ابراز نگرانی از اوضاع ریاضتی صنعت برق

گروه انرژی- «کمبود شدید منابع مالی و وجود بدهی‌های هنگفت، عدم تناسب بین هزینه تمام‌شده و تولید برق و قیمت فروش آن، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت کالا و خدمات، رشد بی‌رویه مصرف برق و موضوع یارانه‌های برق» از جمله مواردی است که مسوولان وزارت نیرو در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی برق به‌عنوان مشکلات روز صنعت برق ایران از آن نام بردند؛ مشکلاتی که به گفته آنها، در صورت تداوم برای این صنعت زیربنایی، نگران‌کننده است. در ابتدای این مراسم، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه باید هرساله به‌طور متوسط ۵هزار مگاوات ظرفیت تولید جدید به شبکه وارد شود، گفت: برای افزودن چنین ظرفیتی به شبکه، باید سالانه حدود ۳میلیارد یورو هزینه شود. همچنین به دنبال این افزایش تولید، لازم است ظرفیت‌های متناسب در شبکه انتقال و توزیع نیز ایجاد شود که آن نیز هزینه‌ای بالغ بر ۷۶هزار میلیارد ریال به دنبال دارد.

هوشنگ فلاحتیان افزود: در حال حاضر، سالانه حدود ۲۰۰میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در کشور مصرف می‌شود که رشد سالانه آن حدود هشت درصد است. به گفته وی، در سال‌های اخیر به‌رغم مشکلات شدید اقتصادی در صنعت برق و شرایط سخت تحریم، با تلاش و کوشش مدیران عامل و کارکنان شرکت‌های وابسته در کنار استفاده از دستاوردهای ارزشمند تحقیقاتی، وضعیت تامین برق به نحو مطلوبی مدیریت شد.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو اصلاح نظام اقتصادی صنعت برق و منطقی کردن نظام تعرفه را اولین گام مهم در این صنعت دانست و گفت: توسعه و بهسازی ظرفیت‌های تامین برق با اولویت تولید برق با استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، تولید برق پراکنده در کانون‌های مصرف، تولید همزمان برق و حرارت و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی در برنامه وزارت نیرو قرار دارد.

تعادل بین هزینه، درآمد و سرمایه‌گذاری

در ادامه این مراسم، قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت برق کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، بر ضرورت تعامل بین نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط تاکید کرد.

ستار محمودی با بیان اینکه ساماندهی اقتصاد برق فقط با بهبود درآمد و واقعی شدن نرخ‌ها انجام نمی‌شود، گفت: ‌اقتصاد برق تعادل بین هزینه،‌ درآمد و سرمایه‌گذاری است و باید روی کاهش هزینه‌ها به طور جدی و براساس استانداردها کار شود؛ بنابراین باید از ابتدای طراحی، هزینه اقتصادی کار لحاظ شود.

استقبال از بخش خصوصی

وی در ادامه با اشاره به روند خصوصی‌سازی در صنعت برق، گفت: صنعت برق کشور به لحاظ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی تاکنون حدود ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی را در دستور کار قرار داده است که در چهار دسته مختلف شامل نیروگاه‌های BOO، نیروگاه‌های BOT، نیروگاه‌هایی که از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شده و نیروگاه‌هایی که برای رد دیون دولت واگذار شده‌اند، تقسیم می‌شوند. وی افزود: بابت نیروگاه‌های رد دیون دولت پولی به صنعت برق پرداخت نشده است و علاوه بر آن صنعت برق باید سالانه سه هزار میلیارد تومان بابت خرید انرژی از این نیروگاه‌ها پرداخت کند.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در تولید برق گفت: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد از کل برق کشور توسط نیروگاه های خصوصی تامین می‌شود و وزارت نیرو از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق به شدت استقبال خواهد کرد.

این مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به نقش صنعت برق در زیرساخت‌های توسعه کشور اظهار کرد: وزارت نیرو از طرح‌های تحقیقاتی و نوآوری‌هایی که جنبه کاربردی در صنعت برق داشته باشد و بتواند موجب افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و در نهایت ارائه خدمات مطلوب به مردم شود، حمایت خواهد کرد.

رویکرد ویژه به صنعت برق

به گفته قائم مقام وزیر نیرو، با توجه به نقش صنعت برق، رویکرد دولت و نهادهای قانون‌گذاری به صنعت برق، رویکردی ویژه است که به ما این فرصت را می دهد تا با درک درست از نقش مهم انرژی برق در فرآیند توسعه کشور و با تلاش مضاعف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه گام برداریم.

