گروه صنعت و معدن- شش نماینده مجلس در تذکری به وزیر صنایع و معادن خواستار لزوم حمایت از صنعت نوپای چادر مشکی ایرانی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در این عرصه شدند. به گزارش ایرنا، «جلال یحیی زاده» نماینده تفت و میبد، «محمود ابطحی» نماینده خمینی‌شهر، «عماد افروغ» نماینده تهران، «جواد آرین منش» نماینده مشهد، «محمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده تبریز و «مصطفی طباطبایی‌نژاد» نماینده اردستان شش نماینده‌ای بودند که به «علیرضا طهماسبی» وزیر صنایع و معادن تذکر دادند. این تذکر را «غلامعلی حدادعادل» رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه قرائت کرد. محمود ابطحی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد در مورد محور تذکر به وزیر صنایع و معادن گفت: کاهش تعرفه چادرمشکی در شرایطی که در حدود ۵۰درصد از نیاز بازار داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود شکل جالبی ندارد.

احتمال افزایش تعرفه واردات چادرمشکی

بحث چادر مشکی و حمایت از تولید داخلی در حالی در مجلس پیگیری می شود که مدیر کل وزارت صنایع در این‌باره می گوید: در صورت تامین ۵۰‌درصد از نیاز کشور به پارچه چادر مشکی از طریق تولیدات داخلی، تعرفه واردات این محصول افزایش خواهد یافت. هوشنگ قادریان، مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنایع و معادن، درگفت‌وگو با ایسنا، درخصوص کاهش تعرفه واردات پارچه چادرمشکی اظهار کرد: هرگاه میزان تولید یک محصول در کشور به اندازه نیاز آن رسید، باید از تعرفه به عنوان یک اهرم حمایتی استفاده کرد.

تعرفه واردات پارچه چادر مشکی اخیرا از ۷۰ به ۱۶‌درصد کاهش یافته است. وی با بیان این‌که پارچه چادرمشکی تولید شده در کارخانه ایران مرینوس در آستانه ورود به بازار است، گفت: نیاز کشور به این محصول سالانه حداقل ۳۵میلیون متر است که در صورت تامین ۵۰‌درصد آن از طریق تولید داخل، تعرفه واردات پارچه چادرمشکی افزایش خواهد یافت. به گفته قادریان، وقتی بیش از ۵۰‌درصد نیاز کشور به یک محصول از طریق تولیدات داخل امکان‌پذیر باشد، تعرفه واردات آن محصول به سرعت افزایش خواهد یافت.