گروه صنعت و معدن- دبیر انجمن بتن ایران با انتقاد از نبود تنوع در سیمان‌هایی که هم‌اکنون در کشور به تولید می‌رسد، گفت: با بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین، متنوع و توسعه‌یافته تولید سیمان و بتن در دنیا حتی سیمان‌های معمولی با سطوح کیفیتی مختلف تولید می‌شود. مهندس جاوید خطیبی طالقانی با تاکید بر اینکه «مقاومت و دوام» عناصر اصلی تولید سیمان می‌باشد که دست مصرف‌کننده را برای انتخاب نوع محصول باز می‌گذارد، یادآور شد: ایران نیز باید مانند سایر کشورها این استانداردها را بپذیرد. به گزارش دنیای اقتصاد خطیبی طالقانی با ابراز تاسف از پراکندگی استانداردهای تولید سیمان در کشور خاطرنشان ساخت: نقطه ضعف در استاندارد ملی بوده که نیازمند بازنگری است.وی گفت: پذیرش استانداردهای کاملی مانند استاندارد EN۱۹۷ -۱ از سوی ایران مشکل تولیدکنندگان سیمان را حل می‌کند. دبیر انجمن بتن ایران اضافه کرد: سیمان استاندارد، مخلوطی از استانداردهای آمریکایی ASTM و اروپایی EN است که همین مساله مشکل‌ساز است. به گفته خطیبی طالقانی، گام نخست برای رفع این بحران بازنگری در استانداردها و هماهنگ‌سازی آن با استاندارد ملی بتن ۶۰۴۴ و آیین‌نامه بتن ایران است.

به گزارش روابط عمومی انجمن بتن ایران وی تصریح کرد: همچنین ضروری است، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز تمام استانداردهای موجود را زیر پوشش یک استاندارد قرار دهد. به گفته این کارشناس سازه، مجموعه «فهرست بهای ابنیه، راه و باند» کشور که توسط سازمان مدیریت تدوین و منتشر می‌شود و کلیه قراردادهای کشوری بر مبنای آن منعقد می‌شود، می‌بایست به طور سالانه به طور دقیق و غیرموازی و هماهنگ، استاندارد واحدی را اعلام کند.وی با اشاره به اینکه حجم تولید سیمان در کشور هم‌اکنون افزایش یافته و از تقاضای آن نیز فزون‌تر شده است، اظهار داشت: تولیدکنندگان سیمان در کشور ظرف سه‌سال آینده باید، برای تولید سیمان‌های متنوع با رده‌بندی‌های مشخص برای حضور در بازار رقابتی بین‌المللی آمادگی لازم را داشته باشند.خطیبی طالقانی گفت: هم‌اکنون ۹۰درصد تولیدات سیمان در کشور با کمترین میزان مقاومت تولید می‌شود.

وی در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی مکلف شده است که مصرف فرآورده‌های ساختمانی مشمول استاندارد اجباری را در ساخت‌وساز جاری کند.این در حالی است که عملا در کلانشهر‌ها شاهدیم که هنوز افراد فاقد صلاحیت، بتن را با روش دستی و به طور غلط می‌سازند. دبیر انجمن بتن ایران یادآور شد: هم‌اکنون ۸۰درصد شاغلان بخش ساختمان‌ها غیرماهر هستند و این امر زنگ خطری برای سازه‌های کشور به شمار می‌رود. وی گفت: از آنجایی که در ساخت آرماتور، شن، ماسه و آب و سایر افزودنی‌های بتن دقت لازم انجام نمی‌گیرد، بتن‌های تولیدی فاقد کیفیت لازم بوده که ضروری است، استفاده صحیح از این مواد به صورت اصولی و صحیح انجام گیرد.خطیبی طالقانی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون پیشرفت‌های بسیار عمیقی در زمینه ساخت بتن‌های جدید در سطح دانشگاهی، صنعتی و کاربردی صورت گرفته که لازم است، از این اقدام‌ها الگو گرفته و زمینه گسترش و توسعه آنها را فراهم آوریم.