افت جایگاه صادراتی آهن‌آلات

گروه صنعت و معدن- آمار‌های منتشر شده گمرک از افت جایگاه صادرات آهن‌آلات و فولاد خبر می‌دهد. گزارش خبرنگار ما حاکی است، به رغم اینکه طی سالیان اخیر آهن و فولاد رتبه نخست صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می‌داد، طی ۷ماه امسال، سهم صادراتی این اقلام نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

در همین حال، طی این مدت افزون بر ۲میلیارد دلار میعانات گازی شامل بوتان، پروپان و... به خارج کشور صادر شد. این کالا‌ها رتبه نخست صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که بخش آهن‌آلات و فولاد تنها شاهد ۴/۶۹۱میلیون دلار محصول صادر شده است. این میزان صادرات در مقایسه با رقم مدت مشابه سال قبل از کاهش ۵/۳درصدی خبر می‌دهد. از همین رو، این کالا‌ها از رتبه نخست سال‌های گذشته تنزل کردند و به جایگاه دوم رسیدند.

یکی از دلایل این امر را می‌توان در صدور مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت صدور برخی اقلام فولادی جست‌وجو کرد.

این مصوبه در اردیبهشت‌ماه امسال صادر شد. هرچند پیش از آن سفارش‌هایی برای صدور محصولات فولادی از مشتریان خارجی دریافت شده بود که تا ماه‌های ابتدای امسال فولادسازان بزرگ ملزم به انجام آن تعهدات بودند، با این حال انتظار می‌رود آثار مصوبه مزبور در ماه‌های پایانی سال نمود عینی‌تری پیدا ‌کند.

خبری از واردات سیمان نیست

در حالی که پیش‌تر، مقامات وعده ورود ۵/۱میلیون تن سیمان داده بودند، بنابر آمار‌های رسمی گمرک تاکنون رقمی برای ورود این محصول پرمصرف ثبت نشده است.

این میزان واردات قرار بود برای متعادل کردن نرخ‌های داخلی وارد کشور شود. این در شرایطی است که تا پایان مهرماه امسال ۴/۱۶میلیون دلار سیمان به خارج از کشور صادر شده است که البته طبق گفته تولیدکنندگان این رقم نیز مربوط به تعهداتی است که باید در سال‌جاری عملی می‌شد.

آمار می‌گوید پوشاک وارد نمی‌شود

از سوی دیگر، به رغم اشباع‌ شدن بازار داخلی از البسه‌ خارجی، تاکنون رقمی برای ورود این محصول نیز در گمرکات کشور به ثبت نرسیده است. هرچند صدور این کالا از کشور از ارقام شفافی برخوردار است. طی مدت ۷ ماه ابتدای امسال بیش از ۵/۶۱میلیون دلار انواع پوشاک به خارج از کشور صادر شد.