گرما؛ کولرگازی و تعطیلی 20 استان کشور

با افزایش مصرف، برق برخی مناطق خودکار قطع می‌شود

گروه صنعت و معدن- آنقدر هوای تهران گرم شده که این روزها کمتر کسی حرف‌های «بابا برقی» را گوش می‌کند. مصرف برق به قدری زیاد شده که تهران و ۱۹ استان دیگر را به تعطیلی کشانده است، حتی زنجان ! هیچ کس تصور نمی‌کرد وقتی همه خوابند، هیات دولت امروز و فردا را به خاطر مدیریت مصرف برق و گرمای هوا و... تعطیل اعلام کند. هوا به قدری گرم شده که دیگر یک مقام سازمان هواشناسی ابا ندارد به طور رسمی به خبرگزاری «ایلنا» بگوید: «گرمای هوا به ۴۳ درجه رسیده است.» با تمام این احوال، هرچند ادارات دولتی در تهران و ۱۹ استان دیگر امروز و فردا تعطیل شده‌اند، اما صنایع کشور همچنان بدون تعطیلی به فعالیت خواهند پرداخت؛ چراکه در اطلاعیه دولت حرفی از کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی به میان نیامده است، رییس سازمان کار و امور اجتماعی تهران می‌گوید که کارگران تعطیل نیستند، البته وزارت صنایع و معادن هم سکوت اختیار کرده است.در همین حال معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: وزارت نیرو جرایم مشترکان پرمصرف و بخش تجاری را از ۱۵ تیرماه اعمال خواهد کرد، حتی اگر ابلاغیه رییس‌جمهور دیرتر از این زمان به دست وزارت نیرو برسد.

محمد بهزاد در گفت‌وگو با مهر گفت: البته باید توجه داشت که راندمان نیروگاه‌ها و تجهیزات صنعت برق، با افزایش دمای هوا تقلیل می‌یابد و این از عهده وزارت نیرو خارج است.

مدیریت؛ از تشویق تا تنبیه

بعد از مطالعه اطلاعیه دولت، وقتی به نقشه ایران نگاه می‌کنید، تقریبا ادارات تمام نقاط ایران که میانگین برق مصرفی آن بیش از ۳۸ هزار مگاوات است، به غیر از سر گربه تا شمال شرقی فلات ایران در حالت تعطیل به سر‌می‌برند. افزایش دمای هوا ‌ تا آنجا پیش رفته که هیات دولت با اتخاذ یکی از راهکارهای مدیریت بحران به صورت غیر منتظره تصمیم به توقف دو روزه فعالیت دستگاه‌های دولتی گرفته است. وزارت نیرو هم طی روزهای اخیر هشدارهای مکرری نسبت به افزایش مصرف برق و قطعی پراکنده برق برخی از مناطق تهران داده است که تا اندازه‌ای از این بحران عبور کند.

گرمای هوا عادی است!

چه بی‌سابقه، چه کم‌سابقه، واقعیت این است که به گفته مدیرکل پیش‌بینی آب و هوای کشور، هیات دولت در رابطه با تعطیلی تصمیم‌گیری کرده و هواشناسی هیچ‌گونه توصیه‌ای در این زمینه نداشته است. به این ترتیب، احتمال اینکه تهران به دلیل کنترل مصرف برق و جلوگیری از خاموشی‌ تعطیل شده باشد، بیشتر بوده است.

ظاهرا، «پرویز رضازاده» مدیرکل پیش‌بینی آب و هوای کشور هم بر این عقیده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا خاطرنشان می‌کند: «من حدس می‌زنم تداوم گرما در یک هفته گذشته باعث شده است که برق مصرفی افزایش پیدا کند و کنترل مصرف برق بدون قطعی مشکل شود، زیرا جمعیت تهران بالا است و گرمای هوا تاثیر فراوانی روی مصرف برق دارد.» او می‌گوید: «دمای هوای تهران تا چند روز آینده حدود ۴۱ درجه پیش‌بینی می‌شود که این دمای هوا در این موقع سال فراوان دیده می‌شود. از ۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد تهران دمای هوای ۴۲ درجه را نیز زیاد تجربه کرده است و حتی می‌توان گفت در طی ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته حدود هفت بار تهران دمای ۴۳ درجه نیز داشته است، بنابراین شرایط دمای هوای تهران در حال حاضر خیلی بالا نیست.» بنابراین این فرضیه که فقط افزایش درجه دما، دلیل تعطیل ادارات است، تا اندازه‌ای با پرسش روبه‌رو می‌شود.

