محمدصادق جنان‌صفت

چند روز پیش بود که محمدرضا گنجی، مدیرعامل اتحادیه‌های تعاونی‌های لبنی، وقتی حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر ناطق نوری، رییس اسبق مجلس را در جمع خود دید با صراحت گفت، در مورد این صنعت اطلاعات ناقص به مقام‌های ارشد کشور داده می‌شود و تصریح کرد: همین اطلاعات ناقص مبنای دستورالعمل‌ها و مصوبه‌ها می‌شود. وی با ارائه مثالی از ارائه اطلاعات غلط یادآور شد در حالی که کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی هر کیلو شیرخام را ۳۸۰تومان خریداری می‌کنند، این‌گونه خبر داده می‌شود که قیمت شیر خریداری شده توسط این کارخانه‌ها ۲۸۰تومان است. پیش از وی، بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند ایران نیز از اشاعه دادن آمار و اطلاعات غلط به مقام‌های ارشد خبر داده و خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره صنعت و اقتصاد شکر شده بود.

این مقام صنفی نیز گفته بود، در حالی که کل واردات شکر توسط دو کارخانه عضو ۳۲هزار تن بوده که نسبت به واردات ۱۳۸۵کمتر از یک‌صدم درصد است، برخی نهادها و شرکت‌ها به مقام‌های ارشد اطلاعات غلط داده و گفته‌اند کارخانه‌های شکر واردات ارزان خود را می‌خواهند به قیمت بالاتر به دولت عرضه کنند. پیگیری اخبار و گزارش‌های دیگر درباره صنعت روغن‌کشی و قیمت کنجاله سویا، قیمت و تولید و مصرف برنج، گوشت قرمز در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد ارائه اطلاعات غلط یک‌رویه شده است.

با توجه به اینکه مقام‌های ارشد کشور فرصت و زمان کافی برای بررسی جزئیات مربوط به تولید، مصرف، واردات، قیمت‌های داخلی و خارجی ده‌ها قلم کالا را ندارند و ناگزیرند به اطلاعات کارشناسان و مدیران اعتماد کنند، آیا ضرورت پیگیری این موضوع احساس نمی‌شود در صورتی که معلوم نشود آیا ارائه اطلاعات ناقص و غلط از سر عمد بوده یا اینکه برای پنهان کردن برخی تصمیم‌های ناکارآمد قبلی است. این داستان تلخ ادامه خواهد داشت.

هیچ تولیدکننده‌ای به ویژه در فضای امروز از نهاد دولت انتظار حمایت ابدی و غیرمنطقی ندارد، اما تمایل دارد دست‌کم برخی از سازمان‌ها و موسسه‌های مرتبط با بازرگانی که احتمالا در این وضعیت ذی‌نفع‌اند شرایط را پیچیده‌تر از قبل نکنند.