گروه انرژی - آیا شما می‌توانید رابطه‌ای میان سوخت و تنور انتخابات پیدا کنید؟
بررسی روند مصرف بنزین قبل و بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت از کاهش مصرف سوخت بعد از انتخابات دارد.

بررسی روند مصرف بنزین از 19خرداد تا 2 تیر نشان می‌دهد که در روزهای قبل از انتخابات میزان مصرف بنزین در حد 63میلیون لیتر بوده و در روز پنجشنبه 21 خرداد ماه یعنی یک روز قبل از آغاز رقابت انتخاباتی به بالاترین حد خود یعنی 1/71میلیون لیتر رسیده است.
پس از آن در روز جمعه یعنی ۲۲ خرداد ماه روند مصرف بنزین نسبت به روز قبل آن به شدت کاهش می یابد به طوری که بر اساس آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این روز میزان مصرف بنزین به ۲/۵۸میلیون لیتر رسیده است. بررسی روند مصرف بنزین در روز شنبه ۲۳ خرداد ماه و همزمان با شروع هفته تا صبح روز ۲۸ خردادماه نشان از یک حرکت خطی در مصرف بنزین دارد به طوری که میزان مصرف بنزین در این دوره در حدود ۶۱میلیون لیتر بوده است.
به گزارش خبرنگار ما، از آنجایی‌که در این مدت تهران و چند شهر بزرگ کشور صحنه تنش‌های خیابانی بوده است، روند مصرف تقریبا ثابت بوده است و افزایش چشم‌گیری را نداشته است. به نظر می‌رسد که ناآرام بودن جو کشور سبب شده که میزان مصرف در حد ثابتی باقی بماند. در این بین اما روز پنجشنبه (28خرداد ماه) مصرف بنزین به بالاترین حد خود در فاصله زمانی 22 خرداد تا 2 تیر ماه می‌رسد؛ به طوری که در این روز 3/66میلیون لیتر بنزین مصرف شده است. کمترین میزان مصرف بنزین نیز مربوط به روز جمعه (29 خرداد ماه) بوده است به طوری که میزان مصرف در این روز به 7/53میلیون لیتر در روز رسیده است. آمار رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که با آغاز هفته کاری مجددا بر میزان مصرف بنزین افزوده شده به طوری که در روز 30خرداد میزان مصرف بنزین به 5/62میلیون لیتر رسیده است.
به گزارش خبرنگار ما، به نظر می‌رسد که به پایان رسیدن دوره سهمیه بهار و همچنین قرار گرفتن در فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها از جمله عوامل دیگری باشد که منجر به کاهش سفرهای درون شهری و برون شهری شده و در نتیجه آن کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته است. روند مصرف بنزین در روز یکشنبه ۳۱ خرداد نشان می‌دهد که میزان مصرف در این روز به ۵/۵۹میلیون لیتر رسیده است، اما با شروع فصل تابستان و با شارژ شدن کارت‌های سوخت، مصرف بنزین مجددا افزایش پیدا کرد و به ۲/۶۶میلیون لیتر در روز رسیده است.
اگر چه بر اساس اعلام ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5/4درصد کاهش داشته است، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از این است
که با پایان دوره امتحانات و آغاز سفرهای تابستانی، میزان مصرف بنزین بیش از گذشته افزایش یابد.
در این بین اگر چه بر اساس تصمیم ستاد حمل‌ونقل و مدیریت سوخت کشور برای سه ماهه تابستان نیز همانند بهار سهمیه خودروهای شخصی 300لیتر در نظر گرفته شد، اما مدیریت مصرف بنزین از سوی مردم باید مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به حذف بودجه واردات بنزین و گازوئیل در قانون بودجه سال 88، به نظر می‌رسد که اصلاح الگوی مصرف سوخت از سوی مردم یا کاهش میزان سهمیه‌ها تنها راه ممکن جهت تامین بنزین مورد نیاز کشور برای 6 ماه دوم سال باشد.