اولین حضور جدی در خزر

عکس‌ها: شانا- حامد نوری

با این حال خبرگزاری فارس می‌گوید: ایران تا دریافت مجوز رسمی از سوی مجامع بین‌المللی، حق هیچ‌گونه حفاری در خزر را ندارد گروه انرژی- غزاله طایفه: سکوی نیمه شناور ایران- البرز جهت اکتشاف در خزر در حالی روز پنج‌شنبه (یکم مرداد ماه) با حضور رییس‌جمهوری، وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و جمع دیگری از مدیران نفتی در نکا افتتاح شد که با حاشیه‌هایی برای خبرنگاران همراه بود. در این مراسم به دلیل عدم هماهنگی روابط عمومی وزارت نفت و شرکت ملی نفت، خبرنگاران حوزه نفت اجازه ورود به سکو را پیدا نکردند و در یدک کش دوم سکو (کاسپین‌دو) در نزدیکی سکو محبوس شدند.در این بین تنها محمد حسین دانا، مدیرعامل شرکت نفت خزر پس از بازگشت به تهران در فرودگاه مهرآباد به جمع خبرنگاران آمد و در مورد این سکو و مراحل اکتشاف آن توضیح داد.به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل شرکت نفت خزر در این زمینه اظهار داشت: پس از مدت‌ها سرانجام سکوی نیمه شناور ایران - البرز با حضور رییس‌جمهور افتتاح و اولین قدم در حلقه فعالیت‌های اکتشافی نفت در خزر برداشته شد.

حل مشکل رژیم حقوقی

دانا با اشاره به اینکه ما از حضور سکوی نیمه شناور در حیطه خزر بهره‌برداری‌های مطمئنی خواهیم برد، اظهار داشت: اولین مطلبی که در این حوزه باید حل شود، بحث تثبیت حاکمیت و تعیین رژیم حقوقی ایران از خزر است که امیدواریم از این ابزار حاکمیتی به نفع خوبی استفاده کنیم. وی ادامه داد: بحث بعدی ما تثبیت حدود نفت است تا بتوانیم مسیر توسعه‌ای فعالیت‌های نفتی را آغاز بکنیم و اقدامات توسعه‌ای را که منجر به بهره‌برداری و تولید نفت خواهد شد دنبال کنیم.

سکو در اختیار شرکت نفت

دانا با اشاره به عرضه سهام شرکت حفاری شمال به عنوان یکی از پیمانکاران شرکت نفت خزر در سکوی ایران- البرز در خصوص مالکیت سکو گفت: مالکیت سکوی ایران - البرز در تملک شرکت ملی نفت ایران باقی مانده و برقرار خواهد بود. طبیعتا سهام شرکت حفاری شمال و آن چیزی که به بورس عرضه شده متعلق به اموال و املاکی است که در ترازنامه آن در سال گذشته ارائه شده است.

نیاز ۱۰میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت نفت خزر در ادامه اظهار داشت: ما به محض دریافت نتایج حاصل از اولین حفاری کار توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم که به ۱۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت. در این راستا رییس‌جمهوری نیز در مراسم افتتاح این سکو عنوان کردند پیش‌بینی‌های لازم در این مورد صورت بگیرد.وی همچنین در مورد سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای ساخت سکو گفت: در مورد ساخت سکو و شناورها و مجموعه چیزی نزدیک به ۵۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و بالای ۱۰میلیون نفر ساعت، کار مهندسی و اجرایی در بر داشته است.

پنچ سال زمان برای تولید

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری ۱۰‌میلیارد دلاری در چند سال آینده باید انجام شود و منابع آن از کجا تامین می‌شود، اظهار داشت: کار در آب عمیق متاسفانه زمان بر است. پیش بینی ما این است که برنامه اولین حفاری سکو در ۲۵۰ کیلومتری از ساحل نکا بین ۶ ماه تا یک سال طول بکشد و برای تولید و بهره‌برداری به سازه‌های عظیم تری نیاز داریم. وی ادامه داد: به طور مثال همین سکوی حفاری حدود ۱۵هزار تن سازه فلزی و ماشین‌آلات دارد و اگر قرار باشد کار تولید را شروع کنیم، به تجهیزات بیشتری نیاز داریم که حداقل به ۵ سال زمان نیاز دارد.دانا ادامه داد: برای شروع کار تولید و بهره‌برداری از سکو ما نزدیک به ۳۰۰- ۲۰۰‌هزار تن سازه فلزی لازم داریم و محدودیت‌هایی که وجود دارد به ما اجازه نمی‌دهد که در کوتاه مدت این کار را دنبال کنیم. وی افزود: به طور مثال در شرکت صدرا که پیمانکار این پروژه بوده حداکثر امکان تامین نزدیک به ۱۰هزار تن سازه فلزی در طول یک سال وجود دارد و اگر قرار باشد که ۲۰۰‌هزار تن سازه در طول یک سال تامین شود، به ۲۰ شرکت مثل صدرا نیاز داریم.

