گروه صنعت و معدن- مجریانی که مسوولیت برنامه‌ریزی و تخصیص یارانه‌های صنعتی را برعهده دارند، روزگذشته با شرکت در یک کنفرانس خبری تحلیل خود را از واکنش قیمتی محصولات بعد از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی روی سه گروه از کالاها آثار خود را نشان می‌دهد. «رضا فاطمی امین» رییس ستاد تحول صنایع در یک نشست خبری گفت: «در این زمینه اقلام صنعتی به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که دسته اول شامل کالاهایی است که نباید افزایش قیمتی داشته باشند، دسته دوم شامل محصولاتی است که افزایش قیمت آنها به طور کنترل شده صورت می‌گیرد و دسته سوم کالاهایی است که افزایش قیمت آنها تاثیر چندانی در سبد هزینه خانوار نخواهد داشت و به همین دلیل برای ما اهمیت زیادی ندارد.»

وی افزود: «به عنوان مثال، فولاد جزو دسته اول محسوب می‌شود که با توجه به تاثیرگذاری قیمت آن در صنایع پایین دستی و سبد هزینه خانوار، از افزایش ناشی از بالا رفتن قیمت انرژی در این محصول جلوگیری خواهد شد و فقط در صورت افزایش قیمت‌های جهانی، امکان بالا رفتن بهای این محصول نیز وجود دارد».

«فاطمی امین» در خصوص چگونگی کنترل قیمت محصولات صنعتی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی برای انجام این کار، اظهار داشت: «بحث کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها یک بخش اصلی طرح تحول اقتصادی را شامل می‌شود».

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال شکست طرح هدفمندی یارانه‌ها در بخش صنعت و تدابیر وزارت صنایع برای آن زمان نیز گفت: «طرح ما شکست‌ناپذیر است و ما به شکست فکر نمی‌کنیم.»

وی توضیح داد: رییس ستاد تحول صنایع در مورد احتمال انحراف تسهیلات یارانه‌ای پرداختی به صنعتگران نیز گفت: واحدی که برای ایجاد یک مولد کوچک (CHP) اقدام می‌کند، ممکن است وام دریافتی خود را بابت کار دیگری هزینه کند، ولی با توجه به سازوکار پیش‌بینی شده، احتمال این مساله کم است، زیرا طی سال آتی و با افزایش قیمت انرژی، واحدهای صنعتی با مشکل افزایش قیمت تمام شده خود روبه‌رو خواهند بود و به همین دلیل مجبورند طرح‌های بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی را پیاده‌سازی کنند.

وی ادامه داد: از طرفی هر کدام از واحدهای صنعتی برای اجرای طرح باید از یک شرکت مشاور که به تایید وزارت صنایع رسیده و در سایت ستاد تحول صنایع معرفی شده، استفاده کنند.

وی افزود: در صورتی که انحرافی در اجرای طرح صورت گیرد، شرکت مشاور از لیست وزارت صنایع حذف می‌شود و به این ترتیب بازار بزرگی را از دست خواهد داد.

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه واحدهای صنعتی سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بابت مصرف برق پرداخت می‌کنند، گفت: ۵۰ درصد این مبلغ به واحدهای فولادی، سیمانی و آلومینیوم اختصاص دارد.

وی افزود: واحدهای صنعتی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان بابت مصرف گاز پرداخت می‌کنند که ۴۰ درصد این مبلغ به واحدهای فولادی و سیمانی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: قیمت حامل‌های انرژی برای بخش صنعت تقریبا مشخص شده و به زودی اعلام خواهد شد.