طرح رفع موانع تولید در یک قدمی مجمع تشخیص

گروه صنعت و معدن - رییس کمیسیون صنایع و معادن گفت: در صورتی که با شورای نگهبان به توافق نرسیم، طرح رفع موانع تولید به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می‌شود.

سیدحسین هاشمی که با دنیای اقتصاد سخن می‌گفت،‌ تصریح کرد: بحث فعلی در مجلس این است که مواردی از این طرح مربوط به اصل ۷۵ قانون اساسی است، اما مذاکراتی که با توانیر و شرکت گاز داشته‌ایم امید بخش بوده است. اصل ۷۵ قانون اساسی می‌گوید، طرح‌ها و لوایحی در مجلس قابل ارائه هستند که به تقلیل درآمدها یا افزایش هزینه‌های عمومی نینجامد در این صورت باید محل جبران این موارد معلوم شده باشد.

هاشمی در این باره گفت: اخیرا با همکاری توانیر و شرکت گاز توانسته‌ایم فرمولی را برای تعیین بهای آب، برق و گاز تهیه کنیم که مشکلی برای دولت ایجاد نشود و در عین حال به نفع تولید کنندگان نیز باشد.

به گفته هاشمی اگر شورای نگهبان این فرمول را بپذیرد، مساله برطرف می‌شود در غیر این صورت طرح رفع موانع تولید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود.

وی در مورد کاهش نرخ تجمیع عوارض گفت: هنوز رقمی برای این موضوع به تصویب نهایی نرسیده است بنابراین نمی‌توان برای آن گمانی‌زنی کرد.

رد شایعه

هاشمی شایعه مربوط به افزودن یک درصد عوارض برای رفع آلایندگی محیط زیست در برخی کمیسیون‌های مجلس را رد کرد و گفت: دامن زدن به این مباحث باعث پیچیده شدن موضوع مورد بحث می‌شود.

دفاع از لایحه تجمیع عوارض

از سوی دیگر مدیرکل پارلمانی وزارت صنایع گفت: ادای توضیح و دفاع از لایحه تجمیع عوارض در کمیسیون‌های مجلس تا به حال در سطح کارشناسان و مدیران کل وزارت صنایع انجام می‌شد که با تغییرات انجام شده در لایحه این کار به سطوح بالاتری از مسوولان وزارت صنایع سپرده شد.

مودب شعار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: لایحه تجمیع عوارض که با هدف کاهش نرخ این عوارض از ۳درصد به یک درصد به مجلس ارائه شده همچنان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: کمیسیون‌های فرعی بررسی کننده لایحه مانند کمیسون اجتماعی، صنایع و معادن و برنامه و بودجه با لایحه دولت یعنی کاهش نرخ به یک درصد موافقت کرده‌اند، اما کمیسیون اقتصادی که کمیسیون اصلی بررسی کننده لایحه است تجمیع عوارض را ۲درصد تصویب کرده است. وی افزود: کلیات این تصمیم در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است اما تصمیم‌گیری نهایی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد.

گفته می شود یک درصد عوارض نیز در برخی کمیسیون‌ها برای آلایندگی و حفظ محیط زیست به تمامی صنایع اختصاص داده شده است که بدین ترتیب اصل لایحه ارائه شده از سوی دولت زیر سوال رفته و اثری از بخشش دولت به صنایع باقی نمانده است.