یدک‌کش سوم اوایل سال آینده می‌آید

دانا همچنین در مورد تحویل یدک‌کش سوم سکو نیز اظهار داشت: در اوایل سال آینده طبق برنامه شناور سوم تحویل داده خواهد شد. دلیل این امر هم این است که تکنولوژی و طراحی یدک کش سوم عوض شده و تجهیزات دیگری به آن اضافه شده است. از جمله می‌توان به امکان این شناور برای لوله‌گذاری اشاره کرد. به گزارش خبرنگار ما، در حال حاضر یدک‌کش اول و دوم این سکو به نام‌های کاسپین ۱ و ۲ ساخته شده است.دانا در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه زمان دقیق اولین حفاری از سوی این سکو در خزر چه زمانی است، اظهار داشت: سکو الان تحویل دستگاه بهره‌بردار شده و بهره‌بردار باید آمادگی خودش را از باب تجهیزات، نفرات و گروهی که بتوانند سکو را هدایت کنند، اعلام کند.

پتروبراس چه می‌گوید؟

وی در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» در مورد مذاکره با شرکت پتروبراس برزیل برای همکاری با ایران در زمینه اکتشاف در خزر گفت: شرکت برزیلی اعلام کرده که به دلیل اینکه ذخایر مختلفی کشف کردند، در حال حاضر منابع زیادی اعم از سرمایه‌ای و نیروی انسانی در اختیار ندارند که بتوانند خارج از آن بکار گیرند؛ ولی همچنان با آنها در ارتباط هستیم که در اولین زمان ممکن بتوانیم از دانش فنی آنها بهره بگیریم و به کار خود سرعت بدهیم.

عکس‌العمل بی‌عکس‌العمل

مدیرعامل شرکت نفت خزر همچنین در پاسخ به این سوال که عکس‌العمل کشورهای همسایه ایران در مورد شروع حفاری در خزر از سوی ایران چه می‌تواند باشد، گفت: ما بعید می‌دانیم که آنها عکس‌العملی داشته باشندچون موقعیت حفاری ما در محدوده آب‌های حاکمیتی جمهوری اسلامی است و امیدواریم که دچار مشکل نشویم و کارمان را به نحو مطلوب انجام بدهیم. کما اینکه بررسی عکس‌العمل آنها در اختیار دیگر دستگاه‌ها است و آنها این موضوع را باید دنبال کنند.

در این بین به نظر می‌رسد که اگر چه سکوی ایران - البرز افتتاح شده است اما تا شروع کار زمان طولانی را در پیش دارد و مشکلات فراوانی بر سر راه آن قرار دارد. در این زمینه خبرگزاری فارس نیز گزارش داد: به اعتقاد دست‌اندر‌کاران این حوزه، ایران تا دریافت مجوز رسمی از سوی مجامع بین‌المللی حق هیچ‌گونه حفاری در این دریا را ندارد. براساس این گزارش، آغاز به کار دستگاه‌های حفاری نیمه شناور فوق مدرن ایران- البرز شرکت ملی نفت ایران در دریای خزر شکل آزمایشی دارد که البته به اذعان کارشناسان حاضر در عرشه کشتی کاسپین، مدیران این پروژه زحمات بسیاری را در جهت ثمربخش کردن آن متحمل شده‌اند، اما هنوز این پروژه شکل و قالب آزمایشی دارد و به مرحله حفاری یا استخراج نرسیده است. بر این اساس، تا زمانی که محل مشخصی به منظور حفاری از سوی دست‌اندرکاران تعیین نشود، این پروژه به‌‌رغم دارا بودن شاخصه‌های منحصر به فرد در این حوزه بلااستفاده باقی می‌ماند و نتیجه بخشی این پروژه زمانی نمود بیشتری خواهد داشت که به مرحله بهره‌برداری رسیده باشد و بخش نفت و گاز کشور بتواند از این سکوی نیمه شناور به منظور توسعه خطوط نفتی یا گازی کشور در جهت انتقال و صادرات بهره ببرد.

خبرنگاران مدعو، مهمان کاسپین‌۲

سکوی نیمه شناور ایران - البرز در حالی روز پنج‌شنبه در شهر نکا افتتاح شد که حاشیه‌های زیادی را برای خبرنگاران حوزه نفت به دنبال داشت. در ابتدا پس از چند بار تماس گرفتن با مسوولان جهت دادن اجازه به خبرنگاران برای ورود به یدک کش، سرانجام با ۴ بار جابه‌جایی خبرنگاران بین یدک‌کش اول و دوم امکان حرکت به سمت سکو فراهم شد. پس از آن به‌رغم اینکه به نظر می‌رسید که هماهنگی‌های لازم جهت ورود خبرنگاران به سکو انجام شده، تمامی خبرنگاران حوزه نفت در یدک‌کش دوم سکو به نام کاسپین دو قرنطینه شده و از حضور آنان در مراسم افتتاح ممانعت به عمل آمد. این در شرایطی بود که گرمی هوا و تکان‌های کاسپین دو بر روی آب سبب دریازدگی خبرنگاران شد.نکته جالب توجه در این موضوع این بود که کادر فعال بر روی یدک‌کش از قبل از حضور خبرنگاران جهت بازید از سکو اطلاع قبلی نداشتند.به گزارش خبرنگار ما، با شروع مراسم افتتاحیه، دو یدک‌کش سکو به شروع مراسم جنگ با آتش (Fire fighting) برای نشان دادن توانایی خود در مواقع اضطراری پرداختند که در این زمان از حضور خبرنگاران بر روی عرشه نیز ممانعت شد و همگی مجبور به تحمل ۳ ساعت انتظار در اتاق مسافران شدند.