامه پنجم توسعه‌ای کشور به ۵۰‌میلیارد دلار سرمایه نیاز باشد.