برق‌رسانی‌ آسان‌تر می‌شود

اما وزیر نیرو چه می‌گوید ؟«مجید نامجو» معتقد است: «تعطیلی سازمان‌ها و ادارات دولتی طی دو روز آینده موجب کاهش مصرف در زمان اوج شده و وضعیت برق‌رسانی به مشترکان خانگی به حالت پایداری خواهد رسید.»

به گزارش فارس و به گفته وزیر نیرو، بالاترین مصرف برق در ساعات پیک، مربوط به روز سه‌شنبه و در حد ۴۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات بود، بنابراین باید تلاش شود تا مصرف برق از این میزان بالاتر نرود.

قطعی‌های بدون برنامه‌ریزی

وی در پاسخ به این سوال که قبلا نیز گرمای هوا با درجه بالا تجربه شده، اما دولت اعلام تعطیلی نکرده بود، خاطرنشان می‌کند: «گستردگی گرمای هوا در بیشتر استان‌ها باعث شد تا دولت برای کنترل مصرف انرژی تعطیلی دو روزه اعلام کند، بنابراین امید است تا با اعمال تعطیلی مصرف برق در ساعات پیک کاهش یابد. مصرف برق در روزشنبه (دیروز) به ۳۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده است که نسبت به روز سه‌شنبه هفته گذشته حدود یک هزار مگاوات کاهش داشته است.»

وی تاکید می‌کند: «قطعی‌های برق در حال حاضر بدون برنامه‌ریزی است و زمانی که مصرف برق در نقطه‌ای بالا می‌رود، دیسپچینگ خودبه‌خود برای آن منطقه خاموشی اعمال می‌کند تا در شبکه توازن ایجاد شود.»

افزون بر این، دولت تصمیم دارد با راهکارهای فرهنگی یا سیاست‌های غیرقیمتی، همچنین افزایش تعرفه برق و تدابیر تنبیهی برای مشترکان پرمصرف، تا اندازه‌ای کشور را از ورود به موقعیت‌های بحرانی نجات دهد، اما آیا مدیریت مصرف انرژی به ویژه برق و آب، تنها به عهده سیاست‌گذاران و مجریان و توزیع‌کنندگان است؟ آیا فقط باید با افزایش تعرفه برق برای واحدهای تجاری،‌ صنعتی و خانگی، شیوه مصرف برق تغییر کند؟

خرج خنک شدن من و شما

تصور کنید که از فردا قرار است تعرفه برق افزایش پیدا کند. اگر امروز زیر باد کولر نشسته‌اید و در حال خواندن روزنامه هستید، بد نیست بدانید انرژی‌ای که کولرهای آبی و گازی مصرف می‌کنند، معادل مصرف ۲۰میلیون بشکه نفت خام در سال است. با احتساب قیمت نفت بشکه‌ای ۷۰دلار، سالانه ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴۰۰/۱ تومان هزینه خنک شدن من و شما است. آمارهای رسمی حاکی از آن است که حدود ۶۵درصد خانوارهای شهری و ۲۰درصد خانوارهای روستایی از کولر استفاده می‌کنند. از این میان ۵/۸ تا ۹ میلیون کولر آبی در ایران وجود دارد و هر ساله حدود ۶۰۰هزار دستگاه جدید هم تولید می‌شود.هرچند که با نوع آب و هوای خشک ایران استفاده از کولرهای آبی در گذشته راه‌حل مناسبی بوده، اما به دلیل اینکه طراحی کولرهای آبی به دهه ۱۳۴۰ یعنی حدود ۴۰ سال پیش برمی‌گردد و از تکنولوژی بسیار پایینی برخوردار است، از کارآیی مطلوبی برخوردار نیستند.

شاید به همین دلیل هم بوده است که وزارت نیرو تصمیم به مذاکره با صنایع تولیدکننده کولرهای آبی گرفته تا بلکه راندمان تولید افزایش کند و کولرهای آبی مدرن‌تری در اختیار مردم قرار بگیرد.

اما این فقط کولرهای گازی نیستند که با مصرف برق فراوانی که ‌دارند، تامین برق را با مشکل مواجه کرده‌اند، بلکه شواهد نشان می‌دهد که‌ طی ۵۰ سال گذشته تعداد وسایل خانگی برقی مورد استفاده یک خانوار متوسط از ۳ یا ۴ وسیله برقی به ۱۵ تا ۲۰ وسیله رسیده است و این موضوع به افزایش مصرف برق دامن زده است.