دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی، از تبلیغات اینترنتی برخی از شرکت‌های سودجو و متخلف مبنی بر واردات اسباب‌بازی به ایران بدون پرداخت هرگونه عوارض و تعرفه گمرکی و با قیمت دبی خبر داد. محمدحسین فرجو با اعلام این مطلب به (ایسنا)، توضیح داد: متاسفانه برخی شرکت‌های فعال در حوزه واردات اقدام به دادن آگهی‌هایی روی سایت‌های اینترنتی کرده‌اند که بر این اساس این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که قادرند اسباب‌بازی را بدون پرداخت هرگونه تعرفه و عوارض گمرکی و با قیمت دبی وارد ایران کنند.

وی با بیان این‌که درباره تبلیغات این نوع شرکت‌ها اخیرا به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق‌ کالا و ارز گزارش داده‌ایم، عنوان کرد: تاکنون آمار رسمی از میزان قاچاق اسباب‌بازی به کشور اعلام نشده است. البته در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز معیارهایی وجود دارد که بر اساس این معیارها همچنین میزان کشفیات قاچاق آمار کل قاچاق اسباب‌بازی به کشور برآورد می‌شود.

او با اشاره به این‌که مسیرهای قاچاق اسباب‌بازی به کشور در حال شناسایی است، افزود: متاسفانه در زمینه مبارزه با قاچاق اسباب‌بازی به کشور خلاءهای قانونی هم داریم که باید این خلاءها هرچه زودتر برطرف شوند. از جمله این خلاءها مربوط به قانون ممنوعیت بررسی واردات اسباب‌بازی به کشور با قیمت کمتر از دو‌هزار دلار توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بود که این قانون با تلاش‌های انجام شده در نهایت لغو شد. فرجو همچنین با بیان این‌که ریسک قاچاق اسباب‌بازی به کشور بالاست، اضافه کرد: قاچاق اسباب‌بازی به کشور بیشتر شامل اسباب‌بازی‌هایی می‌شود که از لحاظ فرهنگی مشکل داشته و واردات آنها به کشور ممنوع اعلام شده است. به عنوان مثال برخی از همین شرکت‌های متخلف در تبلیغاتشان عنوان می‌کنند که قادرند اسباب‌بازی‌های ممنوع مانند عروسک باربی را بدون هیچ‌گونه مشکلی به کشور وارد کنند.

دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی با بیان این‌که وظیفه نظارت بر اسباب‌بازی به عهده شورای اصناف و اتحادیه خرازان قرار گرفته است، گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز باید به طور جدی با قاچاق اسباب‌بازی به کشور مقابله کند.

این مقام مسوول توضیح داد: نباید در مورد قاچاق اسباب‌بازی به کشور خوش خیال باشیم، بلکه دست‌هایی پشت این قاچاق به کشور ما وجود دارد. حتی برخی از کشورهای غربی بودجه‌هایی را برای مبارزه فرهنگی با ایران در نظر گرفته‌اند که یکی از راه‌های مبارزه با فرهنگ مردم ایران نیز قاچاق اسباب‌بازی‌های ممنوع به کشورمان است.

فرجو یادآور شد: متاسفانه حتی شاهد این بودیم که برخی محموله‌های وارداتی اسباب‌بازی به کشور دارای مشکلات اخلاقی بوده و هیچ فردی حاضر نیست که چنین اسباب‌بازی‌هایی برای یک دقیقه‌ هم که شده، دست بچه‌ها باشد.