بزرگ‌ترین آزمایشگاه علوم زمین خاورمیانه با ظرفیت تست ۲۵۰‌هزار نمونه و سه میلیون آنالیز عنصری در کشور راه‌‏اندازی می‌‏شود.

به گزارش ایلنا، محمد تقی کره‌‏ای، رییس سازمان زمین‌‏شناسی و اکتشاف معدنی کشور، با بیان این مطلب در همایش معدن، اکتشاف، استخراج و فرآوری، اظهار داشت: با راه‌‏اندازی این آزمایشگاه ظرفیت تست نمونه‌‏های معدنی کشور افزایش چشمگیری پیدا می‌‏کند و زمینه رشد فعالیت‌‏های اکتشافی در کشور فراهم می‌‏شود. وی همچنین گفت: ظرفیت آزمایشگاه‌‏های معدنی موجود در کشور پاسخ‌‏گوی نیازهای اکتشافی نبوده و با توجه به تاکید وزیر صنایع و معادن درباره عدم خروج نمونه‌‏ها از کشور و احتمال وقوع مسائلی همچون تحریم، احداث این آزمایشگاه می‌‏تواند گام موثری در

رونق فعالیت‌‏های معدنی کشور قلمداد شود.

کره‌‏ای ادامه داد: اساس رشد فعالیت‌‏های اکتشافی، آنالیز نمونه‌‏هاست و سازمان زمین‌شناسی کشور سعی کرده است در سال جاری به رغم تورم و افزایش هزینه‌‏های جاری، هزینه آنالیز نمونه‌‏ها را برای بخش‌‏های معدنی دولتی و خصوصی افزایش ندهد.

کره‌‏ای، ایران را تنها کشور دارای تکنولوژی اکتشاف ژئوفیزیک هوایی در منطقه دانست و تاکید کرد: ایران تنها کشوری است که در خاورمیانه توان اکتشاف از طریق ژئوفیزیک هوایی را داراست و به دلیل گران و سخت بودن این روش، انجام کار ژئوفیزیک هوایی به تعداد محدودی شرکت چند ملیتی در دنیا محدود شده است و ایران نیز قصد دارد، از توان موجود خود برای اکتشاف هوایی در آمریکای جنوبی، پاکستان و ترکیه استفاده کند.

وی در ادامه ابراز داشت: کشور ایران علاوه بر دارا بودن معادن بسیار غنی که آن ‌‏را در لیست کشورهای غنی از لحاظ معدنی قرار داده، جزء ۱۰ کشور بلاخیز دنیا نیز محسوب می‌‏شود و سالیانه ۹/۱‌میلیارد دلار صرفه جبران خسارت بلاهای طبیعی در ایران می‌‏شود.

بنابراین انجام کارهای زمین‌‏شناسی تخصصی می‌‏تواند زمینه کاهش بلایای طبیعی در کشور را فراهم کند.