دنیای اقتصاد- درهمایش گرامیداشت روز صنعت و معدن رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی از برنامه‌های جدید دولت برای پرداخت تسهیلات ارزی به این بخش خبر دادند؛ رییس جمهور با اشاره به اینکه بانک مرکزی با اعطای ۱۲ میلیارد دلار تسهیلات به بخش صنعت موافقت کرده است، خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با رییس کل بانک مرکزی در این رابطه انجام شده، مقرر شده است که ۲میلیارد دلار به طور اختصاصی در اختیار بانک صنعت و معدن قرار گیرد تا به عنوان سرمایه در گردش به صنعتگران اعطا کند. محمود احمدی‌نژاد، همچنین با اشاره به اینکه طی چند روز آینده یک جلسه صنعتی دیگر هم با حضور صنعتگران و وزیر صنایع،‌ برای بررسی مشکلات صنعتگران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: من هم با این پیشنهاد موافق هستم و خودم هم در این جلسه شرکت خواهم کرد. رییس‌جمهور در همایش روز صنعت و معدن خبر داد

تسهیلات ارزی میلیاردی در انتظار صنعتگران

رییس هیات نمایندگان اتاق تهران خواستار بخشش جرایم مالیاتی صنعتگران شد

گروه صنعت و معدن- همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در حالی روز گذشته در محل اجلاس سران برگزار شد که به عقیده بسیاری از حاضران و مدعوان در این همایش، هیچ‌گاه همایش روز صنعت و معدن تا این حد تحت‌‌شعاع بخش معدن قرار نگرفته بود. البته ناگفته نماند که رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی هم بخش صنعت را بی نصیب نگذاشته و از برنامه‌های جدید دولت برای پرداخت تسهیلات ارزی به این بخش خبر دادند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» نوبت به سخنرانی هر یک از سخنرانان که می‌رسید،‌ در کنار صحبت‌ها و اظهاراتی که معمولا در روز صنعت و معدن پشت تریبون گفته می‌شود، بخشی از سخنان خود را هم به بخش معدن اختصاص می‌دادند. جالب اینکه حاشیه‌های این همایش هم معدنی بود. زمانی که سخنرانی رییس کل بانک مرکزی تمام شد، یکی از معدنکاران که به گفته خودش اهل کردستان بود، بدون هماهنگی قبلی، با صدای بلند شروع به صحبت کردن کرد و گفت: «۹ماه است معدن من را تعطیل کرده‌اند، در ۱۰ طبقه وزارتخانه بالا و پایین می‌روم، اما هنوز مشکل من حل نشده است ... .»

رونمایی از روبات سورنا ۲ هم برای خود ماجرایی پیدا کرد. از چند روز قبل که برنامه روز صنعت و معدن اعلام شد، رونمایی از سورنا ۲ هم در برنامه روز صنعت و معدن گنجانده شده بود، اما دیروز بنا به دلایلی نامعلوم «سورنا ۲» در ضلع جنوبی سالن اجلاس و خارج از محل برگزاری همایش، آنهم برای چند دقیقه روبه‌روی عکاسان ایستاد و آنها هم تا دلشان خواست از او عکس گرفتند.

دیروز همه اهالی صنعت در محل اجلاس سران حاضر بودند. از رییس‌جمهور، وزرای صنایع و مسکن و مخابرات و نیرو گرفته تا رییس کل بانک مرکزی و رییس کمیسیون صنعت مجلس.

قراردادهای جدید در راه است

رییس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد، در این همایش از واگذاری بسیاری از بخش‌های نفت که در حال حاضر ابزار و قطعات مورد نیاز آن از سوی کمپانی‌های خارجی تامین می‌شود، به بخش خصوصی داخلی خبر داد.

براساس اظهارات رییس‌جمهور در آینده‌ای نزدیک، قراردادی بزرگ که دست‌کمی از قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری دولت با بنگاه‌های اقتصادی در عسلویه ندارد، با بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی داخلی به امضا خواهد رسید.

اکتشاف ملی می‌شود

احمدی نژاد در این باره گفت: «به زودی یک قرارداد در بخش اکتشاف نفت با تولیدکنندگان داخلی به امضا می‌رسد و این رابطه یک طرفه با غربی‌ها قطع خواهد شد.»

به گفته رییس‌جمهور، کشورهای غربی که این روزها این همه دم از قطع سرمایه‌گذاری در ایران می‌زنند، طی سال‌های اخیر به طور میانگین سالانه فقط یک میلیارد دلار در کشور ما سرمایه گذاری کرده‌اند.

