گروه صنعت و معدن: صفر شدن تعرفه شکر در سال ۸۵ به واردات پنج برابری آن منجر شد و در حال حاضر کارخانه‌های شکر را در وضعیت وخیمی قرار داده است. بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: سال گذشته ‌۶/۶‌میلیون تن چغندر تولید شد که این حجم تولید در تاریخ ‌۱۱ ساله صنعت قند کشور بی‌سابقه است.

وی افزود: در همین سال ‌۸۵۰‌هزار تن شکر از بخش چغندری و ‌۵۵۰‌هزار تن از بخش نیشکری تولید شد که در مجموع با توجه به نیاز ‌۱/۱‌میلیون تنی کشور باید ‌۵۰۰‌هزار تن واردات انجام می‌شد ولی متاسفانه ‌۲‌میلیون و ‌۵۰۰‌هزار تن شکر وارد شد. وی با اشاره به دامپینگ بازار شکر از سوی کشورهای اروپایی گفت: در اروپا تعرفه واردات شکر ‌۱۶۴‌درصد اما در ایران این عدد صفر است.

دانایی تصریح کرد: با وجود انبار شدن حجم بالایی از شکر و همچنین واردات بی‌رویه در صورت تغییر نیافتن وضع موجود، صنعت قند و شکر کشور با چالشی جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی کیفیت شکرهای وارد شده در چند ماه گذشته را نامطلوب دانست و ادعا کرد: نگران سلامتی مردم هستیم و این در حالی است که شکر تولید داخل از سوی وزارت بازرگانی و بهداشت کنترل شده و در صورت کوچک‌ترین مشکل بهداشتی وارد بازار نمی‌شود.

دانایی گفت: وقتی دولت تصمیم می‌گیرد پس از ‌۱۰۰ سال شکر را از انحصار خارج کند، باید شاخه‌هایی حمایتی را در نظر بگیرد و سپس تولید کننده را به حال خود رها کند.