بیش از ۷۰ قرارداد میان سازندگان قطعات داخلی و شرکت‌های معتبر خارجی برای انتقال دانش فنی و ارتقای سطح استانداردهای قطعات صنعت نفت امضا شده است. علی فریدی مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات مواد پتروشیمی‌در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین فعالیت‌های این شرکت گفت: از آنجا که استفاده از ظرفیت‌های داخلی یکی از مهم‌ترین اهداف صنعت نفت در راستای قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، محسوب می‌شود درنتیجه این شرکت همانند پلی میان صنایع کشور و مجموعه نفت عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه در گذشته بخش وسیعی از قطعات مورد نیاز صنعت نفت از خارج تامین می‌شد گفت: در حال حاضر، با تاسیس این شرکت یک بانک اطلاعاتی بسیار گسترده از سازندگان داخلی ایجاد شده که اطلاعات و عملکرد هر شرکت فعال در زمینه صنعت را جمع آوری می‌کند تا بدین ترتیب نقاط قوت و ضعف کشور در این باره مشخص شود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین نکته قابل توجه در تولید قطعات و تجهیزات صنعت نفت، استاندارد نبودن بعضی از قطعات است، زیرا بسیاری از قطعات و تجهیزات در کشور تولید می‌شود اما به دلیل استاندارد نبودن و عدم کیفیت لازم در این صنعت حساس، قابل استفاده نیست. از سویی دیگر با مشخص شدن کمبودهای موجود در این زمینه توانستیم با ۷۰ شرکت خارجی مذاکره کرده و همکاری آنها را با شرکت‌های داخلی به مرحله امضای قرارداد برسانیم تا بتوان با یک همکاری دوجانبه میان شرکت‌های داخلی و خارجی دانش فنی ساخت بعضی از تجهیزات و قطعات را به داخل کشور واردکرد.

نویدی درباره دلایل کمبود صنعت نفت در تامین قطعات گفت: بعضی از قطعات همانند کمپرسورهای بزرگ تنها در چند کشور اروپایی همانند انگلیس ، ایتالیا و ژاپن ساخته می‌شود که ایران نیز نیاز خود را از این کشورها تامین می‌کند.مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات مواد پتروشیمی‌اضافه کرد: تاکنون در زمینه صنعت برق در پتروشیمی‌ توانسته‌ایم ۵۰‌درصد از قطعات مورد نیاز خود را از داخل تامین کنیم .

وی در پایان گفت: ایران آمادگی دارد با شرکت‌های خارجی برای همکاری در زمینه ساخت قطعات همکاری کند.