شرایط ریاضتی برای برق

محمودی با برشمردن مشکلات صنعت برق اظهار کرد: کمبود شدید منابع مالی و وجود بدهی‌های هنگفت، عدم تناسب بین هزینه تمام شده و تولید برق و قیمت فروش آن، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت کالا و خدمات، نرخ بالا و بی‌رویه رشد مصرف برق و موضوع یارانه‌های برق از جمله مشکلاتی است که امروز صنعت برق ایران با آن دست به گریبان است. همکاران ما در شرایط بسیار سختی این صنعت را تاکنون سرپا نگه داشته‌اند و بی‌شک تداوم این شرایط سخت و ریاضتی، برای صنعت برق نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و فضای مناسبی که در کشور برای حل مشکلات وجود دارد، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای برون‌رفت از این معضلات به وجود آمده‌ است؛ به‌رغم مشکلات ذکر شده، توسعه عملکرد بازار برق و حضور در بورس انرژی، کاهش سالانه یک درصد تلفات برق، افزایش سالانه یک درصد راندمان تولید، اجرای شبکه هوشمند اندازه‌گیری برای تمام مشترکان، برق‌دار کردن روستاهای بالای ۱۰ خانوار، کاهش هزینه‌ها و برقراری و تقویت ارتباط الکتریکی بین ایران و کشورهای همسایه و منطقه از جمله برنامه‌هایی است که در وزارت نیرو دنبال می‌شود. قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر صنعت برق در جهان شاهد تحولات اساسی در زمینه‌های مختلف از جمله توسعه علمی، ارتقا و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در ساخت و بهره‌‌برداری، شکست انحصارها و ساختارهای یکپارچه بوده است، گفت: از دیگر تحولات اساسی می‌توان به آزادسازی و خصوصی‌سازی در بخش تولید و توزیع برق و رشد بازارهای ملی و منطقه‌ای اشاره کرد که ایران نیز در این مسیر گام برداشته است.

تامین امنیت عرضه برق

وی افزود: با توجه به چشم‌انداز بخش برق و انرژی، یکی از دغدغه‌های مهم وزارت نیرو تامین امنیت عرضه برق با کیفیت و حفظ و صیانت از منابع انرژی فسیلی کشور از طریق کاهش تلفات و تنوع بخشی منابع تولیدی برق است. در این راستا افزون بر توجه ویژه به توسعه فناوری‌های تولید پراکنده، تولید همزمان برق و حرارت و تولید برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است. قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به برداشتن گام‌های خوب در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز گفت: در حال حاضر ۲۱۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است.

محمودی تصریح کرد: در سال‌های گذشته عمده رویکرد وزارت نیرو در بخش برق معطوف به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در بخش تولید، انتقال و ظرفیت‌سازی جدید تولید برق برای پاسخگویی به نیاز بخش‌های مختلف از جمله صنعت، خانگی و تجاری بوده است.

شبکه قوی برق ایران

وی در ادامه به جایگاه ایران به‌عنوان محور تبادل انرژی الکتریکی در منطقه اشاره کرد و گفت: شبکه برق کشور بزرگ‌ترین و قوی‌ترین شبکه برق در خاورمیانه محسوب می‌شود. ارتباط الکتریکی شبکه برق کشور با تمام کشورهای همسایه در مرز خاکی برقرار است و ایران محوریت تبادل انرژی برق در منطقه را بر عهده دارد که این موضوع از شاخص‌های بالای کیفی صنعت برق کشور حکایت می‌کند. محمودی افزود: میزان صادرات برق کشور سالانه حدود هشت میلیارد کیلووات ساعت و برابر دو تا سه درصد برق تولیدی کشور است. قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به شاخص‌های صنعت برق نیز گفت: در حال حاضر مجموعه قدرت نصب شده نیروگاهی کشور از مرز ۷۰هزار مگاوات فراتر رفته است. ایران از نظر ظرفیت نامی نیروگاهی رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده نیروگاهی دنیا را دارد. همچنین در زمینه راندمان نیروگاه‌ها و ظرفیت تبادل انرژی برق در رتبه نخست کشورهای منطقه قرار داریم.

محمودی با اشاره به اینکه در سال گذشته راندمان تولید نیروگاه‌ها به حدود ۲/۳۷ درصد افزایش یافت، گفت: تلفات شبکه برق نیز به حدود ۱۵ درصد تقلیل پیدا کرد. همچنین تعداد مشترکان در سال ۹۱ از ۲۸ میلیون مشترک فراتر رفت و پیش‌بینی می‌شود در پایان سال جاری نزدیک به ۳۰ میلیون مشترک داشته باشیم.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه از آغاز سال ۹۱ تا پایان ۶ ماهه اول سال ۹۲ با برق‌رسانی به ۵۲۵ روستای بالای ۱۰ خانوار جمعا حدود ۸۰۰۰ خانوار روستایی از نعمت برق بهره‌مند شده‌اند، گفت: گذر از حدود ۴۶ هزار مگاوات پیک در تابستان امسال بدون محدودیت از دستاوردهای صنعت برق در سال جاری بوده که با همت و تلاش مدیران و کارشناسان صنعت برق حاصل شده است.