توافق ایران و کویت برای صادرات گاز

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام آغاز دور جدید مذاکرات گازی با کویت در تهران، گفت: در چارچوب توافق‌های صورت گرفته با این کشور، روزانه ۵/۸ میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی در نقطه «راس الزور» به کویت تحویل داده می‌شود. «سیدرضا کسایی زاده»، از تشکیل شرکت دولتی و خصوصی مشترک ایران و کویت برای احداث خط لوله ۵۷۷ کیلومتری به منظور انتقال گاز کشورمان به این کشور خبر داد و گفت: تاکنون این مذاکرات روند مناسبی داشته و در فضایی مثبت ادامه خواهد داشت.

قیمت نهایی نشده است

به گزارش «شانا»، کسایی زاده با بیان این که ۳۳۰ کیلومتر از خط لوله صادراتی گاز به کشور کویت در خشکی و بقیه در دریا احداث خواهد شد، گفت: مسوولان کویتی در مذاکرات انجام شده به شدت علاقه خود را برای استفاده از گاز طبیعی ایران اعلام کرده‌اند.

وی درباره قیمت گاز صادراتی به کویت گفت: دیدگاه‌های دو طرف در مورد این موضوع اعلام شده است و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه را سطوح بالاتر وزارت نفت ایران و کویت خواهند گرفت.

با توجه به کسری شدید تامین گاز طبیعی در کشور کویت، وزارت نفت ایران پیش‌تر پیشنهاد جدیدی برای صادرات سالانه سه تا چهار میلیارد متر مکعب گاز به این همسایه جنوب غربی ارائه کرده است.

بر اساس این پیشنهاد، با توجه به افزایش مصرف گاز در ماه‌های گرم سال در کویت، قرار است گاز مورد نیاز این کشور در این مدت از محل فازهای پارس جنوبی با ادامه ساخت خط لوله ششم سراسری تا مرز دو کشور تامین شود.

کویت نیازمند گاز

همچنین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۳۹۳ امکان صادرات روزانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی به کویت فراهم شود، ضمن آن که صادرات گاز به این کشور هم‌اکنون در مرحله تحویل نسخه ترم شیت (موافقتنامه) است.

کویت که یکی از کشورهای دارنده بیشترین سرانه مصرف برق در جهان به شمار می‌رود، برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق و مقابله با افزایش تقاضا، به واردات گاز نیازمند است.

با آنکه ذخایر گاز طبیعی کویت ۵/۱ تریلیون متر مکعب و قابل توجه است، اما این کشور برای توسعه ظرفیت تولید گاز خود با مشکلات فنی روبه‌رو است، زیرا ذخایر گازی این کشور‌ به طور عمده گاز همراه است و هر گونه برداشت نسنجیده از این ذخایر، سبب افت شدید ضریب برداشت نفت می‌شود.

در طول چند سال گذشته، مصرف گاز کویت روندی ثابت داشته و در حدود ۹ میلیارد مترمکعب در سال بوده است.

انتظار می‌رود با افزایش نیاز این کشور به تولید برق و آب شیرین، تقاضای آن برای گاز طبیعی نیز افزایش یابد؛ به همین منظور این کشور برای تامین گاز مورد نیاز خود با ایران و قطر مذاکراتی داشته است.

کویت و ایران تاکنون دو تفاهمنامه برای صادرات گاز از ایران به کویت امضا کرده‌اند، ولی مذاکرات نهایی هنوز انجام نشده ‌است.