این ۱۴میلیارد دلار

وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه بانک مرکزی با اعطای ۱۲ میلیارد دلار تسهیلات به بخش صنعت موافقت کرده است، خاطرنشان کرد: «با رایزنی‌هایی که با رییس کل بانک مرکزی در این رابطه انجام شده است، مقرر شده است که ۲میلیارد دلار به طور اختصاصی در اختیار بانک صنعت و معدن قرار گیرد تا به عنوان سرمایه در گردش به صنعتگران اعطا کند.»

وی همچنین افزود: «براساس برنا‌مه‌ریزی‌های انجام شده، تا سه سال آینده حجم صادرات صنعتی جمهوری اسلامی‌ایران از ۱۸ میلیارد دلار به ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.»

یک جلسه خودمانی

محمود احمدی نژاد، همچنین با اشاره به اینکه طی چند روز آینده یک جلسه صنعتی دیگر هم با حضور صنعتگران و وزیر صنایع،‌ بدون تشریفات مرسوم برای بررسی مشکلات صنعتگران برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: «من هم با این پیشنهاد موافق هستم و خودم هم در این جلسه شرکت خواهم کرد.»

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به نزدیک بودن اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و در راس آن هدفمند شدن یارانه‌ حامل‌های انرژی، خاطرنشان کرد: «دولت با استفاده از ابزار تعرفه‌های گمرکی به طور کامل از تولید کنندگان داخلی حمایت خواهد کرد. فقط یک مشکلی هست به نام قاچاق که امسال تکلیف آن را روشن می کنیم.»

اولویت اول برای دریافت تسهیلات

رییس کل بانک مرکزی، سخنران دیگری بود که در این همایش رو به‌روی صنعتگران ایستاد و به آنها از مهم‌ترین اولویت‌های این نهاد پولی در سال ۸۹ گفت. براساس اظهارات «محمود بهمنی» در سال جاری اولویت دریافت تسهیلات بانکی به ترتیب برای واحدهایی خواهد بود که برای تامین سرمایه در گردش خود نیاز به نقدینگی دارند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: اعطای تسهیلات برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام هم در اولویت دوم قرار خواهد داشت. بعد از این موارد هم نوبت به طرح‌های جدید و تازه تاسیس می‌رسد که تسهیلات دریافت کنند.بهمنی ادامه داد: «در بانک مرکزی تصویب کردیم که امسال ۴۰ درصد تسهیلات به بخش صنعت اختصاص پیدا کند. البته انتظار داریم با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد، این میزان به ۹۰درصد برسد.»

واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌های دولتی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی را در اختیار بانک‌های عامل قرار داده‌ایم، تصریح کرد: «این سپرده‌ها به تناسب ظرفیت هر بانک در اختیار آنها قرار گرفته است تا اقدام به تامین سرمایه‌ در گردش واحدها کنند.»

بهمنی در پایان با اشاره به اینکه بانک مرکزی در سال جدید قصد دارد همه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها را واگذار کند،‌ تاکید کرد: « منابع مالی حاصل از واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها را در اختیار بخش صنعت و تولید قرار خواهیم داد.»

این برنامه؛ آن برنامه

وزیر صنایع و معادن هم صبح روز گذشته در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن با ارائه گزارشی از وضعیت بخش صنعت و معدن کشور طی برنامه سوم و چهارم توسعه، اظهار داشت: طی برنامه سوم توسعه، حدود ۱۳هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی صورت گرفته است. این در حالی است که در برنامه چهارم توسعه و تا پایان سال ۸۸، این رقم به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

«علی اکبر محرابیان» همچنین به تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده طی برنامه سوم توسعه اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند، درحالی که طی برنامه چهارم توسعه، این میزان به ۳۷ هزار واحد صنعتی ارتقا یافت.

صادرات ۶۴ میلیارد دلاری

وی در ادامه به صادرات صنعتی و معدنی اشاره کرد و گفت: در طول برنامه سوم توسعه، ۵ / ۱۶ میلیارد دلار صادرات صنعتی و معدنی صورت گرفته است که این رقم در برنامه چهارم توسعه به ۶۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی در ادامه به مقایسه مجموع صادرات جهان و کشورمان پرداخت و گفت: در سال ۲۰۰۹ مجموع میزان صادرات جهان بیش از ۲۳ درصد کاهش داشته است و کشورهایی مثل آمریکا، با بیش از ۳۴ درصد کاهش صادرات مواجه شدند.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۸۸ بیش از ۱۹ درصد رشد را در زمینه صادرات صنعتی و معدنی، شاهد بوده است.

وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده از سوی کشورهای غربی بوده است، تصریح کرد: به عنوان مثال، آمریکا در زمینه رشد تولیدات صنعتی طی سال ۲۰۰۹ با منفی ۵/۵ درصد، فرانسه منفی ۹ درصد، آلمان منفی ۱۱ درصد و انگلیس با منفی ۴ / ۹ درصد، کاهش رشد تولید صنعتی داشته‌اند.

«محرابیان» با بیان اینکه در همین سال متوسط رشد تولیدات صنعتی در جهان منفی ۲/۷ درصد بوده است، یادآور شد: رشد تولیدات صنعتی ایران مثبت ۴ درصد بوده است که با توجه به آمار سال ۸۸، در زمینه رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی، به نظر می‌رسد این رقم بیش از این باشد.

دولت جرایم مالیاتی و بیمه‌ای تولیدکنندگان را ببخشد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این همایش با اشاره به تصمیم بانک مرکزی برای بخشش جرائم صنعتی، خواستار شد: «این تصمیم در سایر بخش‌ها نظیر جرایم مالیاتی و بیمه‌ای هم اجرایی شود و به این بخش‌ها تسری پیدا کند.»

«یحیی آل اسحاق»، عزم ملی و عملیاتی را در رشد صنعت مهم و ضروری ارزیابی کرد و افزود: اتاق بازرگانی، تشکل‌ها، نهادها و بخش خصوصی اگر نتوانند با هم و در یک فضای تعاملی، عملیاتی و منطقی از شرایط و اقتضائات درک مشترکی داشته باشند، به طور قطع به رشد و توسعه این بخش از اقتصاد کشور نمی‌رسیم.

«آل اسحاق» همچنین خواستار توجه ویژه مجلس شورای اسلامی‌و بانک مرکزی جهت اختصاص نقدینگی به بخش صنعت کشور شد و افزود: برای رسیدن به چشم‌انداز توسعه، به بخش صنعت کشور باید توجه و حمایت ویژه شود و نظام بانکی کشور باید توان قدرت کافی را برای اختصاص تسهیلات داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: برای بهبود فضای کسب و کار به ویژه در بخش صنعت و معدن باید نگرش جدیدی در مجموعه آیین‌نامه‌ها و فرآیندها داشته باشیم.

«آل اسحاق» رشد صنعت را متاثر از عوامل بیرونی، درونی، سابقه و تاریخ، فرآیندها و شرایطی دانست که در مجموع فضای موجود را تشکیل می‌دهند. وی تصریح کرد: بخش تولید در یک فضای بسته تنفس می‌کند که به‌طور عمده ناشی از عوامل بیرونی است، ولی در سایه همدلی و همکاری و تلاش مضاعف این عوامل اثر نخواهد داشت، هرچند که هزینه‌ها را بالا می‌برد.

رییس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگر سخنانش، بخش معدن را دارای پتانسیل و از بخش‌های اساسی اقتصاد کشور خواند و تصریح کرد: این بخش به دلایل مختلف نتوانست آن‌طور که باید رشد کند، چون در زمینه استفاده از صندوق ذخیره ارزی، بخش معدن کمترین استفاده را داشته است.

«آل اسحاق» افزود: بخش معدن نیاز به نگرش عملیاتی دارد و زیر بناها باید فراهم شوند. وی اضافه کرد: بخش اکتشاف پرریسک‌ترین بخش معدن است که با سرمایه‌گذاری شخصی امکان‌پذیر نیست و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که عمده هزینه این بخش بر دوش دولت باشد.

رییس خانه صنعت و معدن هم هرچند کوتاه،‌ در این همایش سخنرانی کرد. «هادی غنیمی‌فرد»، از مقامات و مسوولان حاضر در سالن همایش درخواست کرد، در زمان تصمیم‌گیری به صحبت‌ها و خواسته‌های دست‌اندرکاران بخش‌ صنعت و تولیدکنندگان هم توجه کنند.

به عقیده غنیمی فرد، یکی از مواردی که در حال از پا در آوردن صنعتگران است دیوان سالاری است؛ چراکه کاری که حداکثر یک نیم روز باید زمان ببرد، برای صنعتگران تا ۶ماه به درازا می‌کشد.

عکس‌ها: حمید جانی‌پور